باسمه تعالی

در هفته‌های اخیر موضوع پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند از دانمارک، در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت؛ و همچنین مورد تمسخرهای فراوان قرار گرفت. چون گرینلند سرزمینی با وسعت 2.2 میلیون کیلومتر مربع است، و صدها هزار برابر کل املاکی است که ترامپ در کار خصوصی خود معامله کرده است.

بهرحال این مسأله نکات بسیاری دارد، که در این مقاله فقط به مختصری از آن می‌شود اشاره کرد.

تسلط چین بر تنگه‌های استراتژیک دنیا

کشتی‌های تجاری چین برای رسیدن به اروپا و آفریقا، باید از تنگه مالاکا (malacca)،‌ بین اندونزی و مالزی، عبور کنند. این کشتی‌ها در راه خود به اروپا باید از سه گذرگاه استراتژیک دیگر در کانال سوئز و باب‌المندب و جبل‌الطارق، بگذرند. در شرایط جنگی و رقابت تجاری دشمنان چین براحتی میتوانند جلوی عبور این کشتی‌ها را در این تنگه‌ها بگیرند. به همین دلیل چین راههای مختلف دور زدن این تنگه‌ها و یا در اختیار گرفتن کنترل آن‌ها را بررسی کرده است:

  • یکی از راههای دور زدن تنگه مالاکا این است که یک راه زمینی از وسط میانمار به ساحل غربی این کشور باز کنند. کشتار مسلمین روهینگیا در میانمار، برای پاکسازی این منطقه ساحلی از مسلمین بود، تا در آینده این راه توسط آن‌ها تهدید نشود. دلیل اصلی دور زدن تنگه مالاکا این است که چین احتمال درگیری جدی با کشورهای اسلامی را در نظر دارد، و سعی دارد تجارت خود را دور از دست اندونزی و مالزی و مسلمین روهینگیا نگه دارد.
  • در جنوب سریلانکا، چین هم وام لازم برای ساخت بندر Hambantota را داد و هم شرکتهای چینی ساخت آن را به عهده گرفتند. اما شرایط کار را به نحوی پیش بردند که دولت سریلانکا نتواند اقساط وام مذکور را پرداخت کند.[1] لذا دولت سریلانکا مجبور شد این بندر را به چین برای مدت طولانی اجاره دهد. چین در طراحی این قبیل دامها مهارت خاصی دارد و با این روش توانسته چندین بندر استراتژیک در آفریقا و دیگر مناطق جهان را مالک شود. حضور نیروی دریایی چین در این بندر میتواند امنیت کشتی‌های تجاری چین در آن منطقه را تأمین کند.
  • چین برای کنترل باب‌المندب در جیبوتی پایگاه نظامی تاسیس کرده است.
  • هدف طرح چند هزار میلیارد دلاری راه ابریشم جدید، یا Belt and Road Initiative، این است که راههای متعدد زمینی و دریایی برای دوام تجارت چین فراهم کند، تا در هیچ شرایطی دشمنان چین نتوانند جلوی تجارت این کشور را بگیرند.

تلاش چین برای تصرف گرینلند

همانطور که در نقشه فوق مشخص است، راه دریایی بین اروپا و چین از مسیر آبهای مجاور قطب شمال خیلی کوتاه‌تر است. از آن رو که یخهای این دریا در سالهای اخیر کمتر شده و امکان تردد کشتی‌های تجاری بیشتر است، همه کشورها به تجارت از طریق این دریا فکر میکنند؛ و به توسعه ناوگان کشتی‌های یخ‌شکن روی‌آورده‌اند، تا در زمستان نیز بتوانند راه کشتی‌های تجاری را باز کنند.

چین هم برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری خود به پایگاه زمینی در این منطقه احتیاج دارد؛ و به همین دلیل در سالهای اخیر ۳ فرودگاه در گرینلند تاسیس کرد، و به تدریج در حال افزایش حضور نظامی خود در آن منطقه است.[2] این فرودگاهها در حد پایگاه‌های مجهز نظامی هستند.

دو سال پیش یکی از استادان دانشگاه کانتربوری نیوزیلند، به نام Anne-Marie Brady، در کتاب خود استفاده چین از قدرت نرم، مانند پهن کردن دام وام غیرقابل پرداخت، برای تسلط بر گرینلند را شرح داده و درباره این مسأله هشدار داد.[3] از همان زمان برای همه مشخص بود که چین عزم خود را برای تسخیر گرینلند جزم کرده،[4] و هیچ چیزی جز قدرت سخت آمریکا نمیتواند جلوی آن را بگیرد.[5]

همانطور که در نقشه فوق می‌شود دید، تسلط چین بر گرینلند، این کشور را قادر خواهد کرد که بر خطوط کشتی‌رانی تسلط یافته، و در استخراج منابع طبیعی این سرزمین و همچنین قطب شمال، شریک شود.

