باسمه تعالی

در دو قرن گذشته ایادی استعمار در ایران سعی داشتند تصویری روتوش شده و غیر واقعی از دنیا به مردم نشان دهند. مثلاً اینچنین نقل میکردند که ادیسون با هدف خدمت به بشریت لامپ برق را اختراع کرد. یا گراهام بل را یک قدّیس معرفی میکردند که برای اعتلای بشریت، تلفن را اختراع کرد.

این تبلیغات کار را به جایی رسانده بود که صلحا و علمای آن دوران، در قنوت نمازهای شب خود برای علوّ درجات کسانی مانند ادیسون و گراهام بل و پاستور دعا میکردند. البته به تدریج آنقدر روی خدمت به بشریت این افراد اغراق شد، که بعضی‌ها سؤال میکردند «ثواب نماز خواندن بیشتر است یا خدماتی که ادیسون به بشریت کرده؟»

اما ایادی استعمار نمیگذاشتند مردم این واقعیت را دریابند که ادیسون و گراهام بل فقط فرصت‌طلب‌هایی بودند که اختراعات افراد دیگر را به نام خود ثبت کرده، و با آن پول درمی‌آوردند. اصلاً بحث خدمت به بشریت مطرح نبود. ادیسون سرمایه‌دار بیرحمی بوده، که پول درآوردن از اختراعات جدید را خوب بلد بود.

در این دوره هم از این سرمایه‌داران فرصت‌طلب زیاد می‌شود یافت. مثلاً بیل گیتس هیچ‌وقت تحصیلات دانشگاهی خود را تمام نکرد؛ اما بواسطه سرمایه‌ای که پدرش در اختیار او قرار داد، با چند نفر از متخصصین کامپیوتر شریک شد و میکروسافت را تاسیس کرد. خود او هیچ تجربه‌ای در برنامه‌نویسی، یا پزشکی و virology ندارد.

متأسفانه ادبیات استعماری قرن گذشته هنوز در ایران برای افرادی مانند بیل گیتس یا Elon Musk استفاده میشود. مثلاً پستی را اخیراً دیدم که خیلی اغراق‌آمیز درباره ایلان ماسک حرف زده بود.

ایلان ماسک یک فرد عادی است که نقش آدمک ویترین را برای سازمان DIA دارد. DIA پروژه‌های زیادی را در غالب شرکت خصوصی جلو می‌برد. افرادی که به عنوان مدیران این شرکتها معرفی میشوند، فقط وظیفه سرگرم کردن مردم را دارند. مدیران دیگری از طرف DIA، اکثراً با نام مستعار، مسئولیت پروژه‌ها را به عهده دارند.

امیدوارم جمیع مردم ایران به این جمع‌بندی برسند که ادبیات دوران استعمار را کنار گذاشته، و دنیا را همان‌طور که هست نشان دهند.

مدارک تقلب ادیسون و گراهام بل

لینک [2] نام ۱۰ مخترع را ذکر میکند که در توسعه لامپ روشنایی در قرن ۱۹ نقش داشتند. ادیسون فقط در جمع‌آوری این اختراعات، و Patent کردن آن‌ها به نام خود موفق‌ عمل کرد.

لینک [3] نیز خبر میدهد که در سال ۲۰۰۲ کنگره آمریکا اعلام کرد که باید مخترع تلفن را میوچی دانست. ظاهراً زمانی که میوچی تقاضای ثبت اختراع خود را کرده، گراهام بل با کمک عواملی که در اداره ثبت اختراعات داشته، این اختراع را زودتر به نام خود ثبت میکند. میوچی یک مهاجر ایتالیایی بود که پشتوانه سیاسی و ثروتی نداشت.

ویدیوی لینک [1] درباره شگردهای تجاری و حقه‌بازی‌های ادیسون بیشتر توضیح داده است. در این ویدیو بخشی از مصاحبه ایلان ماسک را آورده که در آن او ادیسون را اسوه خود معرفی میکند. به این دلیل که ادیسون در جمع‌آوری اختراعات دیگران، و تبدیل کردن آنها به محصول تجاری، بهتر عمل کرد.

🔗[1] https://youtu.be/QstrRR031XE

🔗[2] In The Beginning: 10 Inventors of the Incandescent Lightbulb https://txchnologist.com/post/77710091911/in-the-beginning-10-inventors-of-the-incandescent

🔗[3] Meucci acknowledged as telephone inventor, June 11, 2002 https://www.edn.com/meucci-acknowledged-as-telephone-inventor-june-11-2002/