باسمه تعالی

امروز خبر خروج آخرین محموله سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور شنیده شد و همانطور که پیش بینی میشد و در این باره در در مقاله های قبلی توضیح داده بودم، خروج این سلاح ها شروع مرحله جدید فشار به سوریه را به دنبال خواهد داشت. از دست دادن این سلاح ها برای سوریه باعث کم شدن قدرت بازدارندگی اش شده و اسرائیل نگرانی کمتری درباره عکس العمل سوریه خواهد داشت. آمریکا و اسرائیل تا زمانی که سوریه همه این سلاح ها را تحویل نداده بود، باید در محاسبات خود این مطلب را لحاظ میکردند که هرگونه ماجراجویی جدید آنها میتواند به پشیمان شدن سوریه از تحویل این سلاحها و احتمالا بکارگیری آنها منجر شود.

احتمالا در خبرها شنیده اید که اسرائیل به تلافی کشته شدن یک نوجوان عرب در بلندی های جولان به دلیل هدف قرار گرفتن خودرو پدرش توسط نیروهای سوری، اقدام به بمباران 9 هدف نظامی کرده اند و حداقل 10 سرباز سوری کشته شده اند. اما خبری درباره اینکه چه مراکزی هدف قرار گرفته اند و اینکه هدف قرار دادن آنها از نظر نظامی چه مفهومی دارد، در خبرگزاری های ایرانی ندیدم. در زمانی که گروه های تروریستی در مناطق مرزی جنوب تردد میکنند، هدف قرار گرفتن یک خودرو در نزدیکی مرز کاملا قابل پیش بینی است و اسرائیل میتوانست از وقوع چنین حادثه ای پیشگیری کرده و یا حداقل عکس العمل شدیدی در برابر این مسئله نشان ندهد.

دلیل حمله گسترده هوایی قطعا نمیتواند انتقام گرفتن از کشته شدن یک نوجوان عرب بوده و انتخاب مراکز هدف قرار گرفته، خبر از یک طرح بزرگتر و برنامه ریزی وسیع دارد. بیشتر اهدافی که به آن حمله شده در بلندی های جولان بوده و مراکزی بودند که در صورت حمله زمینی اسرائیل به سوریه، برای حرکت نیروهای اسرائیلی و پشتیبانی هوایی از آنها مانع ایجاد میکردند. هیچ کدام از این اهداف نقشی در هدف قرار دادن ماشین نوجوان کشته شده نداشتند و بیشتر مراکز دفاع هوایی بودند. هدف قرار دادن دفاع هوایی معمولا پیش درآمد حمله گسترده تر است و انتخاب این اهداف خبر از این میدهد که اسرائیل به دنبال گسترش درگیری و هجوم احتمالی زمینی به جنوب سوریه است.

شاید اسرائیلی ها در محاسبات خود روی این حساب کرده باشند که پاسخ نابرابر آنها به حادثه اتفاق افتاده، به عکس العمل نشان دادن رژیم سوریه و تلافی جویی آنها منجر شود و بهانه ای به دست آنها بدهد تا سطح درگیری ها را بالاتر ببرند. اما حتی اگر سوری ها خویشتن داری کنند و هیچ عکس العملی نشان ندهند، احتمال دارد که خود عوامل موساد صحنه سازی کرده و با شلیک یک موشک به مناطق مسکونی اسرائیل، آنرا به سوریه نسبت دهند تا بهانه برای حمله گسترده تر به سوریه فراهم شود.

موفقیت های اخیر بشار اسد در برگزاری انتخابات ریاست جمهور و پاکسازی مناطق بیشتر و تحت کنترل دولت درآوردن آن، توازن قوا را به ضرر معارضان و به نفع رژیم اسد تغییر داده و اگر روند حوادث به همین منوال باشد، بشار اسد قادر خواهد بود در آینده ای نزدیک، معارضان داخلی را به سازش با دولت تشویق کند و تروریستهای خارجی را به ترک سوریه وادار کند. بنابراین هدف اسرائیل از ایجاد درگیری با دولت سوریه این است که این دولت تضعیف شده و توان کمتری برای مقابله با معارضان داشته باشد تا موازنه قوا به نفع معارضان تغییر کند.