باسمه تعالی

روز شنبه صبح صدای پرواز هواپیماهای جنگی پاکستان در اطراف اسلام‌آباد و راولپندی و کراچی شنیده میشد. بخش‌هایی از آزادراه M1، بین پیشاور و اسلام‌آباد، و M2، بین اسلام‌آباد و لاهور، تحت کنترل نیروی هوایی درآمده است.به این دلیل که بخش‌هایی از این آزادراه‌ها، باند اضطراری پرواز است. در شرایطی که فرودگاه‌های نظامی بمباران شوند، این باندهای اضطراری قابل استفاده خواهند بود.

در حال حاضر روزهای پایانی ماه را میگذرانیم. در این شبهای پایانی نور ماه خیلی ضعیف است و تا ۴ شب دیگر، که ماه جمادی‌الآخر تمام شده و رجب شروع میشود، بهترین فرصت برای حملات هوایی سنگین است. از نظر تاکتیکی شب تحویل ماه بهترین شب برای شروع حمله هوایی است. جنگهای بزرگ دیگر نیز، مثل حمله آمریکا به کویت، در شب آخر ماه شروع شده‌اند. بنابراین احتمال اینکه هند بخواهد حملات هوایی اصلی خود را از چند شب دیگر شروع کند، زیاد است. زمانی که حضرت علی (ع) چنین فرموده بود که «العَجَبُ كُلُّ العَجَبِ بَينَ جُمادَى و رَجَبٍ» هیچ‌کس فکر این را نمیکرد که شب آخر ماه بهترین شب برای شروع حمله هوایی و جنگ است.

سازمان مدیریت پروازهای چین، Civil Aviation Administration of China (CAAC)، از جمعه پروازهای به پاکستان را لغو کرده و پروازهایی که مسیر عبور آن‌ها از روی پاکستان است، را تغییر مسیر داده است. همین مطلب بعضی کارشناسان را به فکر فرو برده که احتمالاً چین در شدت گرفتن این درگیری‌ها نقش دارد و از چیزهایی خبر دارد که دیگران نمی‌دانند.

هنوز با قاطعیت نمیشود حکم داد که چه کسی بر آتش درگیری‌های مرزی بین هند و پاکستان می‌دمد. آیا آمریکا میخواهد با تضعیف پاکستان، چین را در منطقه زمین‌گیر کند؟ آیا چین دنبال به اصطلاح گل‌آلود کردن آب و گرد و غبار راه انداختن است، تا حواس همه دنیا را پرت کنند و حمله پیش‌دستانه خود به آمریکا را شروع کند؟

بعضی‌ها ادعا میکنند که همه این صحنه را اسرائیل مدیریت میکند تا نیروهای جهادی سلفی در پاکستان و افغانستان، به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند و قدرت بگیرند؛ تا بتوان از آن‌ها به عنوان تهدید جدی علیه ایران در مرزهای شرقی استفاده کرد. چنین تحلیلی نمیتواند درست باشد. چون سابقه مبارزه با نیروهای جهادی در سوریه و عراق، تجربه خوبی برای شناخت روش مقابله با چنین تهدیدی بوده؛ و چنین چیزی نمیتواند به عنوان تهدید استراتژیک باشد. البته اسرائیل قبلاً شیطنت کرده و در آینده هم خواهد کرد؛ اما آن‌ها درک استراتژیک قوی ندارند و حیله‌های آن‌ها معمولاً به ضرر خودشان است.

بهرحال صرفنظر از اینکه چه کسی این نمایش را راه انداخته، احتمال دارد چین به این جمع‌بندی برسد که تهدید را جدی بگیرد و دست به حمله پیش‌دستانه بزند. تحرکات چین نیز نشان میدهد که چنین احتمالی را باید از نظر دور نداشت. در صورت چنین اقدامی، چین در قدم اول میتواند پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس آرام را هدف قرار دهد و بعد به تایوان حمله کند. اگر این حملات موفق باشند، قدم بعدی حمله مستقیم به خود سرزمین آمریکا است. چین در این مدت نیرو و تجهیزات زیادی به ونزوئلا و مکزیک منتقل کرده و حتی بخشی از لجستیک مورد نیاز مدتها است که به کالیفرنیا منتقل شده است. در این سالها چین افراد نظامی و اطلاعاتی زیادی را به عنوان مهاجر به آمریکا فرستاده؛ و شبکه‌ای متشکل از حدود ۳ میلیون نفر چینی را از دهها سال پیش در آمریکا سازمان‌دهی کرده است. بنابراین در صورت رخداد جنگ جهانی، توان حمله به سرزمین آمریکا و اشغال آن را دارد. در این رابطه در لینک [1] بیشتر توضیح داده‌ام. برآورد بعضی کارشناسان نظامی آمریکا نیز این است که پیروزی آمریکا در جنگ با چین تضمین شده نیست.[2]

آمریکا در جنگ با چین باید جلوی تأمین نفت این کشور از ایران و ونزوئلا را بگیرد. به علاوه چین نیروهای نظامی زیادی در ونزوئلا مستقر کرده؛ و از خاک این کشور برای حمله به آمریکا استفاده خواهد کرد. بخشی از هزینه‌هایی که ایران متقبل شده، در‌واقع برای این است که بیطرفی خود را در این رویارویی حفظ نکرده و عملاً به چین بیشتر متمایل است.

آقای Harold Turner، که خود کارشناس نظامی و اطلاعاتی است، عبارت جالب‌توجهی داشت که نقل به مضمون میکنم: «اگر اخیراً به این باور رسیده‌اید که دنیا دیوانه شده است و نمیشود فهمید که در دنیا چه خبر است، بدانید که شما در این باور تنها نیستید. احتمال اینکه آتش جنگ در آن واحد به تایوان، اوکراین، ونزوئلا و ایران و سوریه گسترش پیدا کند، زیاد است. چون همه این‌ها با هم در ارتباط هستند. ظاهر هیچ چیز در دنیای معاصر با باطنش یکی نیست؛ و هیچ مسئله‌ای در دنیا ساده و سرراست نیست.»

اخبار رسانه‌ها اصلاً ربطی به واقعیت ندارند و فقط روایت دلخواه یک جناح سیاسی است.

[1] روند افول آمریکا در حال سریع شدن است https://shakeri.net/3506

[2] 'Eroded' U.S. Military Could Lose War Against Russia Or China, Report Finds https://www.rferl.org/a/eroded-u-s-military-could-lose-war-against-russia-or-china-report-finds/29600694.html