باسمه تعالی

آدمهای زیادی را میتوان یافت که احساس میکنند محدودیت‌های مادی دست و پای آن‌ها را بسته، و اگر توان مالی بالاتری می‌داشتند، میتوانستند زندگی پرنشاط‌تری را اداره کنند. شواهد زیادی میتوان ارائه کرد که خلاف چنین چیزی را نشان دهند. خوشبختی بدون آزاداندیشی و درک مستقل اصلاً قابلیت دوام ندارد.

وقتی شما پول قابل توجهی در جیب خود دارید، حتماً افرادی زرنگ‌تر،‌ باهوش‌تر، طماع‌تر، و بیرحم‌تر از شما پیدا خواهند شد که برای درآوردن آن پول از جیب‌تان برنامه‌ریزی کنند. روش کار آن‌ها هم چندان پیچیده نیست. آن‌ها باید به نحوی در شما حس نیاز به چیزی، و یا محرومیت از چیزی، را ایجاد کرده، تا بدین واسطه شما را مجبور کنند که دارائی خود را خرج برطرف کردن آن نیاز یا محرومیت کنید. بشر با دشمن خارجی و فرازمینی روبرو نیست، بلکه هرچه رخ میدهد کارهایی است که خود ما با هم‌دیگر میکنیم.

اکثر کارهایی که در جوامع بشری به صورت صنعت درآمده، حاصل برنامه‌ریزی همین افرادی است که قصد دارند پول را از جیب مردم درآورده و به جیب خود بریزند.

  • مثلاً عده‌ای سعی دارند کاری با مردم کنند که حالشان از فرم دماغ خودشان به هم بخورد، تا آنها برای جراحی کردن، و رسیدن به فرم ایده‌آل دماغ، پول خرج کنند.
  • عده‌ای سعی میکنند به مردم تلقین کنند که اگر در فلان ساحل دریا در فلان کشور شنا نکرده باشند، نصف عمرشان بر فنا است؛ تا آن‌ها را مجبور به خرید بلیت تور مسافرتی و حتی ویلا در آن کشور به قیمت چند برابر کنند. بسیاری از این مردم هم متوجه نیستند که در حومه شهر محل زندگی خودشان زیبایی‌های طبیعت به مراتب بیشتر است.
  • عده‌ای هم سعی دارند به مردم بقبولانند که بیمار هستند و باید برای درمان خود خرج کنند.

اگر در اطراف خود دقت کنید، خواهید توانست هزاران مورد از این قبیل مثالها را بیابید. وقتی پول در جیب شما هست، باید انتظار این را داشته باشید که عده‌ای طماع و بیرحم برای درآوردن آن از جیب‌تان برنامه‌ریزی کنند. این کار هم بدون القای حس بدبختی و محرومیت و بیماری عملی نیست. کلید خوشبختی این است که آدم آزاداندیشی را تمرین کند، و بتواند خود را در برابر القای حس محرومیت و نیاز، از طرف دیگران، آسیب‌ناپذیر کند.

برای اینکه نشان دهم ثروت داشتن به معنی کمتر شدن مشکلات نیست، داستان اپیدمی کروناویروس در آفریقا را مثال می‌آورم.

لینک [1] از خبرگزاری رویترز، ادعا میکند پیش‌بینی محققین این بود که آفریقا بیشترین تلفات را در اثر شیوع کروناویروس تحمل خواهد کرد. چون اولاً نیمی از جمعیت شهری آفریقا در حلبی‌آبادها زندگی کرده، و به آب سالم دسترسی ندارند؛ و دوماً توان مالی دولتها برای پرداخت هزینه‌های درمان مردم کم است. اما برخلاف انتظار، تلفات آفریقا از همه قاره‌های دیگر کمتر بود. دلایل زیر را برای این رخداد ذکر کرده‌اند:

1️⃣اولاً جمعیت آفریقا جوانتر است، و به همین دلیل آسیب‌پذیری کمتری در برابر کروناویروس جدید دارد. میزان افراد بالای ۶۵ سال در آمریکای شمالی و اروپا حدود ۱۸٪ است، در حالی که در آفریقا فقط ۳٪ مردم بالای ۶۵ سال سن دارند.

2️⃣هرچند نیمی از جمعیت شهری آفریقا به آب سالم دسترسی ندارند، و فاصله‌گذاری اجتماعی اصلاً عملی نیست، همین عامل باعث شده خیلی سریع به «ایمنی گله‌ای» برسند، و در برابر این ویروس مقاوم شوند.

3️⃣مردم آفریقا توان پرداخت هزینه داروهای گران و پر عوارضی، مانند رمدسیویر، را ندارند. این دارو در کنار ۳٪ تأثیر مثبت، عوارض جانبی خطرناکی دارد. بخشی از تلفات اپیدمی بخاطر عوارض جانبی داروهای شیمیایی خطرناک است. به همین دلیل فقر مردم آفریقا باعث کمتر شدن تلفات آن‌ها شده است.

4️⃣تهیه تعداد زیادی دستگاه تنفس مصنوعی، ventilator، برای کشورهای فقیر آفریقایی عملی نبود. استفاده وسیع از این دستگاه باعث بالا رفتن شدید تلفات در آمریکای شمالی شد.

اوائل شروع اپیدمی، دولتهای ایالتی فشار سنگینی به دولت فدرال آمریکا وارد کردند تا ونتیلاتورهای مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند. اما به تدریج معلوم شد که ریه بیماران کووید۱۹، که از تنفس مصنوعی استفاده کنند، سریع تخریب شده، و به همین علت فوت میکنند.

دولتهای چند ایالت دموکرات نیز یافتند که با استفاده از این ترفند میتوانند مشکل سالمندانی که تحت حمایت دولت ایالتی هستند، را حل کنند. در نیویورک، همه سالمندان ساکن خانه‌های سالمندان دولتی را به بیمارستان می‌بردند و با ونتیلاتور زیر فشار شدید اکسیژن قرار میدادند. نتیجه این کار این شد که ظرف چند روز همه این سالمندان قتل عام شدند، و دولت از زیر بار هزینه‌های آن‌ها رهایی یافت. دراین باره در کانال در چند پست توضیح داده‌ام.[2,3]

برآورد جیم استون این است که اگر آفریقایی‌ها توان پرداخت هزینه خرید ونتیلاتور را داشتند، حداقل ۴۰۰ هزار نفر بیشتر تلفات میدادند.

5️⃣در کشورهای آفریقایی که سابقه شیوع مالاریا دارند، داروی ارزان هیدروکسی کلروکوئین در دسترس همه هست،‌ و مردم آن را استفاده میکنند. به همین دلیل کروناویروس جدید در آن مناطق قابلیت شیوع ندارد.

🔗[1] Puzzled scientists seek reasons behind Africa's low fatality rates from pandemic https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-africa-mortality-i/puzzled-scientists-seek-reasons-behind-africas-low-fatality-rates-from-pandemic-idUSKBN26K0AI

🔗[2] https://t.me/zadolmosafer/1683

🔗[3] پست 1719: همه تلفات به اپیدمی مربوط نیست https://t.me/zadolmosafer/1719