باسمه تعالی

چند روز پیش در مقاله‌ای با عنوان «درباره آتش‌سوزی زیردریایی Losharik روسیه» نوشته بودم که احتمال اصلی در این ماجرا، هدف قرار گرفتن آن توسط سلاح‌های فوق سری نیروی دریایی آمریکا است.[1] ظاهراً این زیر دریایی در زمان حادثه، در شمال ژاپن در حال استخراج هواپیمای F-35 سقوط کرده در اعماق دریا بود. منصرف کردن روسیه از شکار این هواپیمای سقوط کرده در آب، میتوانست از طریق دیپلماتیک صورت بگیرد، اما مقامات نیروی دریای دست به اقدام نظامی برای جلوگیری از این کار زدند.

طبعا این حادثه برای روسیه سنگین بود و همه منتظر بودند تا ببینند عکس‌العمل روسیه چه خواهد بود و چطور مقابله به مثل خواهد کرد. پس از آن حادثه، اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است، که لزوم بررسی مجدد موضوع سلاح تکتونیک، و توان ایجاد زلزله مصنوعی، و مطالعه عمیق‌تر درباره آن را ضروری میکند.

زلزله‌های اخیر کالیفرنیا

کالیفرنیا بطور طبیعی زلزله‌خیز است و رخداد زلزله‌های سنگین در آن ناحیه، غیرمنتظره نیست. چند ماه قبل نیز در همین وبلاگ درباره افزایش تعداد و شدت این زلزله‌ها در آن منطقه نوشته بودم.[2] اما نکته سئوال برانگیز زلزله‌های اخیر، نزدیک بودن آن‌ها به پایگاه‌های مهم نیروی دریایی است. اگر در عکس زیر دقت کنید، دو پایگاه Naval Air Weapons Station و Naval Weapons Center را در نزدیکی China Lake خواهید یافت.

زلزله 6.4 ریشتری روز ۴ جولای در شمال شرقی Naval Weapons Center و زلزله 7.1 ریشتری دیروز در شمال شرقی پایگاه دیگر رخ داد.

دهها سال است که شایع است نیروی دریایی برای محافظت از زیردریایی‌های خود، تونل‌هایی زیر زمین حفر کرده، تا زیردریایی‌ها مجبور به توقف در پایگاه‌های ساحلی نباشند و بتوانند چند کیلومتر داخل خشکی پیش بروند؛ و به این ترتیب در جنگ احتمالی آینده، هدف قرار دادن آن‌ها راحت نباشد. اینکه این تونل‌ها تا China Lake پیش رفته باشند، امر بعیدی است؛ اما شایعاتی در این‌باره نقل شده است. گستره دو پایگاه مذکور در زیر زمین خیلی بیشتر از آن چیزی است که روی زمین است.

نکته مشکوک دیگر این است که پس از زلزله اول، دیروز هشدار زلزله بزرگ دیگری را دادند و پس از چند ساعت زلزله رخ داد. چنین چیزی که هشدارهای پیش از زلزله با این دقت درست باشند، معمولاً قابل انتظار نیست. بعد از زلزله بزرگ دیروز نیز هشدار زلزله‌ای دیگر را داده‌اند.

مجموع این شرایط احتمال اینکه رخداد این زلزله‌ها طبیعی نباشد، را زیاد میکند. در مقاله لینک [2] نوشته بودم که چند وقتی است که نیروهای نظامی آمریکا منتظر زلزله خیلی شدیدی، مشهور به Big one، هستند که کل ساحل غربی را نابود کند. ماه گذشته نیز مانوری برای مقابله با چنین شرایطی برگزار شد.[3] احتمال دارد که ارتش آمریکا انتظار هدف قرار گرفتن این ناحیه توسط سلاح‌های تکتونیک و ایجاد زلزله مصنوعی را داشته باشد.

سابقه سلاح تکتونیک

توسعه سلاح مفهومی Tectonic weapon دهها سال است که سابقه دارد. یکی از روش‌های پیش‌نهادی این است که نقاطی را روی گسل فعال هدف گرفته، امواج پر انرژی را به طرف آن هدایت کنند، تا گسل فعال را تحریک کنند. پس از آن با یک انفجار هسته‌ای کوچک در عمق زمین، گسل تحریک شده را به فعالیت وادار کنند. درباره بکارگیری ارسال امواج از هوا و ایجاد رعد و برق مصنوعی و یا با چیزی شبیه برج تسلا، بجای انفجار هسته‌ای، نیز بحث زیاد شده است.

هنوز هم وجود توان ایجاد زلزله مصنوعی قابل راستی‌آزمایی نیست؛ و در مورد دقت و توان آن‌ها سئوالات زیادی است که باید پاسخ داده شود. ساختار زمین بسیار پیچیده است و مانند معادله‌ای با هزاران متغیر میماند، که رفتار بسیاری از آن‌ها مجهول است. بنابراین حتی با فرض اینکه بشر توان تولید انرژی لازم برای ایجاد زلزله، و هدایت آن به طرف یک نقطه مشخص، را داشته باشد، احتمال ایجاد زلزله مصنوعی در نقطه مورد نظر، با شدت تعیین شده، خیلی پایین است.

