باسمه تعالی

درباره نسل پنجم تکنولوژی موبایل، یا به اصطلاح 5G، مطلب زیاد میتوانید پیدا کنید. در اینجا فقط قصد دارم مختصرا تصویر کلی از این موضوع ارائه کنم، تا اگر مایل باشید تحقیق بیشتری کنید. انتظار اینکه همه اهل سیاست از مطالب ذیل باخبر باشند، را نیز نباید داشت. بعضی از آن‌ها چنین باور دارند که 5G فقط نسل بعد از 4G است. به عنوان مثال چند سال پیش اردوغان چنین اظهار نظر کرده بود که سرمایه‌گذاری روی 4G غیرقابل توجیه است و ما باید مستقیماً سراغ 5G برویم.[1]

بطور خلاصه هدف نامی 5G این است که سرعت دیتا از طریق تلفن موبایل، به مراتب افزایش یابد و امکانات بسیار زیادتری را ایجاد کند. البته برای افزایش پهنای باند، باید فرکانس سیگنال امواج را به 24 تا 86 گیگاهرتز افزایش داد. طول موج چنین امواجی در حد ۱۲ تا 3.5 میلی‌متر است. هزینه‌ اضافی که برای بالا بردن پهنای باند باید پرداخت، این است که باید دکل‌های پخش امواج تلفن همراه در فواصل بسیار کوتاه‌تر نصب شده؛ و همچنین امواج با انرژی بیشتری منتشر شوند. چون طبیعت امواج این است که هرچه فرکانس موج بالا برود، قدرت انتشار کمتری خواهد داشت.

پخش امواج میلی‌متری با انرژی بالا، در مناطق پرجمعیت شهری، طبعا سلامتی مردم، و همچنین بقیه محیط زیست، را به خطر خواهند انداخت؛ و موج جدیدی از سرطان و اختلال‌های خونی و امثالهم را به همراه خواهد آورد. در این باره افراد زیادی روشن‌گری کرده‌اند و مطالب فراوانی می‌شود پیدا کرد. اما این مطلب برای دولتهای دنیا اهمیتی ندارد و عامل تعیین‌کننده در اتخاذ و یا کنار گذاشتن این تکنولوژی نیست. روزانه در آمریکا بطور متوسط ۴۶ نفر با سلاح گرم کشته میشوند، و ماجرای این قتلها هیچ بازتابی در رسانه‌ها ندارد. یا گزارش شده که در انتخابات اخیر اندونزی، ۲۷۰ نفر از کارکنان شمارش آراء در اثر خستگی جان خود را از دست داده‌اند.[2] هرچند این آمار قابل باور نیست، اما تاکیدی بر اصل این موضوع است که مرگ ۲۷ نفر از کارکنان با مرگ ۲۷۰ نفر فرق چندانی برای کسی ندارد، که در ارائه آمار و یا تصحیح آن دقت شود.

اصل دعوا بر سر اتخاذ و یا عدم اتخاذ این تکنولوژی، در کشورهای مختلف، ربطی به مطالبی که گفته شد ندارد. جنبه‌های دیگری در این قضیه وجود دارد که کمتر کسی درباره آن بحث میکند.

شرکتی که در توسعه تکنولوژی 5G‌ پیش‌تاز است، Huawei چین است. این شرکت در‌واقع ویترین سازمان اطلاعات و امنیت چین است و بخش عمده‌ای از فعالیت جاسوسی چین در کشورهای دیگر، از طریق این شرکت انجام میشود. تلاش هواووی این است که از طریق زیرساختهای 5G سلطه اطلاعاتی خود بر کشورهای دیگر را کامل کند. طبعا سازمان‌های اطلاعاتی غربی با چین رقابت دارند، و از این کشور خواسته‌اند که درهای پشتی سیستم خود و استفاده اطلاعاتی از آن را در اختیار این سازمانها قرار دهد. اما چین نمیخواهد از دست برتر خود در جاسوسی از کشورهای دیگر صرفنظر کند. به همین دلیل غربیها جلوی فروش زیرساختهای موبایل آنها را در غرب را گرفته، حتی محدودیت‌هایی برای گوشی‌های هواووی برقرار میکنند.

