باسمه تعالی

یکی از دوستان محترم مطلبی از کتاب فرید زکریا را فرستادند؛ که در آن نویسنده ادعا کرده بود که «نظام آموزش عالی آمریکا اصلی ترین عامل برتری آمریکا در جهان است». چنین ادعایی را شخصاً نمیتوانم قبول کنم.

هرچند بخش عمده‌ای از دانشگاه‌های برتر دنیا در آمریکا هستند، آموزش عالی در آمریکا فقط یک صنعت پولساز است، و هدف تعریف شده‌ای غیر از این ندارد. این صنعت هیچ تعهدی به برتری آمریکا در سطح جهانی، به عنوان دولت-ملت، ندارد.

جوانهای مستعد و پرانرژی از سراسر دنیا به این کشور می‌آیند و نتیجه تحقیقات آن‌ها به عنوان Patent به نام دانشگاه ثبت شده، و درآمد حاصل از فروش نتایج تحقیقات، و این patent ها، به جیب دانشگاه میرود. آنچه برای دانشجوها میماند، وام تحصیلی است که بعضا تا آخر عمر قادر به پرداخت آن نیستند.

آخرین آماری که دیدم این بود که ۴۴.۷ میلیون نفر از مردم آمریکا در مجموع حدود ۱۴۷۰ میلیارد دلار بدهی وام تحصیل دارند.[1]

این دوست محترم در پاسخ دندان‌پزشکی را مثال زدند که با وام دانشجویی توانسته تحصیلات خود را به پایان ببرد، و بعد چند مطب باز کرده، درآمد خوبی داشته باشد، و به دیگران هم کمک کند.

واقعیت این است که همین ظاهر کار باعث شده که میلیونها نفر گول بخورند و گرفتار دام وام تحصیل شوند. اگر آن‌ها در اعداد و ارقام درست دقت میکردند، اکثر آن‌ها از وارد شدن در این ورطه خودداری میکردند.

لینک [2] آماری است از کانادا در سال ۲۰۱۱، که متوسط بدهی وام تحصیلی دانشجویان پزشکی را ۱۵۸ هزار دلار ذکر کرده است. مؤسسات آموزشی آمریکا پرهزینه‌تر از کانادا هستند، و بنابراین بدهی دانشجویان از این رقم بالاتر است.

لینک [4] ادعا میکند ۷۶٪ دانشجویان پزشکی آمریکا با وام تحصیلی فارغ‌التحصیل میشوند. ۲۱٪ از آن‌ها بیش از ۳۰۰ هزار دلار بدهی دارند؛ و میانه وام تحصیلی ۲۰۰ هزار دلار است.

زمانی که یک پزشک فارغ‌التحصیل میشود، برای تاسیس مطب و خرید خانه و ماشین، باید وام بانکی بگیرد؛ و بانکها هم به پزشکان وام میدهند. درآمد بالای پزشکان نیز باعث می‌شود این افراد در میزان وام و خریدهای خود دقت نکنند. اکثر پزشکان درک خوبی از حسابداری و مدیریت منابع مالی ندارند؛ و به همین دلیل خیلی سریع رقم بدهی های آن‌ها بالا میرود.

از دید مردمی که از جزئیات کار خبر ندارند، چنین به نظر میرسد که یک پزشک خیلی سریع به خانه و ماشین و مطب رسیده، و کیف دنیا را میکند. اما اگر درست وضعیت مالی این پزشکان را بررسی کنید، خواهید یافت که اکثر این امکانات با وام بانکی است. بسیاری از پزشکان، علیرغم در‌آمد بالا، تا آخر عمر نمیتوانند وامهای خود را تسویه کنند؛ و هر زمانی که حساب کنید، از نظر مالی منفی هستند.[3]

یکی از دلایلی که پزشکان آمریکایی جرأت مخالفت با شرکتهای دارویی بزرگ را ندارند، همین بدهی سنگین آن‌ها است. چون میدانند به محض ابراز مخالفت، پاپوشی برای آن‌ها درست میشود، و جواز کار خود را برای مدتی، و یا برای همیشه از دست میدهند. بعد آن‌ها میمانند و بدهی‌های سنگینی، که توان بازپرداخت آن را ندارند.

نکته‌ای دیگر

دانشگاه‌های آمریکا هیچ نقشی در تحقیقات زیربنایی، و توسعه تکنولوژی های فوق محرمانه، نداشته و ندارند. اساساً علوم مربوط به این تکنولوژی‌ها را در دانشگاه‌ها نمیشود یافت. آنچه در دانشگاه‌ها میتوان یافت نسخه‌ای از علوم است که برای سرگرم کردن عوام تهیه شده است.

به عنوان نمونه علیرغم اینکه شرکتهای گوگل و فیسبوک تکنولوژی خود را از سازمانهای نظامی، مانند Darpa، گرفته‌اند، نسخه‌ای از هوش مصنوعی که در دست آن‌ها است، فاصله زیادی با آنچه در دست ارتش دارای رده‌بندی محرمانه است، دارد.

علوم محرمانه را در آزمایشگاه‌های نظامی میتوان یافت، و افراد با رده بندی‌های خاص میتوانند به آن دست یابند. افراد جدید هم از طریق پیوستن به ارتش، و قرار گرفتن در آن سیستم، در جریان این علوم و تکنولوژی‌ها قرار میگیرند؛ و فرصت توسعه آن را خواهند داشت.

هرچند در سازمانی مانند NSA حدود ۴۰ هزار نفر از متخصصین رده بالا کار میکنند، اکثر این افراد با تکنولوژی‌های محرمانه سروکار ندارند.[5] آزمایشگاه‌های محرمانه نظامی بقدری محرمانه نگه داشته می‌شوند که هیچ اطلاعاتی از محل و ماموریت و تعداد افراد شاغل در آنجا را نتوان یافت.

🔗[1] These five charts show how bad the student loan debt situation is https://www.nbcnews.com/news/us-news/student-loan-statistics-2019-n997836

🔗[2] Facts - The Cost of Becoming a Doctor https://www.doctorsofbc.ca/news/facts-cost-becoming-doctor

🔗[3] I’m a Doctor and Even I Can’t Afford My Student Loans https://www.nytimes.com/2018/08/20/opinion/medical-school-student-loans-tuition-debt-doctor.html

🔗[4] 7 ways to reduce medical school debt https://www.aamc.org/news-insights/7-ways-reduce-medical-school-debt

🔗[5] پست 1793: معرفی کتابی درباره سازمان NSA https://t.me/zadolmosafer/1793