در مقاله دیگری با عنوان «چند خبر درباره توسعه سلاح‌های غیر متعارف» درباره ادعای آمریکا در ایجاد امواج زلزله با کمک آرایه‌ای از ماهواره‌ها، نوشته بودم.[4]

سالها پیش، هوگو چاوز ارتش آمریکا را متهم به ایجاد زلزله مصنوعی در هائیتی در سال 2010، کرد. این زلزله منجر به مرگ ۲۰۰ هزار نفر شد. شخصاً در آن زمان وجود چنین توانی را باور نمی‌کردم. البته این نکته که تنها چند ساعت پس از زلزله، ارتش آمریکا هزاران نیروی نظامی خود را، به بهانه کمک به زلزله‌زدگان به این کشور فرستاد، و ظرف ۲۴ ساعت آن را اشغال نظامی کرد، سئوالات زیادی را برانگیخت. چون برنامه‌ریزی برای اعزام این مقدار نیرو به چند هفته زمان نیاز دارد؛ و ظاهراً ارتش آمریکا از قبل برای چنین شرایطی آماده بود.

در هر حال سلاح تکتونیک جایی قابل استفاده است که قبلاً گسل فعال، و احتمال رخداد زلزله، وجود داشته باشد؛ و با تحریک آن بشود زلزله محتمل‌الوقوع در آینده را زودتر از موعد ایجاد کرد.

آیا روسیه سلاح تکتونیک دارد؟

یکی از پروژه‌های غیر معمول روسیه، ساخت یک نیروگاه اتمی به نام Akademik Lomonosov، است که بر روی یک کشتی قرار دارد.[5] ادعا می‌شود که این نیروگاه، با توان تولید انرژی حدود 300 مگاوات در ساعت، در‌واقع یک سلاح تکتونیک است. قرار دادن این نیروگاه بر روی کشتی نیز به این منظور است که توان تحرک و انتخاب مکان مناسب برای هدف‌گیری نقطه مورد نظر را داشته باشد.

شخصاً درباره صحت این ادعا هیچ نظری ندارم. اما هم‌زمانی اتفاقات طبیعی اخیر در کالیفرنیا، و برخوردهای نظامی بین قدرتها، لزوم مطالعه بیشتر در این زمینه را یادآوری میکند.

از آن رو که قدرتهای جهانی به مرحله تلافی چشم در برابر چشم رسیده‌اند، ممکن است حوادث دیگری نیز در آینده نزدیک رخ دهد، و حتی زلزله‌های خیلی بزرگ‌تر در کالیفرنیا را شاهد باشیم.

احتمالات دیگر:

از آن رو که نیروی دریایی آمریکا چندان از دولت مرکزی تبعیت ندارد، ممکن است که ملی‌گرایان ارتش تلاش کنند کنترل این پایگاه‌ها را بدست بگیرند و از تصرف گلوبالیست‌های نیروی دریایی خارج کنند. احتمال اول این است که خود نیروی دریایی برای جلوگیری از این کار، این پایگاهها را با سلاح هسته‌ای منفجر کرده باشد. احتمال دیگر این است که ملی‌گرایان راهی جز نابود کردن پایگاهها نداشته باشند.

بهرحال شواهدی بر این احتمالات نیز آورده میشود. مثلا ادعا میشود که زلزله‌های اخیر preamble نداشتند. امواج زلزله قاعدتا باید با دامنه‌های کم شروع شود و به تدریج زیاد شود. اما در انفجارهای هسته‌ای امواج زلزله یکباره زیاد میشود.

تکمیلی - ۷ جولای

یکی از شایعاتی که درباره زلزله‌های اخیر کالیفرنیا پخش شده، این است که آمریکا شروع به تست سلاح‌های جدید هسته‌ای خود کرده است.

ماه گذشته خبری در رابطه با شروع دور جدید رقابت بین روسیه و آمریکا، و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای توسط روسیه، پخش شد.[6] ادعا می‌شود که آمریکا در پاسخ به این کار روسیه، آزمایش‌های هسته‌ای خود را شروع کرده، و زلزله‌های کالیفرنیا نتیجه همین آزمایش‌ها است.

اما بعید میدانم چنین چیزی درست باشد. چون محل زلزله‌های اخیر روی گسل‌های فعال است و هیچ‌کس در چنین مکانی آزمایش هسته‌ای انجام نمیدهد. قاعدتاً اگر آمریکا بخواهد چنین کاری بکند، در نوادا و یوتا میتواند نقاط بهتری برای تست سلاح پیدا کند.

[1] درباره آتش‌سوزی زیردریایی Losharik روسیه https://shakeri.net/4746/

[2] ۳۹ زلزله در کالیفرنیا طی ۲۴ ساعت رخ داد https://shakeri.net/3780

[3] Navy Hovercraft Storm Beaches In Oregon And Washington In Preparation For "The Big One" https://www.thedrive.com/the-war-zone/28396

[4] چند خبر درباره توسعه سلاح‌های غیر متعارف https://shakeri.net/4589/

[5] https://en.wikipedia.org/wiki/Akademik_Lomonosov

[6] Russia Has Restarted Low-Yield Nuclear Tests, U.S. Believes https://www.nytimes.com/2019/05/29/us/politics/russia-nuclear-tests.html