باسمه تعالی

یکی از نشانه‌های خرابی اوضاع اقتصادی مردم در غرب این است که کمتر به فروشگاه می‌روند و کمتر خرید می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به تدریج شعبه‌های خود را کم کنند و یا کلا ورشکسته شوند. این هفته Toys R’ Us، بزرگترین فروشگاه اسباب‌بازی آمریکای شمالی، درخواست ثبت وضعیت ورشکستگی کرد. فروشگاه زنجیره‌ای Sears تا پایان آگوست، ۱۸۰ فروشگاه بزررگ خود را بست و بزودی ۱۵۰ تای دیگر را خواهد بست. فروشگاه K-Mart نیز قصد دارد ۲۸ فروشگاه را تعطیل کند. فروشگاه Gap نیز میخواهد ۲۰۰ شعبه خود را جمع کند. در جمع در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۵۰۰ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسته خواهد شد. سایت Clark.com لیست کاملی از این فروشگاه‌ها را تهیه کرده است.

در سال ۲۰۰۰ حباب دات‌کام، و در سال ۲۰۰۷ حباب قیمت خانه‌ها ترکید و انتظار می‌رفت که یک حباب اقتصادی دیگر نیز تا حالا ترکیده باشد. اما این دفعه خیلی متفاوت است. چون در این سالها حباب‌های زیادی ایجاد شده و همه آنها با هم خواهد ترکید.

حباب ارزهای CryptoCurrency

ارزهایی مانند بیت‌کوین در واقع یک ارزش مجازی و توافقی دارند و هیچ پشتوانه‌ای برای آنها وجود ندارد. بیت‌کوین چند سال پیش ارزشی نداشت و حدود ۴ سال پیش به ۱۰۰ دلار رسید و الان حدود ۳۸۰۰ دلار است. طبیعتا ارز بدون پشتوانه و بدون ارزش نمی‌تواند برای مدت طولانی این وضعیت را نگه دارد و کسانی که اعتباری برای این ارز قائل هستند، دچار سوءتفاهم هستند.

حباب قیمت خانه در آمریکای شمالی

قیمت خانه در آمریکای شمالی رشد چشم‌گیری در سالهای اخیر داشته است. با توجه به وضع بد اقتصادی مردم و عدم توان پرداخت به موقع اقساط وام، طبعا بسیاری از خانه‌ها حراج، و قیمت خانه شکسته خواهد شد.

حباب ارزش سهام

پس از رکود اقتصادی ۲۰۰۸، شاخص Dow Jones در سال ۲۰۰۹ به ۶۵۰۰ هم رسید. اما الان این شاخص ۲۲۴۰۰ است. خیلی واضح است که قیمت سهام نمی‌تواند برای همیشه بطور صعودی رشد کند و در یک مقطع زمانی باید تعدیل شود. برآورد کارشناسان این است که بین ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد کاهش قیمت سهام لازم است تا این سهام به ارزش واقعی خود برگردند.

حباب قیمت ماشین

امید مردم به داشتن درآمد، آنها را تشویق می‌کند که با گرفتن وام بانکی، خودروهای نو بخرند. پس از از دست دادن شغل و درآمد، آنها دیگر قادر نخواهند بود که اقساط را به موقع بپردازند و مجبور می‌شوند که خودروها را پس دهند. همین مطلب باعث صدمات شدید به صنعت خودرو و شاید ورشکستگی آنها می‌شود.

تاثیرات توفان‌های هاروی و ایرما بر اقتصاد آمریکا

منبع این بخش از اخبار سایت Zero Hedge است. خسارت مستقیم این توفان‌ها چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. البته برآورد اولیه، قبل از رسیدن ایرما به ساحل، این بود که این توفان ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر از این مقدار خسارت خواهد زد؛ ولی تغییر مختصر مسیر توفان به غرب باعث شد که دامنه خسارات و سیل کمتر شود. چیزی که بازتاب گسترده‌ای در خبرها داشت، این بود که نیمی از محصول مرکبات فلوریدا در اثر توفان از بین رفته و بنابراین قیمت آب پرتقال امسال گران خواهد شد. اما این توفان‌ها خسارات بسیار بزرگتری زده که اثرات آن به تدریج روشن خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که ۳۰۰ هزار نفر از کسانی که در اطراف هوستون تگزاس، با وام بانکی خانه خریده‌اند، دیگر قادر به پرداخت اقساط خود نباشند. در کل خانه‌های با وام بانکی در مناطق توفان‌زده تگزاس حدود ۱.۱۸ میلیون عدد هستند. تعداد خانه‌های توفان‌زده با وام بانکی در توفان کاترینا نصف این رقم و ارزش آنها یک چهارم ارزش فعلی بود. تعداد خانه‌های با وام بانکی که در مسیر توفان ایرما بودند، بیش از ۳ میلیون خانه است. این خانه‌ها کم و بیش از توفان خسارت خورده‌اند و صاحبان آن باید علاوه بر اقساط وام، هزینه تعمیر خانه‌ها را نیز بپردازند. در حالی که به‌هم‌ریختگی اوضاع پس از توفان باعث می‌شود که بسیاری از آنها درآمد عادی خود را نداشته باشند و قادر به پرداخت اقساط وام و هزینه تعمیر نباشند. در کل برآورد می‌شود که صاحبان حدود ۷۵۰ هزار خانه در فلوریدا نتوانند اقساط خانه خود را بپردازند و مجبور به رها کردن خانه خود شوند. قیمت حراجی خانه‌ای که هزینه‌های تعمیر بالایی دارد و صاحبان قبلی آن را برای مدتی رها کنند، طبیعتا بسیار پایین خواهد بود و ممکن است بانک‌ها فقط مجبور به تخریب خانه‌ها شوند و نتوانند پولی از آن درآورند.

از آن رو که بسیاری از مردم با پرداخت درصد پایینی از قیمت خانه و وام گرفتن بقیه آن، خانه می‌خرند، کاهش قیمت خانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های تعمیر ، پرداخت اقساط خانه و صرف هزینه‌های اضافی را غیرقابل توجیه می‌کند. بنابراین بسیاری از صاحبان این خانه‌ها انگیزه‌ای برای نگه داشتن خانه خود نخواهند داشت.

در مجموع میزان وام‌های بانکی پرداخت شده برای خانه‌های توفان زده در این دو توفان حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن دیگر برای بانک‌ها قابل حصول نیست. همین مطلب میتواند بانکها را به ورشکستگی بکشاند.

جمع‌بندی

خسارات مستقیم توفان‌های اخیر به اندازه کافی سنگین بود. متعاقب این حوادث ورشکستگی بانکها و موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه نیز  قابل پیش‌بینی است. ترکیدن حباب‌های اقتصادی فوق‌الذکر نیز دور از انتظار نیست. بنابراین یکی از راه‌های دولت آمریکا برای کنترل اوضاع این است که با شروع یک درگیری خارجی و پرت کردن حواس مردم، اوضاع نابه‌سامان داخلی را کنترل کند. همین مطلب احتمال اینکه آمریکا در خارج از مرزهای خود دست به ماجراجویی نظامی بزند، را بالا خواهد برد.