باسمه تعالی

چندی پیش در مقاله دیگری در مورد لزوم کنارگذاری سیستم عامل های ویندوز بحث کرده بودم و درباره اینکه لینوکس جایگزین خوبی است مطالبی آورده بودم. اما انتظار اینکه چنین تغییری را در زمان کوتاهی شاهد باشیم، نباید داشت. یکی از دلایل این موضوع این است که کاربرها کمتر با محیط جدید آشنایی دارند و وقت زیادی را باید صرف کنند تا با آن آشنا شوند. علی الخصوص کار با ترمینال لینوکس و ترس از اینکه خیلی از فرمان های کار با سیستم عامل باید از طریق تایپ کردن انجام شود، کافی است که بسیاری افراد هوس چنین کاری را نکنند.

به همین دلیل قصد کردم که دوره آموزشی را ارائه کنم تا ساده بودن کار با ترمینال را نشان دهم. به علاوه بر این مطلب تاکید کنم که وقتی کاربرها کار با ترمینال را یاد بگیرند، میتوانند خیلی از کارهایی که در ویندوز به سختی انجام میشد را به راحتی مدیریت کنند. طبیعتا ارائه یک دوره آموزشی پر محتوا و حرفه‌ای هرچند عملی است، اما با امکانات مختصر و وقت محدودی که دارم، مجبور شدم به همین میزان کیفیت بسنده کنم.

برآوردم این است که یک مجموعه کامل کار با ترمینال لینوکس حداقل باید چندین برابر چیزی باشد که در حال حاضر آورده‌ام. قصد دارم که این مجموعه را به تدریج تکمیل کنم و در همین صفحه لیست جلسات تکمیلی را اضافه کنم. بنابراین اگر به این مطلب علاقه دارید، توصیه میکنم هر از چند گاهی به این صفحه سر بزنید. به علاوه اگر در بین موضوعات مطرح شده جای موضوعی را خالی می‌بینید، بفرمایید تا در حد امکان درباره آن مطالبی را بیاورم. اقبال دوستان به این سلسله مباحث و میزان پیگیری شان طبعا در تشویق به تسریع در اضافه کردن مطالب کمک خواهد کرد.

فایلهای ذیل را با قالب MP4 و  فرمت H264 آورده‌ام تا حجم آن کم باشد. از آن جهت که مجبور بودم کل صفحه را ضبط کنم، سایز تصویر را 1280 پیکسل انتخاب کردم که باعث شد نمایش آن در همین صفحه چندان عملی نباشد. بنابراین توصیه میکنم که با کلیک روی هر فایل، آنرا روی کامپیوتر خود کپی کرده و تمام صفحه مشاهده بفرمایید. اگر برنامه‌ای که با آن فیلم‌ها را میبینید، نتوانست فرمت این فایلها را تشخیص دهد، احتمالا بتوانید با بروز کردن codec ها آنها را در همان برنامه مشاهده کنید. در نهایت اگر برنامه‌ای برای مشاهده آن نیافتید، میتوانید آنها را در مرورگر کروم باز کنید. مرورگر کروم میتواند این فرمت را نمایش دهد.

شماره موضوع سایز فایل زمان
۱ معرفی لینوکس Mint 15MB 8:39
۲ دستورات عمومی ترمینال لینوکس 12MB 14:04
۳ زنجیر کردن دستورات ترمینال به همدیگر 12MB 13:02
۴ چگونه Prompt را مطابق سلیقه خود تعیین کنید 11MB 10:51
۵ درباره دستور Alias 5MB 04:28
۶ عوض کردن یکجای نام تعداد زیادی فایل 39MB 24:54