باسمه تعالی

جواب این سئوال را نمیدانم و قصد ندارم دراین رابطه خبری بدهم و یا شایعه پخش کنم. اما با اطمینان میتوانم عرض کنم که اخباری که از رسانه‌های مطرح دنیا در این رابطه پخش میشود، همه گمراه‌کننده و به قصد بازی دادن افکار عمومی دنیا است. روایت رسمی این است که شب یکشنبه، اول اکتبر، که حدود ۲۲ هزار نفر برای کنسرت موسیقی جمع شده، و هرکدام بین ۲۰۰ تا ۷۵۰ دلار برای بلیط آن پول داده بودند، Stephen Paddock که فردی ۶۴ ساله و معتاد به قماربازی بود، بیش از ۲۰ اسلحه را به طبقه ۳۲ هتلی در لاس‌وگاس می‌برد و طی ۴ دقیقه بیش از هزار گلوله شلیک کرده، و ۵۹ نفر را کشته و ۵۰۰ و اندی دیگر را زخمی میکند.

در حالی که شاهدان عینی ادعا میکنند که صدای تیراندازی بیش از یک نفر به گوش میرسید و حتی خبر رسید که یک راننده تاکسی تیراندازی از طبقه ۴ را  فیلم گرفته است. برای چنین کاری باید از زبده‌ترین چریک‌های آموزش دیده استفاده کرد. در حالی که فرد مورد نظر نه آموزش نظامی دیده بود و نه شرایط جسمی و انگیزه این کار را داشت. او کارش سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بود و همان‌طور که عکسش گویا است، اهل شراب و قمار نیز بود.

پس از حوادث این‌چنین، موجی از اخبار ساختگی منتشر میشود که هرکدام برای جلب توجه طیفی از مردم ساخته شده، تا هرکس روایت مطابق ذوق خود را بگیرد و با دیگران که روایتهای دیگر را می‌پسندند، جر و بحث کند. یکی از این روایت‌ها این بود که این فرد قبل از تیراندازی تغییر دین داده و مسلمان شده و به داعش پیوسته است. البته این روایت این‌قدر مضحک و وصله ناچسب بود که زود رنگ باخت. شایعه دیگر این بود که در اتاق هتل این فرد، نشریاتی از گروه ضد فاشیستی Antifa پیدا شده که وابستگی او به این گروه را ثابت میکند. این شایعه هم به منظور سوءاستفاده از احساسات مردم برای ایجاد موج علیه این گروه بود. نیوزویک هم این حمله را به مسیحیان متعصب نسبت داد.

برداشت شخصی‌ام این است که سازمان‌دهی این کار توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شده و افراد عامل آن کاملا تعلیم دیده بودند و با برنامه‌ریزی کار خود را پیش بردند. آمریکا دشمنان زیادی برای خود درست کرده و کشورهای زیادی هستند که انگیزه کافی برای ضرب شست نشان دادن به دولت‌مردان آمریکا دارند؛ تا آنها را از ایجاد مزاحمت بیشتر پشیمان کنند. همین چند روز پیش نیروهای ویژه آمریکایی، در دیرالزور یک ژنرال ارشد روسی، به نام والری آساپوف، و همراهان او را کشتند. بنابراین روسها دلایل کافی برای انتقام گرفتن داشتند. در همان زمان گفته شد که انتقام این کار لزوما در خاک سوریه نخواهد بود. اسپانیایی‌ها هم از شیطنت‌های سیا در بلوای استقلال کاتالونیا راضی نیستند. چین هم دلایل زیادی برای تهدید عملی آمریکا دارد تا دریابد که آنها هم فقط تماشاچی نخواهند بود تا آمریکا هرکاری دلش خواست بکند.

اما اینکه واقعا چه کسی این کار را کرده، و چه انگیزه‌ای داشته، چیزی نیست که به این زودی و راحتی معلوم شود.

نکته جالب توجه در این ماجرا این بود که از یکشنبه تا چهارشنبه، اقبال مردم به روایتهای غیررسمی این ماجرا بیشتر شد و کمتر کسی روایت رسمی را باور میکرد. به همین دلیل بازدید ویدیوها و اخباری که از یک توطئه خبر می‌د ادند، شروع به افزایش کرد. وال‌استریت ژورنال خبر داد که گوگل، یوتیوب و فیس‌بوک مجبور شدند در الگوریتم‌های جستجوی خود به نحوی دست ببرند که روایت رسمی بیشتر در معرض توجه قرار گیرد و رتبه اخبار دیگر پایین بیاید.