باسمه تعالی

چند ماه پیش ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، زلینسکی، تلفنی گفتگو میکند؛ و متن این گفتگو توسط یکی از کارکنان کاخ سفید به آدام شیف، رئیس کمیته امنیتی کنگره، داده میشود.

در این گفتگو ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین میخواهد که دولت آمریکا را در جریان پرونده‌های قضایی شهروندان آمریکایی بگذارد. این تقاضا بر اساس یک Treaty، یا پیمان، که در زمان بیل کلینتون تصویب شده بود، انجام شد.

ظاهراً برای اینکه مسئولین کاخ سفید افراد نفوذی را شناسایی کنند، نسخه‌های مختلفی از این مکالمه تهیه کرده بودند، و هر کدام از کارکنان، که دسترسی به مدارک محرمانه داشت، نسخه اختصاصی خود را در سیستم می‌دید.

از روی متنی که به دست آدام شیف رسید، مشخص شد که این فرد Eric Ciaramella است. نسخه اختصاصی او از مکالمه چنین بود که انگار ترامپ دنبال پرونده‌سازی برای جوبایدن، رقیب انتخاباتی خود، است. همین مطلب بهانه‌ای برای شروع جریان استیضاح شد، و هرچند ترامپ بعداً متن اصلی مکالمه را منتشر کرد، استیضاح متوقف نشد.

از همان ابتدا آدام شیف، به بهانه حفظ جان افشاگر، یا Whistle Blower، ذکر نام او را در رسانه‌ها ممنوع کرد، و سازمان سیا نیز این ممنوعیت را تقویت کرد. بسیاری از حسابهای توئیتر و کانال‌های یوتیوب، که نام او را ذکر کرده بودند، تعلیق شدند.

اخیراً آقای Greg Rubini رشته توئیت جالب توجهی درباره علت اصلی ممنوعیت ذکر نام این فرد نوشته است.[1] او ماجرا را چنین شرح میدهد:

در سال ۲۰۱۴، جناح چپ آمریکا دنبال راه‌اندازی کودتا در اوکراین بود. زمانی که مردم تظاهرات میکردند، تیراندازی در میدان Maidan رخ داد، و صد نفر از مردم و پلیس در اثر این تیراندازی کشته شدند. همین اتفاق باعث شد که اوضاع از کنترل خارج شده، و دولت منتخب اوکراین سرنگون شود.

بعداً معلوم شد که سازمان سیا عده‌ای تک‌تیرانداز مزدور حرفه‌ای را استخدام کرده، که صد نفر از دو جناح را بکشند، طوریکه هر جناح فرض کند که جناح دیگر تیراندازی کرده است. ماموری که از طرف سازمان سیا، عهده‌دار سازمان‌دهی و استخدام این مزدوران، و مدیریت این صحنه، بود همین Eric Ciaramella بود. او به زبانهای اوکراینی و روسی نیز تسلط کامل داشت.

این فرد با تأیید اوباما، و اطلاع جوبایدن، John Brennan، و Victoria Nuland این ماموریت را انجام میدهد. دلیل اصلی حذف نام او از رسانه‌ها این بود که اطلاعات مربوط به نقش جناح چپ آمریکا در کشتار میدان میدان، برملا نشود. سازمان سیای کنونی، هرچند از جناح چپ فاصله گرفته، اما هنوز وارث کارهایی است که در گذشته انجام شده، و تمایلی به افشای آن ندارد.

همین روش اخیراً در عراق نیز بکار گرفته شد، اما به دلیل عکس‌العمل مرجعیت و مردم، به موفقیتی که در اوکراین داشت، نرسید.

[1] https://twitter.com/GregRubini/status/1223001808827797516