باسمه تعالی

دنیا عجایب فراوانی دارد که انسان را به حیرت وامی‌دارد. اینکه اکثر این موارد در جلوی چشم همه هست و کسی به آن توجه نمی‌کند، قضیه را تعجب‌انگیزتر میکند. یکی از این عجایب،‌داستان گسترش اسلام در غرب و گسترش مسیحیت در دنیای اسلام است.

درباره علت شکست کلیسای مسیحی در غرب، که به رنسانس منجر شد، مطلب زیاد می‌شود پیدا کرد. بطور خلاصه جنگهای ۳۰ ساله بین فرقه‌های مختلف مسیحی در اروپا، منجر به این شد که بطور کلی کلیسا را از ایفای نقش در حکومت کنار بگذارند. اما پس از چند قرن،‌ که گرایش به دین در حال زیاد شدن است، اسلام بالاترین توان را در جذب علاقه‌مندان به دین الهی دارد. نشانه‌های زیادی برای این ادعا می‌شود یافت. یکی از نشانه‌ها این است که اخیراً در لندن ۵۰۰ کلیسا تعطیل شده و در برابر آن ۴۲۳ مسجد جدید افتتاح شده است.[1] وضعیت اجتماعات اسلامی در اکثر شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی،‌خیلی متفاوت از وضعیت حتی ۲۰ سال پیش است. اکنون در بسیاری از شهرهای غربی، مسلمین خود را اقلیتی، که باید فعالیت‌های اجتماعی خود را در خفا انجام دهند، احساس نمیکنند.

مشوق اصلی گرایش دوباره جهان به دین، و علی‌الخصوص اسلام، انقلاب اسلامی ایران و شخص آقای خمینی بود. این انقلاب باعث شد که حرف از دین در مجامع فکری و سیاسی، دوباره مطرح شود. حتی این انقلاب مسیحیت را هم زنده کرد؛ چون در حال حاضر ادعای مبلیغین مسیحی در غرب این است که اگر غرب عناد خود با مسیحیت را ادامه بدهد، چاره‌ای جز کرنش در برابر اسلام ندارد.

ماجرا تا این قسمت چندان تعجب‌برانگیز نیست. نکته اعجاب‌آور این ماجرا این است که همان مبلغین مسیحی، که بخاطر انقلاب اسلامی ایران فرصتی برای نفس کشیدن پیدا کرده‌اند، بهترین زمینه برای تبلیغ و رشد خود را در سرزمین‌های اسلامی، و علی‌الخصوص ایران، یافته‌اند.

امروز تبلیغی از یک کلیسای محلی Seventh-day Adventist در ونکوور دیدم که خطاب به اعضای خود چنین نوشته بود:

«چه نشسته‌اید که میلیون‌ها نفر در ایران به کلیساهای خانگی ملحق شده‌اند و، علیرغم همه خطراتی که خروج از اسلام آن‌ها را تهدید میکند، مسیحی شده‌اند. میلیون‌ها نفر دیگر هم آماده تغییر دین هستند و اگر بجنبید و امکانات کار را فراهم کنید، میتوان در ترکیب جمعیتی مسحیت در برابر اسلام، در این کشور، تحول اساسی ایجاد کرد.»

اعداد و ارقامی که برای میزان گرایش به مسیحیت در ایران، و بقیه کشورهای اسلامی مثل اندونزی و سودان و نیجریه، ارائه میشود، قابل راستی‌آزمایی نیست. در بعضی موارد در این آمارها اغراق شده است، مثلاً ادعا شده که در نیجریه ۶۰۰ هزار نفر از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند.[3] در حالیکه میدانیم آمار واقعی کاملاً برعکس این ادعا است؛ و میزان گرایش به اسلام به‌قدری زیاد بود که دولت مرکزی، برای مقابله با آن، اقدام به قلع و قمع طرفداران شیخ زکزاکی کرد. از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که، در مواردی مانند ایران، آمار گرایش به مسیحیت را کم نشان دهند، تا عکس‌العملی را به همراه نداشته باشد. احتمالاً این مخفی‌کاری تا زمانی که جمعیت مسیحی‌ها در ایران به ٪۱۰ کل جمعیت نرسیده باشد، ادامه خواهد داشت.

متأسفانه نمیدانم چطور می‌شود این مطلب را به نومسیحی‌های ایران، و بقیه کشورهای اسلامی، فهماند که اولاً عامل نجات مسیحیت از مرگ حتمی و ورود دوباره آن به صحنه جهانی، انقلاب اسلامی ایران است. آمار گرایش به مسیحیت در دهه‌های اخیر، بوضوح این را نشان میدهد.[3] دوماً دلیل تمرکز مبلغین مسیحی روی کشورهای اسلامی این است که این‌ها هیچ شانسی برای موفقیت در جوامعی که بطور سنتی مسیحی بوده‌اند، ندارند. در همان جوامع، اسلام با سرعت در حال رشد است.

یکی از دوستان به شوخی فرمودند که صدور انقلاب اسلامی ایران، چنان شدید صورت گرفت که همه انقلاب و اسلام را به دنیا صادر کردند و هیچی برای خود ایران باقی نماند. امیدوارم که این فقط یک شوخی باشد.

[1] Londonistan: 423 New Mosques; 500 Closed Churches https://www.gatestoneinstitute.org/10124/london-mosques-churches

[2] https://amazingdiscoveries.org/blog/reaching-moslems-in-germany/

[3] Believers in Christ from a Muslim Background: A Global Census https://www.academia.edu/16338087