باسمه تعالی

فیلم زیر مختصری از ماجرای برخورد دو هفته پیش بین دو نفر در پارکی در نیویورک را نشان میدهد. ماجرا این بود که در این پارک در نیویورک پرندگان زیادی زندگی میکنند؛ و دوستداران پرنده‌ها، برای مشاهده آن‌ها در طبیعت، به این پارک میروند. به منظور حفظ آرامش پرنده‌ها، صاحبان سگ موظف هستند هنگام گردش در پارک، سگها را با قلاده مهار کنند.

خانمی که در این فیلم دیده میشود، سگ خود را بدون قلاده به پارک آورده بود؛ که این کار با اعتراض یک مرد سیاه‌پوست مواجه شد. این خانم بجای اینکه نصیحت آن مرد را گوش دهد، سعی کرد چنین وانمود کند که مرد سیاه‌پوست برای او مزاحمت ایجاد کرده، و پلیس را به دستگیری او تحریک کند.

اما نتیجه خبر کردن پلیس خیلی با انتظار این خانم متفاوت بود. اولاً پلیس او را بخاطر رها کردن سگ در پارک مقصر دانست، و به دلیل رفتار غیر مسئولانه، مجبور شد سگش را به سازمانهای حمایت از حیوانات تحویل بدهد. دوماً وقتی این فیلم و خبر رفتار نژادپرستانه‌ این خانم پخش شد، کارفرمایش او را از کار اخراج کرد.

این ماجرا حساسیت مخالفان نژادپرستی را برانگیخت. چون بخوبی شاهد این مدعا است که مردان سیاه‌پوست، حتی اگر بخواهند از حقوق شهروندی خود و دیگران دفاع کنند، باید خود را برای برخورد غیرمنصفانه پلیس و تهمت مزاحمت برای دیگران، آماده کنند.

اما این ماجرا بخاطر جنبه دیگری، برای مخاطبین ایرانی قابل توجه است.

حتی در غرب وحشی، به تعبیر بعضی‌ها، سگها در همه پارکها آزاد نیستند؛ و بدون قلاده رها کردن آن‌ها جرم محسوب میشود. در همه پارکها صاحبان سگها موظف هستند کیسه فریزی با خود همراه داشته باشند، تا مدفوع سگها را جمع‌آوری کنند؛ و سهل‌انگاری در این کار جریمه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت.

اما در ایران هنوز این مسأله، که سگها باید در پارکها قلاده داشته باشند و رها نباشند، جا نیافتاده است. بچه‌های کوچک در پارکها، هم در خطر آلودگی ناشی از تماس با مدفوع سگها هستند، و هم احتمال حمله سگهای بدون قلاده به بچه‌ها زیاد است. قبلاً موارد متعددی از این قبیل حوادث را شاهد بودم.

متأسفانه در ایران بعضی‌ها چنین وانمود میکنند که انگار اعتراض به قلاده نداشتن سگها فقط بخاطر نفرت مسلمین از سگها است؛ و به همین دلیل خیلی سریع بحث تبدیل به بحث عقیدتی میشود. در حالی که در همه کشورهای غربی، که مباحث عقیدتی اصلاً مطرح نیست، قوانین سخت گیرانه‌ای برای حضور سگها در پارکها و مکان‌های عمومی دارند.

چند وقت پیش فیلمی از یک پارک در ایران را دیدم که در آن پدرو مادری به یک صاحب سگ، بخاطر آوردن سگش به پارک بازی کودکان خردسال، و رها کردن بدون قلاده آن، اعتراض میکردند. صاحب سگ هم هیچ درکی از قوانین شهری و حقوق شهروندی نداشت، و فقط می‌گفت که «من به اسلام اعتقادی ندارم. چرا اعتقادات خود را به من تحمیل میکنید؟».

لینک دانلود کلیپ