باسمه تعالی

در اخبار روزهای گذشته دیدم که پروژه ایران هراسی شدت گرفته است. از جمله این اخبار این بود که رئیس سابق سازمان CIA ادعا کرد که علائمی مبنی بر تمایل ایران برای حمله با بمب الکترومغناطیسی یا ElectroMagnetic Pulse به آمریکا وجود دارد. جیمز وولسی James Woolsey چنین اظهار داشت که بمب‌های الکترومغناطیسی هرچند به‌صورت مستقیم مردم کشور را مورد حمله قرار نمیدهند، اما موجب از کار افتادن ۱۷ زیر ساخت اساسی، از جمله شبکه سراسری برق و آب و حمل و نقل و تجارت، می‌شوند. برآورد آن‌ها چنین است که با از کار افتادن این زیرساختها، طی یک سال پس از این حمله، 90 درصد مردم آمریکا در اثر گرسنگی، تشنگی، قحطی و اغتشاشات اجتماعی تلف خواهند شد.

بمب الکترومغناطیسی که بتواند تمام زیرساختهای کشوری به وسعت آمریکا را از کار بیاندازد، در واقع یک بمب هسته ای بسیار قوی است که در وسط آمریکا در ارتفاع  حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری منفجر شود و تشعشعات گامای آن بتواند قطعات الکترونیکی را از کار بیاندازد.

ایشان همچنین مدعی شد که ایران در حال زمینه‌سازی برای توجیه شرعی جهت حمله با بمب الکترومغناطیسی علیه آمریکاست. وی اظهار داشت:

در سال 2010، کتابی تحت عنوان پدافند غیرعامل در ایران به چاپ رسید که در بخشی از آن به موضوع سازگاری حمله با بمب الکترومغناطیسی با قوانین اسلامی پرداخته شده بود.

نفرت ایران از آمریکا و چه بسا غیرمعقولانه عمل کردن این کشور می‌تواند هر آیینه به فاجعه‌ای بدل گردد که 90 درصد از مردم کشور ما در اثر آن بمیرند. ما قادر نخواهیم بود که افکار سنتی و سرسختانه برخی از سردمداران ایران را نسبت به خود تغییر دهیم. ایرانی‌ها اعتقاد دارند که آنها به بهشت می‌روند و ما راهی جهنم خواهیم شد. برای رهبران ایران مهم نیست که ما هم توانایی اقدام تلافی‌جویانه سنگین را داریم و می‌توانیم در صورت حمله آنها، ضربه بزرگی به آن کشور وارد سازیم.

در اینکه این حرفها واضحا جزء یک پروژه ایران هراسی است، شکی نیست و اساساً احتیاجی به این نیست که درصدد تحلیل صحت و سقم آن برآییم. اصل خبر هم خبر جدیدی نیست و ایشان هم چند ماه پیش همین حرفها را تکرار کرده بود. اما نکته‌ای که در اینجا قابل آن میدانم که به آن دقت شود، این است که آمریکاییها خودشان به پوشالی بودن قدرت خود واقفند و میدانند که شیشه عمر آن‌ها با سنگی کوچک هم میتواند خرد شود. مقامات مسئول سیاسی و نظامی آمریکا معمولا در تهدید کردن دیگران خیلی محتاطانه عمل میکنند، اما بعضی مواقع افرادی مانند کاندیداهای ریاست جمهور که هنوز اطلاعات کافی درباره محدودیتهای توان نظامی شان ندارند، حرفهای خیلی بزرگی میزنند، که نشان از عمق بیخبری آنها دارد.

قبلاً در مقاله دیگری درباره نقاط ضعف تکنولوژیهای ۲۰۰ سال اخیر درباره این بحث کرده بودم که این تکنولوژیها در شرایط بحرانی و یا حوادث طبیعی بزرگ کارآیی ندارند. در مقالات متعدد دیگری هم در این باره توضیح داده بودم که کارآیی سلاحهای استراتژیک آمریکا و دیگر قدرتهای بزرگ، با آنچه که ادعا میکنند فاصله زیادی دارد. کارآترین سلاحی که آمریکا دارد، صنعت سینمایی هالیوود است که به کمک آن توانسته تصویری شکست ناپذیر از آن‌ها در ذهن مردم استعمارپذیر جهان سومی ترسیم کند.