باسمه تعالی

چند هفته پیش که شرکت گوگل شرکت سازنده روبوت های نظامی را خرید، برای همه این سئوال پیش آمد که گوگل به دنبال چیست. بعضی ها احتمال دادند که گوگل مثل هر شرکت بزرگ دیگر به دنبال سود است و سود بردن از پروژه های نظامی آمریکا چیزی نیست که از آن صرفنظر کنند. اما وقتی این خبر را در کنار خبر تاسیس شرکت Calico بگذاریم تصویر دیگری به دست می آید. این شرکت به دنبال طولانی کردن عمر انسان و در نهایت جاودانگی است. پروژه های دیگر گوگل مثل هدایت ماشین بدون راننده نیز تکه های دیگر این پازل هستند.

ظاهرا روسای گوگل در کنار برنامه ریزی برای سود بردن، قصد دارند اتوپیای خود را بسازند. شهری که برای انسان های برتری طراحی شده که به جاودانگی دست یافته اند و همه کارهای آنها را روبوت ها انجام میدهند و به انسان هایی که مریض و از کار افتاده میشوند احتیاج ندارند.

درک اینکه کل این ایده، ایده احمقانه ای است کار سختی نیست. حتی اگر با عینک تئوری تکامل به سیستم موجود نگاه کنیم، نتیجه میگیریم که پیر شدن یک نسل و جایگزینی آن با نسل جدید، خود عامل تکامل است و متوقف کردن آن به توقف تکامل منجر میشود. چنین ایده هایی ساخته اذهان مریض و خام است و تاریخ پر از نمونه هایی از این قبیل است که قبلا به شکست منجر شده است.