باسمه تعالی

حملات روز شنبه به تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص منجر به توقف نیمی از صادرات نفت عربستان شد. علیرغم اینکه انصارالله یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، سؤالهای بسیاری بیجواب باقی‌مانده است.

سؤالهای بیجواب

اولین سؤال بیجواب این است که همانطور که در عکس‌های منتشر شده دیده میشود، ۴ عدد از تانکرهای بزرگ، همه دقیقاً در یک ارتفاع، و زیر خط ارتفاع مواد نفتی در مخزن‌ها، هدف قرار گرفته‌اند. چنین دقتی در هدف‌گیری با پهپاد، که همه صددرصد همسان عمل کنند، تابه‌حال سابقه نداشته است. همین مطلب باعث شده که عده‌ای از کارشناسان نظامی انفجارهای رخ داده را به کار گذاشتن دستی مین Limpet نسبت بدهند. اگر یکی از پهپادها بطور اتفاقی بالاتر از خط ارتفاع مایع در مخزن میخورد، باعث انفجار کل مخزن و خرابی عظیم‌تری میشد.

خرابی ناشی از حمله پهپادها به مخازن نفتی باید قاعدتاً به‌قدری باشد که در کوتاه مدت قابل جبران نباشد. اما بخش عمده این خرابی‌ها تا کنون تعمیر شده و تا ۱۰ روز دیگر قرار است تولید نفت عربستان به ۱۰۰٪ برسد. همین مطلب باعث شده که بعضی‌ها چنین نتیجه بگیرند که عکس‌های منتشر شده از حملات به تأسیسات نفتی تقلبی است و نمیتواند نتیجه حمله پهپادی باشد. عکس زیر از این تاسیسات نفتی صبح یکشنبه منتشر شد. در حالی که خاموش کردن آتش این مخزن‌های عظیم، و صاف شدن هوا از دود، به این سرعت رخ نمیدهد. عظمت این مخزن‌ها را از روی سایز ماشین‌های پارک شده در اطراف آن میشود یافت.

حادثه در تاسیسات نفتی مکزیک و ایتالیا

تأسیسات نفتی بقیق و خریص تنها تأسیسات نفتی هدف قرار گرفته در دنیا نبودند. در ایتالیا و مکزیک نیز دو پالایشگاه دچار آتش‌سوزی شدند.[1,2] به علاوه یک آزمایشگاه سلاح‌های بیولوژیک در سیبری روسیه نیز منفجر شد.[3] این انفجار، هرچند خیلی مهم نبود، اما نشان از این دارد که به آن حمله‌، هرچند ناموفق، شده است.

نقش انصارالله در این حمله

مجموع این اخبار حاکی از این است که مسأله حمله به تأسیسات آرامکو نمیتواند به سادگی آنچه انصارالله ادعا میکند باشد. عکسی که حوثی‌ها ادعا میکنند توسط پهپادهای آن‌ها قبل از برخورد گرفته شده، در‌واقع از نقشه گوگل کپی شده، و کمی مخدوش شده تا واقعی به نظر بیاید. به علاوه ارسال عکس از پهپاد، به امکانات ماهواره‌ای نیاز دارد، و تابحال خبری درباره اینکه انصارالله چنین توانی داشته باشد، نرسیده است.

اگر از مناطق تحت کنترل انصارالله بخواهند بقیق را هدف قرار دهند، موشک باید ۷۸۰ مایل راه را طی کند. نزدیک‌ترین نقطه از شمال شرق یمن به بقیق، حدود ۵۳۰ مایل است. اما برد موشک کروز عکس زیر فقط ۴۳۵ مایل، یا حدود ۷۰۰ کیلومتر، است. بنابراین امکان شلیک این موشک از یمن منتفی است.

یکی از موشک‌های کروز نمایش داده شده در گزارش ارتش عربستان، از سلاح‌های بکارگرفته شده در حمله به بقیق و خریص، با شماره MC-79050 شماره‌گذاری شده بود. این روش مشخص کردن نوع سلاح در ناتو به Joint Electronics Type Designation System (JETDS) معروف است. این شماره‌گذاری مختص ناتو است و ایران از این روش شماره‌گذاری استفاده نمیکند.

این شماره به معنی این است که موشک از نوع electronic jamming بوده، و به همین دلیل حمله، بخاطر کور کردن پدافند هوایی عربستان، موفقیت‌آمیز بوده است. این مطلب نشان از false flag بودن حمله دارد. این سلاح در اختیار حوثی‌های یمن قرار ندارد.

موتور موشک کروز قدس ۱ در‌واقع همان موتور TJ-100 کارخانه PBS حمهوری چک، یا کپی آن، است.[5] همین مطلب باعث ایرانی دانستن موشک شده بود. ظاهراً در سال میلادی جاری، تعداد از موشکهای قدس ۱ به دست انصارالله رسیده، و از آن در هدف قرار دادن فرودگاه ابها استفاده کرده بودند. اما شماره‌گذاری نشان از این دارد که موشک به ارتش‌های عضو ناتو، مثل جمهوری چک، تعلق داشته است.

مسیر پرواز موشک‌های کروز

ادعا می‌شود که موشک‌های کروز استفاده شده در حمله به خریص و بقیق از عراق وارد فضای کویت شده‌اند. اما سامانه‌های پاتریوت، Spada 2000، و MIM-23 Hawk کویت موفق به هدف قرار دادن این موشکها نشده اند.[6]

بعد از عبور از کویت، وارد فضایی شده‌اند که رادارهای برد بلند AN/TPS-59 متصل به سامانه پاتریوت بحرین، باید آن‌ها را کشف و شکار کنند.[7] اما این سیستم‌ها هم کور شده بودند.

