باسمه تعالی

دو روز پیش خبر رسید که پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور آماده‌باش جنگی به نیروهای نظامی شرق و مرکز روسیه داده است. اما دلیل این کار را کسی بحث نکرد. لذا برآن شدم که دراین باره مطلبی را عرضه کنم.

یک تصور رایج این است که جنگ زمانی رخ میدهد که دولتمردان حسابگر و واقع‌گرای یک کشور، بر اساس اطلاعات دقیق و آمار واقعی، منافع حمله به کشور دیگر را بیشتر از ضررهایش می‌یابند. در حالی که این تصور صحیح نیست. واقعیت این است که جنگ معمولاً حاصل اشتباه محاسباتی یکی از طرفین درگیری است. اگر اطلاعات و آمار دقیق و نتیجه جنگ برای هر دو طرف مشخص باشد، آن طرفی که باید امتیازی واگذار کند، مشخص است و جنگی در نخواهد گرفت. حالت دوم رخداد جنگ این است که عواملی غیر از تصمیم‌گیران اصلی دو کشور شرایط را به جایی برسانند که دو کشور ناخواسته درگیر جنگ شوند و چاره‌ای جز ادامه آن نداشته باشند.

در مقالات قبل درباره اختلافات سیاسی در آمریکا زیاد نوشته‌ام. دونالد ترامپ در‌واقع نماینده جناحی است که بسط سلطه طرفداران نظم نوین جهانی و Deep State و عمال آن در سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را عامل فروپاشی این کشور و به ضرر آن میدانند و با این گروه‌ها مبارزه میکنند. او برنامه‌های زیادی برای سرکوب این عوامل طرح‌ریزی کرده بود که به دلیل قدرت و نفوذ آنها، تا بحال نتوانسته آن‌ها را عملی کند.

اخیراً John Brennan رئیس سابق سازمان سیا در زمان اوباما، سخنان تندی بر علیه ترامپ اظهار کرده بود و علناً دعوت به کودتا برعلیه او میکرد. به همین دلیل ترامپ هفته پیش دسترسی او به مدارک محرمانه ملی را باطل کرد. در آمریکا رسم است که مقامات سابق و ارشد کشوری، حتی بعد از پایان دوره خود، حق اطلاع از اسناد محرمانه را داشته باشند. گرفتن چنین حقی به معنی بی‌اعتباری و توهین به آن فرد تلقی میشود. البته وقتی رئیس سابق سازمان سیا دعوت به کودتا میکند، باطل کردن این مجوز کمترین مجازات برای او محسوب میشود. یکی از نکات نگران گننده برای ترامپ این بود که بعضی مقامات نظامی مثل آدمیرال McRaven از نیروی دریایی حمایت خود از برنان را اعلان کرده بودند.

در سالهای اخیر نیروی دریایی آمریکا عمل‌کرد درخشانی نداشته و بیشتر مشکلات ارتش آمریکا مربوط به این نیرو بود. دو مورد تصادف کشتی‌های جنگی با کشتی‌های باربری [3] و یا برخورد زیردریایی آمریکایی با کشتی خودشان در تنگه هرمز، و بسیاری موارد دیگر نشان از ضعف مدیریت این نیرو دارد. فسادهای مالی، مانند ماجرای معروف به Fat Leonard که در آن حداقل ۶۰ آدمیرال نیروی دریایی متهم به فساد هستند، موقعیت مقامات ارشد این نیرو را تهدید میکند. شایع است که دلیل سروصدا به پا کردن McRaven این است که او نقش اصلی در ماجرای فساد فوق‌الذکر داشته و احتمالاً محکوم خواهد شد. لذا قصد دارد محکوم شدن خودش را سیاسی جلوه دهد. فسادهای زیاد نیروی دریایی و بی‌کفایتی‌های متعدد آن‌ها طبعا اخراج مقامات ارشد این نیرو و جابجایی‌های زیادی در سطوح فرماندهی را به همراه خواهد داشت.

