باسمه تعالی

چند روز پیش، هشتم سپتامبر، زلزله‌ای به قدرت ۸.۱ ریشتر در سواحل مکزیک رخ داد. کل سواحل اقیانوس آرام را حلقه آتش و یا Ring of Fire می‌نامند و معمولا وقوع زلزله در یک نقطه از این مسیر، زلزله و یا فوران آتش‌فشان در نقاط دیگر آن را به همراه دارد. دیروز زلزله دیگری در مکزیک، به قدرت ۷.۱ ریشتر رخ داد که تلفات قابل توجهی به همراه داشت. متعاقب آن زلزله دیگری در ژاپن به قدرت ۶.۱ ریشتر و زلزله‌ای در نیوزیلند به همان شدت رخ داد. در وانوآتو  در شرق استرالیا زلزله ای با قدرت ۶.۴ و در اندونزی نیز زلزله‌ای با قدرت ۵.۷ رخ داد. همزمان با زلزله در مکزیک آتش‌فشان Popocatepetl نیز فوران کرد. فرماندار بالی در اندونزی نیز هشدار داده که آتش‌فشان گانانگ‌آگونگ نیز در شرف شروع فعالیت خود است و ساکنان خود را برای فرار آماده کنند. این حوادث احتمال وقوع زلزله در دیگر نقاط حلقه آتش، مانند ساحل غربی کانادا و ایالات واشنگتن و اورگان، را تقویت میکند.

اما این همه اخبار اتفاقات غیر عادی نبود.

توفان ماریا

توفان ماریا از دیروز به پورتوریکو، که جزء ایالات متحده محسوب میشود، رسیده و چشم توفان با بادهایی با سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۵ مایل در ساعت از روی این جزیره در حال عبور است. شاهدان عینی نقل کردند که تقریبا سقف هیچ ساختمانی سر جای خود باقی نماند. آب رودخانه حدود ۶۲ فوت بالا آمده و احتمال سیلهای بیشتر می‌رود.

این جزیره حدود ۳ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و از مدتی پیش، با داشتن ۷۰ میلیارد دلار بدهی، در حال ورشکستگی بود. تقریبا تمام زیرساختهای این جزیره در حال فرسودگی است و نیاز به بازسازی دارد، اما دولت آمریکا هیچ کمکی نمیتواند بکند. در مقاله دیگری دراین‌باره توضیح داده بودم که سالها است که آمریکا سرمایه‌گذاری لازم روی زیرساختهای خود را کنار گذاشته است. از همین الان جنایتکاران در این جزیره مشغول غارت هستند و پیش‌بینی میشود که تا شنبه ذخیره مواد غذایی باقی‌مانده تمام شود و پس از آن دیگر هیچ چیز در آنجا قابل کنترل نخواهد بود. خطوط انتقال برق نابود شده و ۴ تا ۶ ماه طول خواهد کشید که دوباره بازسازی شوند.

اینگونه حوادث، با اینکه معمولا در اخبار رسانه‌های مطرح دنیا چندان بازتابی ندارند، کم اهمیت نیستند. به عنوان نمونه جزیره باربادوس، که دو هفته گذشته در اثر توفان ایرما نابود شد، الان خالی از سکنه است. چنین سرنوشتی برای پورتوریکو نیز محتمل است. چون احتمال دارد فقر و گرسنگی و فساد و جنایت، چیزی از این مردم باقی نگذارد.

توفان ماریا در حال حرکت به سمت سواحل شرقی آمریکا است و احتمالا در هفته آتی خساراتی را در آنجا موجب شود. جمهوری دومینیکن نیز که در غرب پورتوریکو قرار دارد، خسارات سنگینی را متحمل خواهد شد. مقامات جزیره دومینیکا، که حدود ۷۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در نزدیکی گوادلوپ است، نیز اعلام کرده‌اند که هرآن چیزی را که با پول بشود خرید، از دست داده‌اند و چیزی برای آنها باقی نمانده است.