باسمه تعالی

چند هفته پیش در مقاله‌ای تحت عنوان «احتمال سقوط بازارهای مالی جهان چقدر است؟» درباره این موضوع توضیحاتی را ارائه کرده بودم. در آن مقاله شواهدی را ذکر کرده بودم که گلوبالیست‌ها از ۱۰ اکتبر تغییرات در نظام مالی جهان را کلید خواهند زد.

گلوبالیست‌ها از روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر با فروش لحظه‌ای حجم عظیمی از سهام، چند بار سعی کردند بازار سهام را دچار تنش کنند؛ تا شوک وارد شده به فروپاشی آن منجر شود. روز چهارشنبه اکثر بازارهای مالی سقوط کرد و روز پنج شنبه بعد از ظهر بزرگترین حجم فروش لحظه‌ای سهام رخ داد که شاخص Dow Jones را ، که روز قبل ۸۰۰ شماره پایین آمده بود، ۶۰۰ شماره دیگر تنزل داد. از آن زمان تا کنون ارزش این شاخص سیر نزولی داشته؛ و در کل بیش از ۸ هزار میلیارد دلار ارزش بازارهای سهام کاهش پیدا کرده است. هرچند دولت آمریکا و بقیه دنیا تلاش فراوانی میکنند که بحران را مدیریت کنند، مشخص شده که جلوی فروپاشی بازار سهام را برای مدت طولانی نمیتوانند بگیرند؛ و احتمالا بعد از انتخابات ۶ نوامبر میان‌دوره‌ای آمریکا، این روند شدت خواهد گرفت.

چندی پیش در یک تحلیل اقتصادی خواندم که «ارزش دلار در برابر یورو تا سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد داشت» و «تا سال ۲۰۲۴، هر یورو از ۱.۱۵ دلار کنونی به دو دلار و ارزش ین از ۱۱۲ ین کنونی به ۷۵ ین در برابر دلار می‌رسد که به ترتیب معادل ۴۱ درصد و ۳۳ درصد افزایشی است». چنین تحلیلی نمیتواند درست باشد، چون پارامترهای مهمی در آن لحاظ نشده است.

کشورهای زیادی در دنیا هستند که خطر را احساس کرده‌اند و در خفا در حال تبدیل منابع ارزی خود به فلزات باارزش هستند. به همین دلیل در شش ماهه اول امسال EFP، ویا Exchange for Physical، حدود ۱۶۰۰ میلیون اونس قرارداد تحویل نقره را به لندن برای تحویل فرستاده است. در حالی که تولید سالانه نقره ۸۰۰ میلیون اونس بیشتر نیست. ادامه این روند باعث می‌شود که آن‌هایی که طلا و نقره خود را در بانکها، بصورت قرارداد تحویل در زمان درخواست، نگهداری میکنند، نگران شده و طلا و نقره فیزیکی را طلب کنند. هرچه این روند بیشتر ادامه پیدا کند، و درخواست تحویل فیزیکی طلا و نقره بیشتر شود، مؤسسات مالی بزرگ زودتر سقوط میکنند. آنچه که تا بحال جلوی این روند را گرفته، اطمینان از این است که این بانکها بزرگ‌تر از آن هستند که دولتها اجازه ورشکستگی آن‌ها را بدهند؛ و بقول معروف Too Big To Fail هستند.

اما روی این قضیه خیلی نمیشود حساب کرد. به عنوان نمونه بانک مرکزی آلمان Deutsche Bank، مدتها است که تراز سالانه منفی دارد و هرسال ضرر میدهد. این بانک فقط در ۳ ماهه اول سال جاری میلادی ۴۰۰ میلیون دلار ضرر گزارش کرده است. در معاملات روزانه بانکی پارامتری به نام Value at Risk یا VaR، تعریف شده که میزان ضرر احتمالی معامله را تعیین میکند. اگر در طی روز ۲ تا ۳ برابر این میزان ضرر وارد شود، این یک حادثه قابل پیگیری و جدی برای مدیران بانک به حساب می‌آید. ضررهای امسال بانک آلمان تا ۱۲ برابر میزان VaR هم رسید.[1] بالاترین رقم اشتباه پرداخت در این بانک اخیراً ۲۸ میلیارد دلار بود، که البته بعداً توانستند این رقم را برگردانند. همه این موارد نشان از بحران مدیریت و شدت آن در این بانک دارد. لذا انتظار می‌رود که این بانک بزودی ورشکست شود و دولت آلمان هم نتواند جلوی این ورشکستگی را بگیرد.

وقتی که این اتفاق بیافتد اتحادیه اروپا و یورو نیز با آن از بین خواهند رفت و کشورهای اروپایی هرکدام راه خود را در پیش خواهند گرفت. البته شاید بعد از مدتی اتحادیه دیگری در بین تعداد محدودتری از این کشورها برقرار شود. از بین رفتن اتحادیه کنونی اروپا و یورو، ممکن است در کوتاه مدت به تقویت دلار و حفظ قیمت کنونی طلا کمک کند. اما مشکل تفاوت تعهدات طلا و نقره بانکها با مقدار واقعی و فیزیکی موجود در خزانه‌ها، در کنار دیگر مشکلات، دیر یا زود اکثر این مؤسسات مالی را ورشکسته میکند و دوره رکود بزرگی را کلید خواهد زد.

گلوبالیستها، بهتر از هرکس دیگری، از واقعیات موجود مالی دنیا خبر دارند و مطلع هستند که ادامه این روند عملی نیست؛ و باید به نحوی این سیستم پوسیده را پایین بیاورند که بتوانند حداکثر استفاده و حداقل ضرر را داشته باشند.

اخیراً استاد حسن عباسی درباره تلاش برخی از دولتمردان برای جایگزینی اسلام با مکتب ایرانشهری صحبتهای روشنگرانه‌ای بیان کرد. تئوریسین این مکتب، جواد طباطبایی، در سال ۱۳۸۰ دلیل روی آوردن به این مکتب را مرگ اسلام اعلام کرد. واقعاً جای تعجب است که این نظریه پردازان عقب‌افتاده ذهنی چطور مرگ لیبرالیسم را، که در جلوی چشم همه ما مدتها است رخ داده، نمیتوانند ببینند و در ذهن بیمار خود تصاویر زیبا از این جنازه نقش میکنند. اقتصاد آزادی، که این دولتمردان آرزوی پیاده کردن آن را دارند، در واقع یک سیستم کلاه برداری عظیم است که به پایان راه خود رسیده و در حال فروپاشی است.

[1] Wild Trading Day at Deutsche Bank Raises Questions on Risk https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-20/wild-trading-day-at-deutsche-bank-raises-questions-on-u-s-risk

[2] احتمال سقوط بازارهای مالی جهان چقدر است؟ https://shakeri.net/3721