باسمه تعالی

کارتون سیمپسون میتواند موضوع یکی از بزرگترین و جدی‌ترین تحقیقات روان‌شناسی دوره معاصر باشد. چون آنچه که در رابطه با این کارتون رخ میدهد، نه براحتی قابل شناخت است و نه قابل حل.

بارها و بارها و بارها درباره غلط بودن ادعاهای مرتبط با این کارتون بحث شده، و شواهد فراوانی در این رابطه ارائه میشود؛ اما بطور دوره‌ای، مثل ویروس آنفلونزا، شایعات مربوط به پیش‌گویی‌های این کارتون mutate میکنند، و موضوع روز میشوند. ظاهراً هر از چند گاهی یک تازه به دوران رسیده‌ای، که برای اولین بار با این شایعات برخورد کرده، آن‌ها را دوباره پخش کرده، و عده‌ای کم‌حافظه با آن به عنوان خبر دست اول برخورد میکنند.

اینکه چرا چنین مسئله‌ای قابل حل نیست، میتواند دستمایه تحقیق روان‌شناسی باشد.

موارد زیر فقط نمونه‌هایی از حجم عظیم شایعات پیرامون این کارتون هستند:

  1. صحنه از پله برقی پایین آمدن ترامپ در این کارتون، بعد از اینکه واقعا ترامپ این کار را کرد، ساخته شده؛ و در یک فیلم در یوتیوب با عنوان Trumpastic Voyage منتشر شد.[1]
  2. صحنه دست گذاشتن روی گوی ترامپ و ملک سلمان، هم تقلبی است. در قطعه کارتون کوچکی، که در فیسبوک پس از آن واقعه منتشر شده، این صحنه به عنوان تابلوی روی دیوار نشان داده شده بود.[2]
  3. لینک [3] موارد دیگری از شایعات مربوط به پیش‌گویی این کارتون را لیست کرده است. به عنوان نمونه شایعه پیش‌بینی تلاش ترامپ برای خرید گرینلند از دانمارک را ذکر کرده است.
  4. تنها پیشگویی واقعی این کارتون فرمول ذره هیگر-بوزون است.[4]

در آزمایشگاه سرن یک شتاب‌دهنده عظیم، با صرف دهها میلیارد دلار ساخته شده؛ و واضح است که چنین حجم عظیم سرمایه‌گذاری و کار، برای کشف ذره بی‌ارزش higgs boson نیست.

همه آنچه که درباره فعالیتهای این آزمایشگاه گفته میشود، واضحاً برای مصرف عوام است. مثلاً نام ذره ادعایی که دنبال کشف آن هستند را God Particle گذاشته‌اند، تا گرد و غبار دعوای فلسفی و دینی راه بیاندازند. حتی برای مسخره کردن ذهن عوام، فرمولی که ۱۰ سال پیش از آن، در کارتون سیمپسون نشان داده شده بود، را به عنوان فرمول جرم ذره higgs boson معرفی کردند؛ اما کمتر کسی به این شوخی پی برد.

تنها چیزی که می‌شود درباره این کارتون با قطعیت گفت، این است که روشهای فروش و بازاریابی متولیان آن خیلی بهتر از بقیه است. سازندگان این کارتون با وانمود کردن اینکه میتوانند آینده را پیش بینی کنند، فروش کارتون خود را بالا میبرند.

[1] A video documents that The Simpsons anticipated in 2000 how Donald Trump would announce his presidential candidacy in 2015 https://www.snopes.com/fact-check/simpsons-predict-trump/

[2] https://factcheck.afp.com/no-simpsons-did-not-predict-trump-glowing-orb-moment-2002

[3] https://www.snopes.com/fact-check/simpsons-trump-buy-greenland/

[4] Homer Simpson Predicted The Mass of The Higgs Boson 14 Years Before CERN https://www.sciencealert.com/homer-simpson-predicted-the-mass-of-the-higgs-boson-14-years-before-cern