باسمه تعالی

یکی از اخبار هفته گذشته این بود که دولت نیوزیلند ممنوعیت خرید خانه توسط خارجی‌ها را تصویب کرد. ثروتمندان زیادی از ملیت‌های مختلف علاقه به خرید خانه و زمین در نیوزیلند دارند. تصور عموم آن‌ها این است که اگر شرایط جاری دنیا به هم ریخت و جنگ بزرگی رخ داد، نیوزیلند جای آرامی خواهد بود و از هیاهوی عالم به دور است.

در سال ۱۹۹۱ نیمی از اهالی نیوزیلند در خانه‌های متعلق به خود زندگی می‌کردند. در حالی که حالا فقط یک جهارم آن‌ها صاحب خانه هستند. قیمت خانه در سال‌های اخیر به حدی بالا رفته که نیوزیلند رکورد عدم توان خرید خانه برای ساکنان خود را داراست. فقط در ۴ سال اخیر قیمت خانه ۷۵٪ رشد داشته است.

اما آنچه که دولت نیوزیلند را واداشت که جلوی این روند را بگیرد این است که بسیاری از آمریکایی‌ها از ترس رخداد جنگ داخلی در کشور خود، تلاش میکنند سرمایه‌های خود را به نیوزیلند منتقل کنند و در آنجا خانه و زمین بخرند. بسیاری از صاحبان شرکتهای بزرگ Silicon Valley نیز این کار را میکنند. هجوم این قبیل افراد به نیوزیلند به‌قدری است که گرانی بیشتر خانه‌ها و بی‌خانمان شدن بخش عمده‌ای از جمعیت بومی این کشور را به همراه می‌آورد.

در مقالات قبلی این وبلاگ درباره وضعیت جاری اقتصادی و سیاسی آمریکا مطالبی را آورده‌ام و درباره بالارفتن احتمال رخداد جنگ داخلی نیز زیاد بحث کرده‌ام. یکی از نشانه‌هایی که ثابت میکند برآورد عموم مردم آمریکا این است که آینده این کشور چندان امیدبخش نیست، این است که آن‌هایی که میتوانند سرمایه‌های خود را از این کشور خارج کنند، در حال بردن سرمایه‌های خود به مناطق امن‌تر هستند.

[1] New Zealand has banned foreigners from buying homes in the country https://www.businessinsider.com/new-zealand-bans-foreigners-buying-homes-peter-thiel-2018-8