باسمه تعالی

آیا به میزان و اندازه و تعداد بلایای طبیعی اخیر در آمریکا توجه کرده‌اید؟ امسال چهار طوفان بزرگ هاروی و ایرما و ماریا و Nate خسارت‌های فراوانی ایجاد کردند. سه تا از این طوفان‌ها هر کدام در حد متوسط بزرگترین طوفان  هر دهه در قرن گذشته میلادی بودند. امسال سه تا از این طوفان‌های بزرگ تقریبا در یک بازه زمانی کوتاه رخ داد. آتش‌سوزی‌های امسال، هم در آمریکا و هم در کانادا، بی‌سابقه بود. اما آتش سوزی یکشنبه و دوشنبه گذشته در شمال کالیفرنیا، در Santa Rosa و Calistoga چیز دیگری بود. هوای گرم و خشک و باد شدید، بااینکه الان فصل پائیز است،  باعث شد که در سانتاروزا  ۱۵۰۰ ساختمان آتش گرفته و فرصتی برای مقابله با آن نباشد.

آمریکا دچار بحران‌های عمیق اجتماعی است که به تدریج در حال نمایان شدن است. حادثه اخیر تیراندازی و قتل‌عام در لوس‌آنجلس فقط یک نشانه کوچک از آن است. دهها سال است که دولت آمریکا تمام توان خود را روی توسعه ماشین نظامی گذاشته و از نگهداری و توسعه زیرساختها غافل مانده است. قبلا در مقالات متعددی درباره احتمال جنگ داخلی و پاره‌پاره شدن آمریکا نیزنوشته بودم. اما وسعت این بلایای طبیعی اخیر به قدری است که با اطمینان میشود گفت که فرصت حفظ وضعیت ابرقدرتی را از آمریکا خواهد گرفت؛ حتی اگر آمریکا بتواند با استفاده از ماشین نظامی خود، رقبای جهانی را شکست داده و تنها قدرت برتر باقی بماند.

اگر به فرض کره‌شمالی به آمریکا حمله هسته‌ای کرده بود و یک شهر را مانند سنتاروزا از بین برده بود، قطعا سروصدای زیادی در دنیا میکرد و جهانیان عکس‌العمل بیشتری نشان میدادند. اما همین میزان خرابی در اثر یک حادثه طبیعی، حتی بازتاب مناسبی در رسانه‌های خبری ندارد. این حوادث طبیعی باعث شده صدها هزار نفر، همه چیز زندگی خود را از دست بدهند و میلیون‌ها نفر دیگر، خساراتی را متحمل شوند. رقم این افراد مستاصل روز به روز در حال بالا رفتن است و دولت آمریکا دیگر نمیتواند چاره‌ای برای حل بحران بیاندیشد.

شخصا هربار که در چند ماه اخیر خبری جدید از حوادث طبیعی در آمریکا شنیدم، به یاد آیات متعددی در قرآن، مانند آیه ۵۷ سوره نور افتادم که میفرماید:

لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئسَ الْمَصِيرُ.

یعنی گمان مکن که کافران بتوانند در زمین کاری کنند که خدا عاجز شود و بتوانند از دسترس قدرت او بیرون روند؛ و جایگاهشان آتش است، و بد جایگاهی است.