یکی دیگر از دلایل تلاش چین برای تصرف گرینلند، ذخایر باارزش عناصر کمیاب، یا Rare Earth Elements، در این سرزمین است. در حال حاضر چین بخش اعظم معادن قابل استحصال این عناصر را در اختیار دارد؛ و در جنگ تجاری خود با آمریکا، میتواند از حربه تحریم صادرات این مواد، به عنوان یک برگ برنده استفاده کند. افتادن این منابع به دست آمریکا، این برگ برنده را از چین میگیرد.

نقش روسیه در آبهای شمالی

روسیه نیز متوجه این مسأله شده که اگر نجنبد، دیگر قدرتهای جهانی کنترل این راههای دریایی را از دست این کشور درخواهند آورد، و توان ادعا نسبت به منابع طبیعی در قطب شمال را از دست خواهد داد. به همین دلیل روسیه طرحهای فراوانی را برای تقویت توان دفاعی خود در این آبها اجرا کرده است.

سابقه تاریخی حضور آمریکا در گرینلند

آمریکا از سال 1823 اعلام کرده که حضور قدرتهای دیگر در نیمکره غربی را تحمل نخواهد کرد. این سیاست به دکترین Monroe معروف است.[6] در جریان جنگ جهانی اول، که دانمارک اعلام بیطرفی کرد، آمریکا برای جلوگیری از حضور کشتی‌های جنگی آلمان در نزدیکی خاک خود، دانمارک را مجبور کرد که طی معاهده‌ای، جزایر West Indies را به آمریکا واگذار کند؛ که الان این جزایر به Virgin Islands معروف هستند.[7]

در جنگ جهانی دوم، آلمان به دانمارک حمله کرده، و آن را اشغال کرد. لذا آمریکا، بر اساس دکترین Monroe، دانمارک را مجبور کرد که طی یک معاهده، حفاظت از گرینلند را به آمریکا واگذار کند.[8,9,10] بنابراین گرینلند در حال حاضر تحت حفاظت نظامی آمریکا است، و حضور نظامی چین در آن سرزمین، بهانه خوبی برای توجیه اشغال نظامی کامل آن توسط آمریکا، بر اساس دکترین Monroe است.

در جریان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی، آمریکا پایگاه‌های نظامی متعددی در این سرزمین تاسیس کرده، و سلاح‌های اتمی زیادی را در آن مستقر کرد. این برنامه نظامی به پروژه Iceworm مشهور بود.[11] در بین این پایگاه‌ها اسامی پایگاه Camp Century و Thule، که ثولی خوانده میشود، از بقیه مشهورتر هستند. انرژی مورد نیاز این پایگاه‌ها از ۶۰ سال پیش با نیروگاه اتمی تأمین میشد.

آمریکا به چه روشی گرینلند را تصاحب میکند؟

هرچند در هفته‌های اخیر بحث سفر ترامپ به دانمارک برای خرید گرینلند، و لغو آن، در رسانه‌ها پخش شد، آمریکا برای تصاحب گرینلند، نیازی به خرید آن ندارد. گرینلند یک منطقه خودمختار است و در صورتی که جمعیت حدود ۵۶ هزار نفری آن در همه‌پرسی به الحاق به آمریکا رأی دهند، این امر صورت خواهد گرفت.

خبرهای رسیده حاکی است که مردم این منطقه از چنین چیزی استقبال میکنند. چون این منطقه نیاز به سرمایه‌گذاری در تأسیسات زیربنایی دارد، و دولت دانمارک نتوانسته امکانات لازم برای توسعه را فراهم کند. حدود ۱۷ شهر در گرینلند وجود دارند که از طریق زمین به هم ارتباط ندارند. به همین دلیل آمریکا میتواند براحتی مردم را تطمیع کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ به همین روش توانست شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند؛ و بنابراین نمیتواند بکار گرفتن همین حربه توسط آمریکا را محکوم کند.

گرینلند جنبه‌های محرمانه و رازآمیز دیگری نیز دارد

نام Thule متعلق به یک تمدن باستانی در سرزمینی شمالی است، که مانند آتلانتیس، از بین رفته است. پس از جنگ جهانی اول، گروهی اهل علوم غریبه، که دنبال احیاء تمدن باستانی آلمان، بر اساس تمدن Thule بودند، نام انجمن خود را Thule Society نامیدند.[12] این تشکیلات بعداً به حزب نازی معروف شد. ادعای این‌ها این بود که بقایای تمدن قدیمی Thule هنوز در زیر یخها باقی است،‌ و در مرحله‌ای از پیشرفت بوده، که کشف آن‌ها میتواند تحولی بزرگ در دنیای معاصر ایجاد کند. ادعای نژاد آریایی بودن حزب نازی، در‌واقع اشاره به نژاد تمدن Thule بوده است.