همین مطلب ظاهراً باعث شده که تعداد زیادی از فرماندهان ناراضی نیروی دریایی انگیزه انتقام گرفتن از دولت ترامپ را داشته باشند و به علاوه بخواهند با راه‌اندازی جنگ، ترامپ را در شرایطی قرار دهند که فرصت تغییر در فرماندهی این نیرو را نداشته باشد. [1] خبری که پریروز از رسانه‌های وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی روسی پخش شد، حاکی از این است که جان بولتون، قبل از ملاقات خود با مقامات روسی در ژنو، در نامه‌ای به پوتین به او اطلاع داده که بعضی فرماندهان سرکش نیروی دریایی تصمیم گرفته‌اند که با درگیری با نیروهای چینی در آبهای نزدیک به این کشور، احتمالاً ناو هواپیمابر آن‌ها را غرق کنند، و یا هدف قرار گرفتن ساختگی یکی از کشتی‌های خود را صحنه‌سازی کنند؛ تا وقوع جنگ قطعی شود. قصد بولتون این بوده که روسیه و چین را از این امر مطلع کند که وقوع جنگ چیزی نیست که دولت آمریکا خواستار آن باشد و تا حدی که امکان دارد آن‌ها را تشویق کند که بهانه دست این فرماندهان سرکش ندهند.

در حال حاضر هزاران نفر از نیروهای نظامی چینی به خاطر مانور Vostok ۲۰۱۸ در خاک روسیه هستند و رخداد جنگ میتواند هدف نظامی بودن این نیروها در خاک روسیه را توجیه کند و جنگ به خاک روسیه کشیده شود. به همین دلیل پوتین نیروهای نظامی در شرق و مرکز این کشور را به حالت آماده‌باش درآورده است.

نقش انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکایی

دلیل دیگری که وقوع یک حادثه ساختگی را زیاد میکند، مسائل سیاسی داخلی آمریکا است. انتخابات میان‌دوره‌ای مجلسین و فرمانداران ایالتها در ماه نوامبر برگزار میشود. در حال حاضر نسبت جمهوری‌خواهان به دموکراتها در سنا ۵۱ به ۴۹ و در مجلس نمایندگان 236 به ۱۹۳ است. اما پیش‌بینی می‌شود [2] که در انتخابات ۳ ماه آینده دموکراتها اکثریت را بدست گیرند. دموکراتها از این هراس دارند که ترامپ، با توجه به اهرمهایی که در دست دارد، عملیاتی روانی انجام دهد که نتیجه را در این مدت برعکس کند.

یکی از سناریوهایی که در بین دموکراتها مطرح شد این بود که هیلاری کلینتون کاندیدای نمایندگی از جایی بشود که احتمال پیروزی آن بالا است. بعد در مجلسی که اکثریت آن با دموکراتها است به عنوان رئیس انتخاب شود. در قدم بعد مجلس رأی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور و معاون او را صادر کند و شخص سوم کشور، که خود رئیس مجلس است، به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب شود. به این ترتیب ریاست دوباره به هیلاری، که اکثریت رأی در انتخابات را بدست آورده بود، میرسد.

به همین دلیل ترامپ و جناح جمهوری‌خواهان باید هرچه در توان دارند بکار گیرند تا جلوی اکثریت یافتن دموکراتها را بگیرند. ترامپ با وعده بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشور و تمرکز بر بهبود اوضاع اقتصادی مردم و ایجاد کار و بازگرداندن صنایع به آمریکا توانست رئیس‌جمهور شود. بنابراین رخداد جنگ خارجی در هر سطحی او را بی‌اعتبار کرده، و رأی مردم را از جمهوری‌خواهان دور میکند. به همین دلیل دموکراتها و عوامل آن‌ها در نیروهای نظامی و اطلاعاتی انگیزه کافی برای ایجاد درگیری خارجی و راه‌اندازی جنگ دارند.

[1] U.S. Military Sends China Volley of Tweets After Testy Exchange During Navy Reconnaissance Flight https://www.newsweek.com/us-military-sends-china-volley-tweets-after-testy-exchange-navy-1070327

[2] 2018 Midterm Power Rankings http://www.foxnews.com/politics/midterms-2018.html

[3] تصادم ناو جنگی یو‌اس‌اس‌ مک‌کین در آبهای مالزی http://shakeri.net/3193