باسمه تعالی

اخیراً رفراندوم اصلاح قانون اساسی در روسیه برگزار شد، که اصلاحات متعددی را به رای‌گیری گذاشته بود. اما بعضی از تحلیل‌گران فقط به برداشتن محدودیت تعداد دفعات کاندیدا شدن ریاست جمهور توجه کرده بودند.

یکی از تحلیل‌گران سیاسی چنین نوشته بود:

«هم پوتین می‌خواهد تا آخر عمر در کاخ کرملین جا خوش کند و هم ظاهراً تودۀ مردم بدین کار رضایت دارند!»

«امروزه جای چخوف در روسیه خالی است تا روابط انحطاط‌آمیز و ابتذال‌آلود سیاسی آن کشور را در قالب طنز اجتماعی شیرین خود برملا کند».

چنین تحلیلی دور از واقعیت نیست. اما این نکته را هم باید در نظر داشت که نقاط ضعف دیگر جوامع نباید بهانه‌ای برای توجیه نقاط ضعف خود ما قرار بگیرند. همه جوامع نقاط ضعف و قوتی دارند که میشود آن‌ها را در مقایسه با هم رتبه‌بندی کرد، و نمره داد. جامعه روسیه، هرچند زمینه پذیرش دیکتاتوری را دارد، اما در قیاس با ایران نمره بهتری میگیرد.

برای نشان دادن این مطلب، ماجرای نصب عکس رهبران سیاسی روسیه، از جمله پوتین، در کلیسای جدید‌التاسیس ارتش روسیه در مسکو، را می‌شود مثال زد. درباره این کلیسا در لینک [3] نوشته‌ام.

چند ماه پیش، که خبر افتتاح قریب‌الوقوع این کلیسا پخش شد، معلوم شد که در کاشی‌کاری‌های این کلیسا، عکس چند نفر از رهبران روسیه، از جمله پوتین، نقش شده است.[1] همین مطلب باعث اعتراضات گسترده مردمی شد، که به کیش شخصیت، یا Cult Of Personality، تبلیغ شده برای پوتین اعتراض کردند. اعتراض آن‌ها این بود که یک رهبر سیاسی، هر مقام و پست دنیایی داشته باشد، دیگر نباید عکس او را وارد مذهب و مکان‌های مذهبی کرد. مردم روسیه اجازه بازی کردن با اعتقادات مذهبی خود را به هیچ‌کس نمیدهند. در نهایت مسئولین کلیسا مجبور شدند قبل از افتتاح، عکس پوتین را از کلیسا حذف کنند.[2]

این مطلب را با نصب عکس رهبر فعلی و قبلی ایران در همه مساجد باید مقایسه کرد. حکم شرعی این کار کاملاً مشخص است: مسجد محل عبادت خدا و توحید است؛ و عکس هیچکس، علی‌الخصوص در روبروی قبله، نباید نصب شود. هیچ ردی از کیش شخصیت، علی‌الخصوص برای غیرمعصوم، در هیچ کجای اسلام نمیشود پیدا کرد.

شخصاً به کرات مساجدی را دیده‌ام که درست در روبروی قبله عکس خامنه‌ای را بزرگ نصب کرده‌اند. وقتی هم که اعتراض کردم، گفتند که در ساعت نماز جماعت روی عکس را با پرده میپوشانند. اما در غیر از نماز جماعت، باید هنگام نماز به آن عکس سجده کرد.

همه به اصطلاح حزب‌الهی‌هایی ، که مثلاً بخاطر عشق به امام زمان و اسلام، دم از ولایتمداری میزنند، از این حکم شرعی باخبر هستند. اما ۴۰ سال است که هیچ‌کس قصد اصلاح این رفتار مشرکانه، و غیردینی را ندارد. ملتهای دیگر هم نمیتوانند تصور خوبی از این رفتار داشته باشند، و به ملت ایران بخاطر چنین کاری احترام بگذارند.

کسانی که به زمینه‌سازی دیکتاتوری در روسیه ایراد میگیرند، باید اول یک سوزن به خودشان بزنند، و بعد یک جوال‌دوز به دیگران.

🔗[1] Russia’s New Military Mega-Church to Feature Putin, Stalin, Crimea Mosaics https://www.themoscowtimes.com/2020/04/24/russias-new-military-mega-church-to-feature-putin-stalin-crimea-mosaics-a70100

🔗[2] Russia christens cathedral — without Putin, Stalin mosaics https://www.dw.com/en/russia-christens-cathedral-without-putin-stalin-mosaics/a-53803393

🔗[3] پست ۱۹۵۸: افتتاح کلیسای جدید ارتش روسیه https://t.me/zadolmosafer/1958