آقای Trevor Ravenscroft در کتاب The Spear Of Destiny درباره رواج شیطان‌پرستی و جادوی سیاه در این انجمن، در صفحات ۱۶۱ تا ۱۶۵، شرح مفصلی داده است. این کتاب در سایت کتاب گوگل قابل مطالعه است.

نکته مهم این است که نامگذاری این انجمن بدون حکمت نبوده، و بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی از تمدن قدیمی Thule در گرینلند بود. چند سال پیش در مقاله‌ای با عنوان «منشاء واحدهای اندازه گیری فوت و مایل چیست؟» در این باره نوشته بودم که بسیاری از آنچه که ما به عنوان دستاورد تمدن مدرن میشناسیم، در واقع از تمدن‌های قدیمی گرفته شده است. به عنوان نمونه واحدهای اندازه‌گیری متر و فوت، حداقل ۱۲ هزار سال پیش تعیین شده‌اند.[15] اینکه وسعت تکنولوژی‌ها و اطلاعاتی که از تمدن‌های قدیمی گرفته شده چقدر است، هنوز مشخص نیست. اما ظاهرا بخشی از آن در پایگاه‌های زیرزمینی و مخفی، علی‌الخصوص در قطب جنوب و شاید در گرینلند، محرمانه نگاه داشته شده است.

نکته دیگری که بر اسرارآمیز بودن این سرزمین تأکید دارد، حضور سازمان سیا و تاسیس پایگاه‌های متعدد توسط این سازمان در گرینلند است. پروازهای مشکوک سیا به‌قدری زیاد بود که نگرانی جهانی را باعث شد، و دانمارک را به تحقیق در این زمینه مجبور کرد.[13] فعالیت سازمان سیا در یخهای گرینلند، نمیتواند فقط محدود به شکنجه زندانی‌ها باشد، و قاعدتاً این سازمان شیطانی دنبال چیز دیگری در آن سرزمین باید میبود.

ارزش گرینلند، از نظر منابع طبیعی، موقعیت استراتژیک، و بقایای تمدن‌های پیشرفته باستانی، هرچه باشد، به اندازه‌ای است که چین و آمریکا برای تصاحب آن حاضر به رقابت و حتی جنگ هستند. آمریکا مدتی است که ناوگان دوم خود را احیا کرده، و ماموریت دفاع از گرینلند را به آن واگذار کرده است. ناوشکن Gravely نیز چند هفته است که به سواحل این سرزمین اعزام شده است.[14]

[1] The truth about Sri Lanka’s Hambantota port, Chinese ‘debt traps’ and ‘asset seizures’ https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/3008799/truth-about-sri-lankas-hambantota-port-chinese-debt-traps

[2] Greenland's big gamble on Chinese mining https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1733995/greenlands-big-gamble-on-chinese-mining

[3] China as a Polar Great Power https://www.amazon.com/China-as-Polar-Great-Power/dp/1316631257

[4] Why China Has Its Eyes Set On Greenland, Could Threaten US Air Force Base https://www.zerohedge.com/news/2018-09-09/why-china-has-its-eyes-set-greenland-could-threaten-us-air-force-base

[5] How a potential Chinese-built airport https://www.doi.gov/sites/doi.gov/files/migrated/oia/about/upload/vitreaty.pdfin Greenland could be risky for a vital US Air Force base https://www.defensenews.com/global/europe/2018/09/07/how-a-potential-chinese-built-airport-in-greenland-could-be-risky-for-a-vital-us-air-force-base/

[6] Monroe Doctrine, 1823 https://history.state.gov/milestones/1801-1829/monroe

[7] https://www.doi.gov/sites/doi.gov/files/migrated/oia/about/upload/vitreaty.pdf

[8] https://www.jstor.org/stable/2213493?seq=1#page_scan_tab_contents

[9] The Monroe Doctrine and the Governance of Greenland’s Security https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137493910_5

[10] Defense of Greenland: Agreement Between the United States and the Kingdom of Denmark https://avalon.law.yale.edu/20th_century/den001.asp

[11] Project Iceworm https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Iceworm

[12] Thule Society https://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Society

[13] Greenland granted investigation into CIA flights http://cphpost.dk/news/international/greenland-granted-investigation-into-cia-flights.html

[14] Gravely conducts PASSEX with Royal Danish Navy https://www.dvidshub.net/news/336337/gravely-conducts-passex-with-royal-danish-navy

[15] منشاء واحدهای اندازه گیری فوت و مایل چیست؟ https://shakeri.net/1717