باسمه تعالی

خبر دستگیری شبکه قاچاق دختران ایرانی در مالزی در دو روز گذشته سر و صدای زیادی در رسانه‌ها داشت. همانطور که در خبر [3] میتوانید مشاهده کنید، از این عملیات سرشبکه سالانه درآمدی در حد نیم میلیون دلار داشت.

هیچ آماری درباره حجم تجارت برده در ایران، علی‌الخصوص کودکان، وجود ندارد؛ و اگر سازمانهای اطلاعاتی چنین آماری داشته باشند، قطعاً آن را محرمانه نگه میدارند. اما می‌شود برآورد خوبی از این تجارت بدست آورد.

حجم بازار مصرف سیگار در دنیا حدود ۵۳۰۰ میلیارد نخ، معادل ۸۱۴ میلیارد دلار در سال است. ارزش سیگار مصرفی ایران نیز با حدود ۶۵ میلیارد نخ، معادل ۱۱ میلیارد دلار در سال است.

برآوردی که از حجم کلی بازار تجارت کودکان در دنیا می‌شود، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است.[2] احتمالاً اگر حجم تجارت انواع دیگر برده را هم لحاظ کنیم، به رقم بالاتری خواهیم رسید.

قاعدتاً تجارت برده نسبت به تجارت سیگار در ایران، باید در حد نسبت جهانی آن، یعنی ۱۸.۵٪ باشد. بنابراین حجم تجارت برده در ایران باید حداقل رقمی در حد ۲ میلیارد دلار در سال باشد.

متلاشی کردن شبکه قاچاق دختران ایرانی در مالزی، خبر خوبی است؛ و امید است که نشانه عزم جدی مقامات ایرانی برای مقابله با تجارت انسان و علی‌الخصوص کودکان، باشد. اما این نکته را هم باید گوشزد کرد که حجم کلی تجارت برده در ایران، حداقل ۴۰۰۰ برابر فعالیت شبکه متلاشی شده مذکور است.

🔸[1] https://www.bat.com/group/sites/UK__9D9KCY.nsf/vwPagesWebLive/DO9DCKFM#

🔸[2] پست 1801: آیا تعدیل شریعت برای حرمت ذبح حیوانات صحیح است؟ https://t.me/zadolmosafer/1801

🔸[3] https://t.me/zadolmosafer/1870