سازمانهای اطلاعاتی غربی در هر کشوری که زیرساختهای موبایل خود را از چین میگیرد، گروهی از به اصطلاح طرفداران محیط زیست و دلواپسان سلامتی مردم را فعال میکنند تا درباره خطرات این تکنولوژی تبلیغات سوء کنند. اما وقتی قرارداد با هواووی فسخ شد، گروه دیگری از به اصطلاح دانشمندان و محققین را استخدام میکنند تا با نشر مقالات علمی خود نشان دهند که 5G خطری برای سلامتی مردم ندارد، و همه این نگرانی‌ها بی‌اساس است.

جدا از همه امکاناتی که زیرساختهای 5G برای جاسوسی از اطلاعات مردم ایجاد میکند، مطلب دیگری وجود دارد که اشاره به آن لازم است.

۸ سال پیش در مقاله‌ای با عنوان «در باب روش های کنترل اذهان و رفتار» درباره تکنولوژی‌های جاسوسی قدیمی از افراد، و کنترل اذهان، توضیحاتی ارائه کرده بودم.[3] محدودیت این تکنولوژی‌های قدیمی این بود که راه قابل اعتمادی برای تغذیه دائم چیپهای کارگذاشته شده در بدن افراد وجود نداشت. باتری هرچقدر هم که خوب باشد، بالاخره تخلیه می‌شود و چیپ از کار می‌افتد. سنسورهای RFID نیز باید از فاصله مشخصی از منبع انرژی عبور کنند تا فعال شوند. مجموع این محدودیت‌ها باعث میشد که در سطح گسترده نشود از آن استفاده کرد.

اما اگر تکنولوزی 5G در مناطق شهری فراگیر شود، امواج قدرتمند میلی‌متری آن در همه جا پخش شده و میتواند چیپهای کارگذاشته شده در بدن افراد را تغذیه کند. برای دریافت انرژی از این امواج فقط به یک آنتن چند میلی‌متری نیاز است، که می‌شود آن را به شکل حلقه Coil درآورد. مجموع آنتن و مدارات الکترونیک را می‌شود در بسته‌بندی زیر یک میلی‌مترمکعب ساخت. تزریق آن به افراد نیز نیازی به اطلاع فرد و یا اخذ اجازه از او ندارد. فرض کنید تفنگ مخصوصی در حد یک سیگار طراحی شود که چنین چیپی را به بدن فرد شلیک کند: فرد فقط برای یک لحظه سوزش مختصری در پوست خود حس میکند و متوجه علت آن نمیشود. خونریزی خاصی هم رخ نخواهد داد تا فرد مشکوک شده، دنبال علت آن بگردد. بعد از تزریق چیپ می‌شود اطلاعات جمع‌آوری شده از فرد را تا فواصل طولانی ارسال کرد. این مقاله از MIT نشان میدهد که ارسال اطلاعات از این چیپها تا فاصله یک مایل کاملاً عملی است.[4]

به همین دلیل شبکه‌های 5G در اطراف هیچکدام از ساختمان‌های مهم دولتی و سیاسی، در اکثر کشورها، مجاز نیست. چون پخش امواج آن‌ها میتواند چیپهایی را تغذیه کند که از راههای دیگر نشود آن‌ها را تغذیه کرد. در کنار جاسوسی، می‌شود از این چیپها برای کنترل ذهن، و یا حتی قتل‌های سیاسی و مریض کردن تدریجی نیز استفاده کرد.

چنین امکاناتی برای هر دولتی آنقدر وسوسه‌انگیز هستند که همه‌گیر شدن این تکنولوژی را تضمین کند. اما محدودیت ذاتی آن این است که فقط در مناطق پرجمعیت شهری می‌شود از آن استفاده کرد و توسعه آن در مناطق کم‌جمعیت روستایی به صرفه نیست. به همین دلیل آدم دوراندیشی که نخواهد خود را در معرض چنین مشکلاتی قرار دهد، میتواند روی سکونت در مناطق کم جمعیت و بدور از 5G مطالعه کند.

[1] Erdogan: Turkey should move to 5G technology in 2 years https://www.aa.com.tr/en/science-technology/erdogan-turkey-should-move-to-5g-technology-in-2-years/55065

[2] Indonesia election: More than 270 election staff die counting votes https://www.bbc.com/news/world-asia-48083051

[3] در باب روش های کنترل اذهان و رفتار https://shakeri.net/27/mind/

[4] https://www.mit.edu/~fadel/papers/RFind-paper.pdf