باسمه تعالی

در دنیا اتفاقات عجیب زیاد رخ میدهد، و اخبار آن کمتر در رسانه‌های رسمی مطرح میشوند. اما بعضی از این اخبار بقدری عجیب هستند که باور آن آسان نیست. به عنوان نمونه دو روز پیش خبری از پاکستان رسید، که در نوع خود در دنیا بیسابقه است.

دو روز پیش یکی از وکلای لاهور به بیمارستانی می‌رود و درخواست میکند که باید خارج از نوبت مداوا شود. اما خدمه بیمارستان میگویند که نوبت بیمارستان، وکیل و غیر وکیل ندارد و باید سر نوبت مداوا شود. لذا وکیل مذکور به کلانتری رجوع میکند و از پلیس میخواهد که پزشکان بیمارستان را دستگیر کنند. اما پلیس هم چنین چیزی را قبول نمیکند.[1,2]

پس از آن وکیل فوق‌الذکر با تنی چند از همکاران خود به بیمارستان می‌روند و دعوا راه می‌اندازند. پزشکان و خدمه بیمارستان نیز فیلم رفتار وحشیانه آن‌ها را میگیرند و در شبکه‌های اجتماعی میگذارند و باعث تمسخر وکلا میشوند. انجمن وکلا این تمسخر را تحمل نکرده، و برای تنبیه جامعه پزشکی، و حفظ شان وکلا در جامعه، وارد عمل شده، و اجرای عدالت را به شیوه دلخواه خود به دست میکیرد.

فردای آن روز ۲۵۰ وکیل به بیمارستان فوق‌الذکر حمله میکنند و کشتار راه می‌اندازند. در جنگ وکلا با پزشکان ۱۲ نفر، از جمله بیماران بیمارستان، کشته میشوند.

اصل اینکه کانون وکلا بخواهد شان وکیل را در جامعه حفظ کند، ایرادی ندارد. اما اینکه چرا جامعه وکلا به رفتارهای غیرمدنی روی می‌آورد، را باید بررسی و تحلیل کرد.

در لینک [4] در قسمت Lahore High Court Bar Association، کانون وکلای لاهور در تشریح اصول خود چنین میگوید که:

«برای برقراری عدالت، کانون وکلا باید مستقل از قدرت مرکزی عمل کرده، و استقلال خود را حفظ کند. این مبنای نظری ما را وامیدارد که در حفظ ارزشهای دموکراتیک و حقوق شهروندی، و اجرای سیاستهای خود، مستقل عمل کنیم»

ظاهراً سوء برداشت کانون وکلا در این است که تصور کرده‌اند در نحوه دفاع از حقوق شهروندی خود اختیار تام دارند، و در نحوه اجرای قانون نیز آزادند. آن چیزی که باعث شده کانون وکلا دست به چنین جنایتی بزند، در‌واقع تدریس غلط مفاهیم قانون و ارزشهای دموکراتیک و حقوق شهروندی به این وکلا بوده است.

پس از روی کار آمدن اوباما در آمریکا، او قصد داشته با پیگیری یک برنامه مهندسی اجتماعی، پاکستان را به تدریج به جامعه‌ای بر اساس ارزشهای لیبرالیسم تبدیل کند. به همین دلیل بودجه‌ سالانه 1.5 میلیارد دلاری به عنوان کمک مالی به پاکستان برقرار کردند.[3] بخشی از این پول صرف تربیت وکلای جدید شد، و نسل کنونی کانون وکلای لاهور تربیت یافته برنامه‌ای هستند که آمریکای دوران اوباما برای پاکستان پیاده کرد.

ظاهراً آموزش این وکلا غلط انجام شده، و درک غلطی از حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی به آن‌ها القاء شده است. این درک غلط از ارزشهای لیبرالیسم و دموکراسی، وقتی با سنتهای قبیله‌ای آن‌ها قاطی شده است، ملقمه خطرناکی را ایجاد کرده، که کشتار دیروز را باعث شد. بقول قدیمی‌ها «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد».

[1] Lawyers in the dock: 250 booked on terrorism in PIC attack https://tribune.com.pk/story/2116058/1-firs-registered-lawyers-attack-punjab-institute-cardiology/

[2] Pakistani Lawyers Riot Attacks Hospital, Multiple Patients Killed https://www.breitbart.com/national-security/2019/12/11/pakistani-lawyers-riot-attacks-hospital-multiple-patients-killed/

[3] Enhanced Partnership with Pakistan Act of 2009 https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Partnership_with_Pakistan_Act_of_2009

[4] Pakistan Bar Associations https://www.hg.org/bar-associations-pakistan.asp