باسمه تعالی

در خبری در سایت ناسا خواندم که هر چهار ماه گرفتگی آینده در امسال و سال بعد کامل هستند. ماه گرفتگی یا خسوف را به سه دسته طبقه بندی میکنند. اگر فقط از نزدیکی سایه زمین رد شود و شدت نور ماه کامل تا حدی کم شود، آنرا penumbral می نامند. اگر بخشی از ماه وارد سایه زمین شود و از دید بیننده روی زمین قسمتی از آن تاریک شود، این حالت را partial eclipse مینامند. اما اگر سایه زمین همه ماه را فرا گیرد و ماه تاریک و یا قرمز تیره دیده شود، total eclipse یا ماه گرفتگی کامل نامیده میشود.

معمولا هر سال دو ماه گرفتگی رخ میدهد ولی احتمال اینکه چهار ماه گرفتگی پشت سر هم همه کامل باشند ضعیف است. مثلا این اتفاق در بین سالهای 1600 تا 1900 میلادی اصلا نیافتاده است. ولی جالب توجه این است که در قرن 21، نه بار چنین پدیده ای رخ خواهد داد که یکی از آنها همین امسال و سال دیگر است. اولین ماه گرفتگی کامل امسال 15 آوریل رخ داده و بعدی در 8 اکتبر است. اولین ماه گرفتگی سال 2015 در 4 آوریل بوده و بعدی در 28 سپتامبر رخ خواهد داد.

خورشید گرفتگی کامل در سال جاری در 20 مارس یعنی روز آخر سال است که در حدود ایسلند کامل بوده و بصورت خیلی جزئی در ایران برای مدت کوتاهی قابل مشاهده است. خورشید گرفتگی جزئی دیگری در 29 آوریل امسال رخ خواهد داد که در قطب جنوب و بخش هایی از استرالیا قابل مشاهده است.