باسمه تعالی

🔹یکی از دوستان محترم شبهاتی را در رابطه با تعدیل شریعت در آینده مطرح کردند، که یک‌به‌یک آن‌ها را ان‌شاءالله بررسی خواهم کرد. یکی از آن‌ها چنین بود:

🔸«اگر روزی بفهمیم که ذبح حیوانات عملی مخالف رشد معنوی بشر است، این تعدیل شریعت نیست؟ در اسلام ذبح حیوان بسمت مکه حلال محض است. اما به نظر من بشدت منفی است و ربطی به خدا ندارد و در راستای دزدی انرژی ست زیرا خون انرژی دارد.»

🔴همنوع‌خواری

🔹یکی از دلایل بوجود آمدن چنین شبهاتی، خلط بین واقعیت و آرمان‌‌گرایی است. آرمان بشر باید این باشد که در حد فرشتگان اعتلا پیدا کند، و حتی از آن مرحله نیز بالاتر برود. اما این آرمان نباید ما را از واقعیت وضعیت کنونی بشر مغفول کند.

🔹واقعیت این است که مشکل بشر در قرن ۲۱ خوردن گوشت حیوانات نیست؛ بلکه بشر معاصر هنوز گرفتار همنوع‌خواری است. اگر در قرن ۲۱، علیرغم همه پیشرفتهای علم و تکنولوژی، هنوز این مسأله حل نشده، انتظار اینکه این مسأله به این زودی حل شود، را نباید داشت.

🔹در کانال تلگرام پست‌های زیادی درباره کودک‌آزاری، «همنوع‌» خواری، Adrenochrome، ماجرای «خرگوش» سفید، و «تجارت برده» آورده‌ام؛ که با جستجو برای این کلیدواژه‌ها قابل یافتن هستند.

🔹سالانه بیش از ۸۰۰ هزار کودک در آمریکا مفقود میشوند؛ و حدود یک سوم آن‌ها هیچ‌وقت پیدا نمیشوند. در انگلیس نیز این آمار بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار کودک در سال است.[1]

🔹در مجموع سالانه ۸۰۰ هزار کودک در جهان برای استفاده جنسی، آدم‌خواری، برده‌فروشی، و امثالهم ناپدید میشوند. سازمان‌هایی مثل CIA، FBI، واتیکان، بنیاد کلینتون، MI6، گارد سوئیس، GCHQ، و بسیاری دیگر دراین ماجرا دخیل هستند. برآورد قدیمی از حجم این تجارت، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است.

🔹همنوع‌خواری فقط مشکل ملتهای دیگر نیست؛ و ایران هم با این مشکل روبرو بوده و هست. در زمان جنگ جهانی اول، با ایجاد قحطی مصنوعی در ایران، جمعیت ایران ۴۵٪ کاهش پیدا کرد؛ و از ۲۰ میلیون به ۱۱ میلیون رسید. بخشی از این کاهش جمعیت بخاطر همنوع‌خواری بود.

🔹اجداد ما نقل میکنند که در آن ایام کودکان و جوانان را تنها به خیابان و کوچه نمیفرستادند، چون احتمال داشت مردم آنهارا به خانه‌های خود بکشند و سر ببرند و بخورند. این به این معنی است که حداقل ۱۰٪ جمعیت کنونی ایران، بازماندگان همان آدمخورهای صد سال پیش هستند و نطفه آن‌ها از همین آدمخوری درست شده است.

🔹درباره شیوع همنوع‌خواری موضع شریعت همه ادیان از اول تاریخ مشخص بوده، و هیچ شبهه‌ای در این رابطه وجود نداشت. اما هنوز این مشکل حل نشده است.

🔴چه انتظاری از آینده می‌شود داشت؟

🔹اینکه انتظار داشته باشیم همه آحاد بشر به مرحله‌ای برسند که خوردن گوشت و ذبح حیوانات را مانعی در راه اعتلای خودشان بیابند، انتظاری واقعی نیست؛ و حداقل در چند هزار سال آینده رخ نخواهد داد. بنابراین نه احتیاجی به تعدیل شریعت است، و نه چنین چیزی قابل طرح است.

🔹اگر افرادی از بشر به جایی برسند که خوردن گوشت حیوانات را با تعالی خودشان متعارض ببینند، میتوانند شخصاًً از خوردن آن خودداری کنند.

🔹تا جایی که بخاطر دارم خوانده بودم که امام علی (ع) در اواخر عمر خود از خوردن گوشت پرهیز میکردند، و فقط سالی یکبار، آن هم به مقدار کم مصرف میکردند. احتمال میدهم این کار هم برای این بود که دیگران سنت ایشان را بهانه تحریم گوشت نکنند.

