باسمه تعالی

در این وبلاگ مطالبی که به یادگیری هنر «زندگی مقاومتی» کمک میکند، را با همین تگ مشخص کرده‌ام.

حدود ۱۲ سال پیش جزوه‌ای را با عنوان «مهارتهای لازم برای گذار از شرایط اضطراری و بحرانی» نوشتم؛ و دلیل این کار این بود که چنین راهنماهایی به زبان فارسی وجود نداشت. قاعدتاً سازمان پدافند غیر عامل، مانند همه سازمان‌های مشابه در بقیه کشورهای دنیا، باید چنین راهنمایی را در اختیار مردم قرار دهد و آنها را به یادگیری هنر «زندگی مقاومتی» تشویق کند. اما ظاهراً چنین کاری اصلاً در سیاست کلی این سازمان جایی ندارد. این جزوه مقدماتی را در لینک زیر میشود یافت:

[1] مهارتهای لازم برای گذار از شرایط اضطراری و بحرانی https://shakeri.net/45/survival-skills/

[2] سبک زندگی کردن ساده و سالم را بیاموزیم https://shakeri.net/1436

در غرب گروهی از مردم هستند که به Survivalist و یا Prepper مشهور هستند. این افراد با دید آخرالزمانی، بر این باور هستند که تمدن کنونی فروپاشی خواهد کرد و برای سالهای متمادی انسان‌ها باید مثل جانوران وحشی زندگی کنند. بنابراین هرچه در توان دارند، برای جمع‌آوری غذا و سلاح تلاش میکنند. این روحیه خوبی نیست. انسان برای زندگی معقول به جامعه نیاز دارد؛ و بهترین سیاست این است که انسان‌ها هرچه در توان دارند، برای اینکه کارکرد جامعه دچار اختلال نشود،‌ تلاش کنند. فرار از جامعه و ذخیره سازی غذا، شاید برای چند هفته و یا چند ماه کار کند؛ اما در طولانی مدت، انسان به خدماتی نیاز پیدا میکند که تنها در جامعه می‌شود آن را دریافت کرد. در عین حال چیزهای زیادی می‌شود از این گروه افراد یاد گرفت:

[3] از Survivalist ها چه چیزهایی را میشود آموخت https://shakeri.net/392/preppers/

از آن به بعد نیز در این سالهای اخیر سعی داشتم در حد توان خودم، مطالبی را که به درد زندگی در شرایط اضطراری بخورد، را در وبلاگ منعکس کنم.

[4] ساخت اجاق با استفاده از خاک اره و خورده چوب و قوطی حلبی https://shakeri.net/1617

[5] ساخت اجاق چوبی فقط با استفاده از چند قوطی حلبی https://shakeri.net/1439

[6] نکاتی درباره طراحی بهتر بخاری و سیستم های گرمائی https://shakeri.net/2091

[7] ارزانترین روش ساخت کولر قابل حمل https://shakeri.net/1778

[8] استحمام با دوش صحرایی https://shakeri.net/2841

در کنار هنرهای فوق، میتوانید برای برای آمادگی جسمانی در منزل، با حداقل امکانات، و یا کسب درآمد در وقت اضافی و با امکانات محدود برنامه‌ریزی داشته باشید. خیلی از این موارد بیشتر از اینکه هزینه زیادی را به آدم تحمیل کند، نیاز به برنامه‌ریزی و پشتکار دارد.

[9] درباره آمادگی جسمانی و پرورش و تناسب اندام https://shakeri.net/340/fitness/

[10] در منزلتان شغل آبرومند راه بیندازید https://shakeri.net/1045

در پایان اگر همه آدم‌ها ایده‌های خود را، برای رفع مشکلات و یا ساخت دستگاه‌های مورد نیاز برای کشاورزی و تجهیزاتی که نیاز عموم را برطرف میکند، با هم به اشتراک بگذارند، توان مقاومت آن‌ها بسیار بالا خواهد رفت. وقتی یک حادثه غیرمترقبه پیش بیاید، اکثر تلفات و مصائب ناشی از مشکلات پیش پاافتاده‌ای خواهد بود که راه حل ساده آن را افراد زیادی میدانند. اگر این نکته‌ها جمع‌آوری شوند و در دسترس عموم قرار گیرند، احتمال فروپاشی جامعه به شدت پایین می‌آید.

[11] ایده ماشین آلات و ابزار Open Source https://shakeri.net/65/open-source/