🔹در حال حاضر زبان انگلیسی زبان اول دنیا است، و اکثر قراردادهای بین‌المللی به این زبان نوشته میشوند. همانطور که انگلیسی توانسته مقام «زبان رسمی بودن» را از فارسی در شبه قاره هند و پاکستان بگیرد، زبانهای دیگر را نیز کنار زده است.

🔹انتقادهای زیادی به زبان انگلیسی می‌شود، و بعضی‌ها اصلاً آن را یک زبان نمیدانند. یکی از تعابیر معروف درباره زبان انگلیسی چنین است:

🔸English is not a language, it's three languages wearing a trench coat pretending to be one

🔹یعنی «انگلیسی یک زبان نیست، بلکه ۳ زبان (لاتین، آلمانی و فرانسوی) است که آن‌ها را کنار هم گذاشته‌اند، و یک پالتو روی آن پوشانده‌اند، تا بشود به عنوان یک زبان مستقل آن را جا زد».

🔹جمله دیگری از الکساندر دوماً نقل شده، که چنین است:

🔸English is little more than badly pronounced French”

🔹یعنی «انگلیسی حدوداً همان زبان فرانسوی است که با لهجه غلط بیان شود».

🔹شخصاً سالها پیش مقاله‌ای درباره اینکه «چرا زبان انگلیسی ظرفیت زبان بین‌المللی شدن ندارد؟» نوشته بودم.[2]

🔹اما کمتر کسی جواب این سؤال را داده که «اگر انگلیسی واقعاً یک زبان مستقل و ریشه‌دار نیست، و ساختار درستی ندارد، چه عاملی باعث موفقیت سریع و جهانی آن شده است؟» آیا می‌شود فقط استعمار بریتانیا و بعد از آن آمریکا را عامل این موفقیت دانست؟ هرچند استعمار و بسط هژمونی یک امپراطوری به گسترش زبان کمک میکند، خود زبان نیز باید ظرفیت غلبه بر زبانهای دیگر را داشته باشد.

🔹بنابراین بر آن شدم در این مقاله درباره ساختار این زبان، و نظم عددی آن، بنویسم؛ شاید که به روشن کردن جواب سؤالات فوق کمک کند.

🔹انگلیسی زبانی است که براساس یک طراحی مهندسی بنا شده است؛ و از این جهت با بسیاری از زبانهای دیگر متفاوت است. اما به ندرت کسی را میتوان یافت که با ساختار و طراحی این زبان آشنا باشد. کسی که با ساختار این زبان آشنا شود، یکباره نحوه نگرش او به انگلیسی عوض شده، درک کاملاً متفاوتی از آن پیدا خواهد کرد.

نظم عددی در خلقت کل عالم

🔹رب جلیل از یک نظم عددی در خلقت کل عالم استفاده کرده است. چون همه چیز در عالم بر اساس نظم عددی بنا شده، در ساختار تمام زبانهای معتبر دنیا نیز یک نظم عددی رعایت شده است. علم جفر نیز ارتباط حروف و معانی با معادل عددی آن‌ها را بررسی میکند. این ارتباط در هنگام طراحی زبان تعریف میشود. مثلاً در عربی و عبری، معادل عددی ۱۰ حرف اول الفبا از ۱ تا ۱۰ است، اما حرف یازدهم ۲۰ و حرف دوازدهم ۳۰ است.

🔹جفر را در زبان عبری و انگلیسی با نام Gematria می‌شناسند. در انگلیسی اگر معادل عددی حروف الفبا را به ترتیب از ۱ تا ۲۶ فرض کنند، به آن حساب ordinal میگویند. اگر به ترتیب عکس، z را یک و A را ۲۶ حساب کنند، آنرا Reverse Ordinal مینامند. اگر حروف را از یک تا ۹ ارزش‌گذاری کنند، و وقتی به ۱۰ رسیدند، دوباره آن را معادل یک فرض کنند، به این حساب Full Reduction میگویند. هر کدام از این معادل‌های عددی جفری کاربرد خودشان را دارند.

