باسمه تعالی

قبلا درباره کتاب آقای Arthur Firstenberg مطلبی نوشته بودم.[2] ایشان در مقاله اخیر خود ۱۴ مقاله علمی را لیست کرده است، که ثابت میکنند ماسک صورت، صرفنظر از نوع آن، حتی در اتاق جراحی نیز کارآیی ندارند.[1]

ایشان یک تحقیق از ۴۰ سال پیش، توسط دکتر Neil Orr را ذکر میکنند، که طی آن پزشکان بیمارستان تصمیم گرفتند برای ۶ ماه در اتاق‌های جراحی ماسک نزنند؛ تا بتوانند تفاوتهای استفاده کردن و نکردن از ماسک را اندازه‌گیری کنند.

آن‌ها با تعجب یافتند که میزان عفونت گزارش شده در زخم‌های حاصل از جراحی، به نصف تقلیل پیدا کرد. جمع‌بندی آن‌ها این بود که ماسک خود عامل اجتماع و رشد باکتری‌ها و میکروبها است.

نویسنده مقاله چنین ادعا میکند که سالها منتظر این بود که مقالات علمی دیگر خلاف این موضوع را نشان دهند؛ چون قاعدتاً باید اجماع جامعه پزشکی در استفاده از ماسک در بیمارستان، بر اساس شواهد علمی باشد.

اما همه تحقیقات دیگر در ۴۵ سال گذشته همین مطلب را نشان میدهند که ماسک صورت هیچ نقشی در جلوگیری از عفونت بیماران ندارد.

شخصاً فکر میکنم شاید تنها خاصیت ماسک، محافظت مجاری تنفسی جراح از ترشحاتی است که از بیمار پخش میشود؛ علی‌الخصوص در جراحی‌هایی مانند tracheostomy، که معمولاً با پرتاب ترشحات گلوی بیمار همراه است.

🔗[1] More Than a Dozen Credible Medical Studies Prove Face Masks Do Not Work Even In Hospitals! https://visionlaunch.com/more-than-a-dozen-credible-medical-studies-prove-face-masks-do-not-work-even-in-hospitals/

🔗[2] داستان آنفلونزا https://shakeri.net/5465