باسمه تعالی

قطعی سراسری برق در ونزوئلا، در اثر حمله سایبری، وارد روز چهارم شده است. هیچ‌کس باور نمیکرد که حمله سایبری بتواند تا این مقدار مخرب باشد؛ چون فرض بر این بود که می‌شود به سرعت راه مقابله را پیدا کرد و یا با اقدام تلافی‌جویانه، مهاجم را پشیمان کرد. ۶ سال پیش که در مقاله‌ای درباره ضعف‌های ذاتی تکنولوژی مدرن نوشته بودم، آن مطالب خیلی بدبینانه به نظر می‌آمد.[1] اما وقایع ونزوئلا نشان دهنده این است که باید آن مطالب را جدی گرفت و پیدا کردن راه‌های مقابله با چنین شرایطی را در اولویت اول قرار داد.

خلاصه وضعیت جاری، به نقل از Hal Turner، چنین است:[2]

- ۹۶٪ مناطقی که برق آن‌ها قطع بود، هنوز در خاموشی هستند.

- بانکها و دستگاه‌های خودپرداز، تلفن و اینترنت نمیتوانند شروع به کار کنند.

- تأسیسات آب شهری قابل راه‌اندازی نیست.

- تابحال مرگ ۷۴ نوزاد که به دستگاه incubator احتیاج داشتند گزارش شده، و آمار این تلفات بالا خواهد رفت.

- مرگ 297 نفر از بیمارانی که به دستگاه respirator برای تنفس احتیاج دارند، گزارش شده است.

- تلفات بیماران دیالیزی نیز در حال زیاد شدن است، و تا کنون ۳۰۰ مورد گزارش شده است.

- بخاطر خاموش شدن یخچال‌ها داروهای انسولین در حال خراب شدن هستند و در روزهای آینده بیماران دیابتی بخاطر عدم دسترسی به این دارو تلف خواهند شد.

- بیمارستان‌ها قادر به انجام عمل جراحی نیستند و حدود ۳۰۰ نفر تلفات به همین دلیل گزارش شده است.

مردمی که در شهرها زندگی میکنند، به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی، از آب‌های غیرتصفیه شده استفاده میکنند. همین مطلب باعث شیوع اسهال و استفراغ در روزهای آینده خواهد شد و احتمال اینکه میزان تلفات در اثر شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده خیلی بالا برود، زیاد است. تا چند روز آینده باید انتظار شیوع وبا و تیفوس را نیز داشت.

عصبانیت و اضطرار مردم باعث شده که درگیری بر سر آب و غذا زیاد شود. اعتراضات مردمی هم باعث درگیری بیشتر و تیراندازی شده است.

از اینکه ایران در مقابله با حمله سایبری و امداد رسانی، چقدر توان کمک دارد و یا چقدر کمک کرده، خبر ندارم. اما زمان این کمک الان است و نباید در این امر تعلل کرد. به علاوه آنچه در آنجا در حال رخ دادن است را باید به دقت مطالعه کرد؛ چون احتمال اینکه همین سناریو در ایران، و یا کشورهای همسایه، رخ دهد، وجود دارد.

[1] چقدر به تكنولوژي هاي موجود ميشود اتكا كرد؟ https://shakeri.net/446/cme/

[2] FEARS OF ONE MILLION DEAD THIS WEEK https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/world/fears-of-one-million-dead-this-week