چرا الفبای انگلیسی ۲۶ حرف دارد؟

🔹در طول تاریخ تعداد الفبای زبان انگلیسی بین ۲۰ تا ۳۰ حرف تغییر کرده، و انگلیسی نیز به تبع آن تغییراتی داشته است. اما در نهایت، حدود ۳ قرن پیش، تعداد حروف الفبای‌ آن روی ۲۶ ثابت ماند. علت آن هم این است که معادل جغری اسم جامع رب جلیل در تورات، יהוה، در زبان عبری ۲۶ است. معادل عددی این اسم که یهوه خوانده میشود، مبنای تعداد حروف الفبای انگلیسی قرار گرفته، تا به این زبان برکت بدهد. نام خدا در انگلیسی، GOD، نیز نامی انتخاب شده که معادل عددی ۲۶ داشته باشد.

🔹یکی دیگر از ظرایف جفر انگلیسی این است که از اعداد اول نیز بجای معادل عددی کلمات نیز استفاده میکنند. مثلا ۲۶امین عدد اول ۱۰۱ است، که ارزش آن معادل خود ۲۶ است. احتمالا در دانشگاه‌ها دیده‌اید که اولین درس هر رشته را با کد ۱۰۱ مشخص میکنند. مثلا اولین درس فیزیک را Physics 101 مینامند. این کار تقریباً معادل این است که با بردن نام این واحد درسی، یک بسم‌الله هم گفته شود، و این درس با نام خدا شروع شود.

🔹این کار در فارسی و عربی هم سابقه دارد. مثلاً کسانی که نمیخواهند اسماء جلاله را روی هر چیزی بنویسند، معادل عددی «بسم اللّه الرحمن الرحیم» را، که ۷۸۶ است، بجای آن مینویسند. بعضی رستورانهای ایرانی هم روی ظروف غذای خود این عدد را چاپ میکنند، تا به کسب و کار خود برکت بدهند. البته لازم به ذکر است که اگر کسی به این نیت عدد ۷۸۶ را بنویسد، حفظ حرمت این عدد همانند اسماء جلاله لازم است.

🔹شاید تا بحال برایتان این سؤال پیش آمده باشد که چرا املاء کلمات در انگلیسی نامنظم است؟ مثلا کلمه چهار four نوشته میشود، اما کلمه ۴۰ بصورت forty است. در بعضی کلمات چند حرف کم و زیاد میشود و در بعضی کلمات دیگر حروف اضافه بکار نمیروند. حکمت آن این است که حروف را در هر کلمه به نحوی استفاده میکنند که کلمه به معادل عددی خاصی برسد. به همین دلیل هجی کردن کلمات را Spelling نامیده‌اند؛ چون کلمه Spell به معنی افسون و طلسم و جادو است. ارزش عددی کلمات درواقع میزان اثر آنها، و ارتباط آن کلمه با دیگر اجزای خلقت را تعیین میکند.

🔹طرز نوشتن خود کلمات spell و count و letter و teach طوری انتخاب شده که معادل عددی ۲۶ داشته، و به این ترتیب اثر داشته باشند. درباره این موضوع میتوان مثنوی ۷۰ من کاغذ نوشت. چون این موضوع خیلی فراتر از ارتباط قراردادی مفاهیم و کلمات با اعداد است. ارتباطهای عددی زیادی بین مفاهیم و ساختار خلقت نیز میتوان یافت. مثلا بدن انسان ۲۰۶ استخوان دارد؛ و از آن جهت که صفر ارزش عددی ندارد، این تعداد را میشود معادل همان ۲۶ فرض کرد. کلمه bones هم به همین دلیل طوری نوشته شده که معادل ۲۶ باشد.

🔹کسانی که از این ساختار طراحی زبان انگلیسی واقف هستند، سعی میکنند املاء نامهای دلخواه خود را به نحوی بنویسند که یا ارزش عددی خاصی پیدا کند، و یا پیام خاصی را برساند. مثلا کلمه Queen یا Crown یا Royal را به نحوی نوشته‌اند که معادل ۲۶ شود، و اعتبار پیدا کند. کلمات brain, think, focus, logic, faith, hope, heaven نیز معادل ۲۶ هستند.

🔹عده‌ای هم برای توهین کلمات را به نحوی مینویسند که معادل خاصی داشته باشند.

🔗[1] http://gematrinator.com/calculator/index.php

🔗[2] English not Suitable as the Language of International Law https://shakeri.net/2878/english-not-suitable-language-international-law/