با نزدیک شدن به بحرین باید سامانه‌های دفاع هوایی دو پایگاه بزرگ آمریکا در این کشور، حداقل برای دفاع از خود، این موشکها را شکار میکردند.[8] اما موشکها از مجاورت این پایگاه‌ها نیز عبور میکنند.

با رسیدن موشکها به فضای عربستان، سامانه‌های Oerlikon Skyguard، MIM-23 Hawk، AN/FPS-117 ، و AN/TPS-43 باید آن‌ها را شناسایی و شکار میکردند. اما چنین اتفاقی نیافتاد.[9] عربستان سامانه‌های دفاعی مخصوص شکار پهپاد نیز دارد، اما آنها نیز کاری نتوانستند بکنند.[11]

درباره اینکه سامانه‌های دفاع هوایی آمریکایی نسبت به رقبای روسی خود ضعیف‌تر هستند میتوان بحث کرد. اما اینکه صددرصد این سامانه‌ها بی‌خاصیت باشند و هیچ کاری نتوانند بکنند، چندان قابل باور نیست.

هدف این حملات چه بود؟

بنابر آنچه گفته شد، دو فرضیه باقی میمانند:

۱- هر کسی که می‌خواسته این عملیات false flag به نتیجه برسد، تا بهانه‌ای برای راه‌اندازی جنگ باشد، سامانه‌های دفاع هوایی مسیر موشکها و پهپادها را غیر فعال کرده است. عامل این کار میتواند ملی‌گرایان تحت امر دولت آمریکا، و یا حتی فرماندهان عالیرتبه وابسته به گلوبالیست‌ها، باشند.

یکی از سناریوها این است که گلوبالیست‌ها قصد راه‌اندازی جنگ بین ایران و آمریکا را داشته باشند؛ و با تمام ابزارهای خود به موفقیت حمله پهپادی یمن کمک کرده باشند. یعنی ممکن است ادعای انصارالله در ارسال پهپادها درست باشد، اما همه خسارتها ناشی از این پهپادها نباشد. سایت VetaransToday از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی، پس از اطلاع از شروع عملیات پهپادی یمن، خبر میدهد، و دلایل اسرائیل برای این کار را شرح داده است. البته این سایت به Disinformation معروف است، و نمیشود ادعاهای آن را معتبر دانست.

۲- این برنامه یک اقدام هماهنگ و مخفی بین ایران و آمریکا، و یا به تعبیری جنگی زرگری، برای گران کردن نفت میتواند باشد. شاید بعد از چند ماه رجزخوانی و سر و صدای طرفین، تنها نتیجه‌ ملموس این تنش‌ها گران شدن نفت باشد. کشورهای تولیدکننده نفت، مثل آمریکا و ایران و روسیه نفع فراوانی در گران شدن نفت می‌برند. برای آمریکا افزایش درآمد از طریق بالا بردن تولید نفت، کار ساده‌ای نیست.[4] بنابراین افزایش قیمت نفت راه خوبی برای جبران درآمد است.

چین بازنده اصلی گران شدن نفت

بالاترین ضرر تنش در خاورمیانه و بالا رفتن قیمت نفت، متوجه چین است. حمله پهپادی و موشکی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، تا اینجا روزی ۹۷ میلیون دلار هزینه اضافی برای چین ایجاد کرده است.[10] ادامه افزایش تنش و بالا رفتن قیمت نفت، هزینه تحمیلی بر چین را به مراتب بالاتر خواهد برد. ضرر هنگفت چین در این قضیه، به نفع آمریکا خواهد بود، و افزایش قیمت نفت، به بالا رفتن نارضایتی‌های اجتماعی در چین، و درگیر کردن حزب کمونیست در مسائل داخلی، کمک خواهد کرد.

[1] Flames & smoke as blast rocks one of Italy’s largest oil refineries https://www.rt.com/news/468986-italy-oil-refinery-blast/

[2] Fire & EXPLOSION reported at Pemex oil refinery in southern Mexico https://www.rt.com/news/469023-pemex-blast-mexico-oil/

[3] https://www.theepochtimes.com/blast-rocks-russian-facility-known-to-house-killer-viruses-ebola-swine-flu-smallpox_3084872.html

[4] A New U.S. Oil Production Peak Looks Imminent https://www.forbes.com/sites/rrapier/2019/07/28/a-new-u-s-oil-production-peak-looks-imminent/#7483e0f55ad3

[5] Analysts: Weapons in Saudi attack similar to Iranian ones https://apnews.com/22d6918dfc874d5eb838be138e3c47e9

[6] Kuwait Air Defense Capabilities https://missiledefenseadvocacy.org/intl_cooperation/kuwait/

[7] Bahrain https://missiledefenseadvocacy.org/intl_cooperation/bahrain/

[8] US Military Bases in Bahrain https://militarybases.com/overseas/bahrain/

[9] Saudi Arabia https://missiledefenseadvocacy.org/intl_cooperation/saudi-arabia/

[10] China Losing $97 Million a Day Due to Attacks on Saudi Arabia Oil Facilities https://www.theepochtimes.com/china-losing-97-million-a-day-due-to-attacks-on-saudi-arabia-oil-facilities_3086344.html

[11] DroneShield to Provide Anti-drone Products to Saudi Telecom https://dronelife.com/2019/03/26/droneshield-to-provide-anti-drone-products-to-saudi-telecom/