باسمه تعالی

تانزانیا کیت‌های تشخیص کروناویروس جدید را وارد کرده بود. رئیس‌جمهور این کشور، Magufuli، برای راستی‌آزمایی صحت این کیت‌ها، دستور داده بود نمونه‌ای از یک بز، و یک میوه به نام Pawpaw، بگیرند، و چنین جلوه دهند که یک انسان این آزمایش را انجام داده است.

نتیجه این بود که تست هر دو آن‌ها مثبت شد. رئیس‌جمهور هم دستور توقف آزمایش و اخراج مسئولین بهداشت عمومی را صادر کرد.[1]

کیت‌های آزمایش، بهترین ابزار برای پخش بیماری هستند، و در همین کانال نیز درباره آلوده بودن این کیت‌ها در کشورهای مختلف نوشته بودم.[2]

آنچه که اهل فن نقل میکنند این است که واحد اندازه‌گیری سایز ویروس‌ها نانومتر است. ویروس هم برخلاف باکتری یک موجود زنده نیست. بنابراین مشاهده آن حتی با میکروسکوپ الکترونی کار ساده‌ای نیست؛ و در بین اهل فن درباره صحت یافتن ویروس‌ها و ربط آن‌ها به عوامل بیماری‌زا، اختلاف نظر زیاد است.

اگر این جزئیات به اطلاع مردم برسد، کسی ادعای ساخت کیت تشخیص کروناویروس، و عملی بودن چنین چیزی، را باور نخواهد کرد. بلکه مردم باید شک کنند که احتمالاً خود این کیت تشخیص برای پخش بیماری عرضه شده است.

🔸[1] Tanzania suspends laboratory head after president questions coronavirus tests https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-tanzania/tanzania-suspends-laboratory-head-after-president-questions-coronavirus-tests-idUSKBN22G295

🔸[2] پست 1696: آلوده بودن کیت‌های تست کروناویروس به این ویروس https://t.me/zadolmosafer/1696