باسمه تعالی

چند روز پیش ماموران FBI به یک خانه در ایالت ماساچوست هجوم بردند، که متعلق به فردی به نام Tim Whitney بود.[2] گروهی از افراد زبده جنگ شیمیایی/میکروبی/رادیواکتیو نیز این مامورین را همراهی میکردند. شاید کمتر کسی نام این فرد را شنیده باشد، اما پدر بزرگ او، John Hay Whitney، فرد مشهوری بود.

جان در زمان جنگ جهانی دوم در اداره Office of Strategic Services کار میکرد. این تشکیلات بعد از جنگ هسته مرکزی سازمان جدید التاسیس سیا را تشکیل داد. ظاهراً خاندان ویتنی هنوز به عنوان قطب تشکیلات Deep State فعال بودند، و حمله اخیر نیز برای فتح آخرین سنگرهای آن‌ها انجام شد.

خبر فوق، هرچند مهم بود، اما گوشه دیگری از اسرار خاندان ویتنی را روشن کرد.

جان ویتنی، مؤسس موزه هنر مدرن، Museum of American Art، نیز بود. او در سال ۱۹۴۱ بعد از «نلسون راکفلر»، مدیریت موزه Museum of Modern Art را به عهده گرفت. بنا بر آنچه که از او نقل شده، هدف هنر مدرن «تسخیر قلبها و تقویت اراده‌های جهان آزاد» بود. این موزه‌ها نیز درواقع اتاق فرماندهی مدیریت عملیات روانی جهانی سازمان سیا بودند.[1]

در تمام سالهای بعد از جنگ جهانی، هنر مدرن در‌واقع پوششی برای اجرای عملیات روانی سازمان سیا در کشورهای مختلف بود.

شاید تا بحال به مواردی برخورد کرده باشید که یک اثر به اصطلاح هنری مدرن،‌ که در حد نقاشی‌های کودکان ۴-۵ ساله است، میلیونها دلار به فروش رفته باشد. طبعا چنین چیزی باعث تعجب آدم شده، و احتمال مجنون بودن خریدار را در ذهن تداعی میکند. اما در این معاملات جنونی در کار نبود؛ بلکه کل معاملاتی که در زمینه هنر مدرن رخ میداد،‌ درواقع پول‌شویی تحت مدیریت سازمان سیا، و تأمین بودجه وابستگان این سازمان، بود.

ظاهراً هنر خاندان ویتنی خیلی بیشتر از مدیریت چند موزه، و تجارت هنر مدرن بود. چون برای تسخیر خانه اعضای این خانواده از زبده‌ترین متخصصین خنثی کردن تسلیحات اتمی و بیولوژیک استفاده کردند.

🔗[1] Was Modern Art Really a CIA Psy-Op? https://daily.jstor.org/was-modern-art-really-a-cia-psy-op/

🔗[2] FBI agents swarm home in high-end Ludlow neighborhood on Harvest Drive https://www.masslive.com/news/2020/09/fbi-agents-swarm-home-in-high-end-ludlow-neighborhood-on-harvest-drive.html