🔴بازگشت شبه‌ادیان قدیمی تحت عنوان عصر آکواریوس

🔹شخصاً این را بارها تجربه کرده‌ام که هر زمانی که تحولی رخ میدهد، و مردم انتظار یک چیز جدید و تازه‌ای را دارند، عده‌ای پیدا می‌شوند که از این وضعیت سوءاستفاده کنند و خرافاتهای قدیمی را به اسم کالای نو به مردم بفروشند.

🔹در این دوره توجه مردم به بحث موجودات فرازمینی زیاد شده است. به همین دلیل عده‌ای سعی دارند تحت همین عنوان، پرستش خدایان باستانی و بت پرستی را دوباره شایع کنند. تبلیغ آن‌ها چنین است که خدایان باستانی موجوداتی هستند که از عوالم دیگر به دنیای ما می‌آمدند و قدرت خلق موجوداتی در حد بشر را نیز دارند.

🔹حتی یکی از دوستان چنان با اطمینان از وجود خدایگانی فرازمینی، که میتوانند ستاره‌ای در حد خورشید را خلق کنند، صحبت میکرد، که انگار خودش زمان خلق خورشید توسط چنین خدایگانی حضور داشت.

🔹واقعیت این است که بخش عمده این باورهایی که تحت عنوان تحولات عصر آکواریوس، و بعضا با التقاط با مفاهیم شبه‌علمی، مطرح میشود، درواقع خرافاتهای هزاران سال پیش است که با دلایل عقلی و علمی معتبر رد شده‌اند.

🔴برگردیم به بحث تعدیل شریعت و حرمت مصرف گوشت حیوانات

🔹بحث حرمت مصرف گوشت حیوانات از دین بودایی آمده، و حدود ۵ هزار سال سابقه داشته، و اصلاً موضوع تازه‌ای نیست. اگر فرض کنیم این دین ۵ هزار ساله میتواند جانشین اسلام شود، به خطا رفته‌ایم. اگر با دید تکاملی داروینی هم بخواهیم نگاه کنیم، اسلام نتیجه تکامل دین بوده، و احکام شریعت اسلام در‌واقع افراط و تفریط ادیان و شبه‌ادیان سابق را تعدیل کرده است.

🔴تجربه ژاپن

🔹لینک [2] چنین میگوید که بودایی‌ها مصرف گوشت حیوانات در ژاپن را، از قرن ۶ میلادی، حرام کرده بودند؛ و برای ۱۲۰۰ سال مصرف گوشت حیوانات در این سرزمین ممنوع بود. اما در اواخر قرن ۱۹، امپراتور و بقیه دولتمردان دریافتند که مردم ژاپن از نظر جسمی از بقیه دنیا ضعیف‌تر هستند؛ و ادامه این وضعیت یک تهدید استراتژیک برای این کشور است. مهمترین عامل ضعف جسمی ژاپنی‌ها حرمت مصرف گوشت و لبنیات بود.

🔹بنابراین خود امپراتور برای شکستن این حرمت گوشت خورد؛ و متعاقب آن راهبان بودایی به کاخ او حمله کردند و با نگهبانان درگیر شده، و نیمی از این راهبان کشته شدند.

🔹اگر واقعاً حرام کردن گوشت حیوانات کار درستی بود، ژاپن پس از ۱۲۰۰ سال تجربه، آن را کنار نمیگذاشت.

🔴تولید گوشت بدون ذبح حیوانات

🔹 ادعا می‌شود که یکی از تکنولوژی‌های محرمانه ارتش آمریکا، پرینتری ۳ بعدی است که میتواند، با تبدیل عنصر به عنصر و ماده شیمیایی به ماده شیمیایی دیگر، هرچیزی را، از جمله مواد خوراکی، تولید کند. میگویند که این تکنولوژی به زودی قرار است از رده‌بندی محرمانه خارج شده، و برای مقابله با بحران گرسنگی در جهان، در اختیار جوامع محروم قرار بگیرد.

🔹اگر چنین خبری درست باشد، و واقعاً رخ بدهد، دیگر نیازی به ذبح حیوانات برای مصرف گوشت نخواهد بود، و مردم میتوانند پروتئین مورد نیاز خود را بدون ذبح حیوانات بدست بیاورند. حتی در چنین شرایطی باز نیاز به تعدیل شریعت نخواهد بود؛ بلکه صورت مسأله عوض خواهد شد. وقتی مردم بتوانند گوشت مورد نیاز خود را ارزان و بدون زحمت بدست آورند، احتیاجی به ذبح حیوانات نخواهند داشت.

🔸[1] https://t.me/zadolmosafer/908

🔸[2] Why Eating Meat Was Banned in Japan for Centuries https://www.atlasobscura.com/articles/japan-meat-ban