باسمه تعالی

ظاهر خبر سقوط F35 ژاپن خیلی ساده است، اما این حادثه باید زنگهای خطر زیادی را برای همه به صدا درآورد. پیشرفت سریع تکنولوژی در سال‌های اخیر این انتظار را در مردم بوجود آورده که در دهه‌های آینده شاهد پیشرفت‌های خیلی بیشتری باشیم. در حالی که موانع متعددی بر سر راه این پیشرفت وجود دارد؛ تا حدی که ممکن است در آینده نزدیک شاهد افول تکنولوژی باشیم. بعضی غده‌های سرطانی چنان سریع رشد میکنند که حتی در رگهای خونی که آن غده‌ها را تغذیه میکنند هم نفوذ میکنند و باعث بسته شدن رگ میشوند؛ و در نتیجه غده خود را از بین میبرد و می‌گندد. بعضی جنبه‌های پیشرفت تکنولوژی در دوره معاصر شبیه غده‌های سرطانی مذکور است.

زمانی که پروژه ساخت هواپیمای جنگی چندمنظوره، که همه اعضای ناتو در ساخت و توسعه آن شریک باشند، مطرح شد، این ایده خیلی به نظر هوشمندانه می‌آمد و موفقیت اقتصادی آن تضمین شده فرض می‌شد. وقتی که پروژه شروع شد، هر کدام از کشورهای شریک در پروژه سعی کردند قسمتی از پروژه، که در دست آن‌ها است، را به نحوی تغییر دهند که بشود کل سیستم را هک کرده، و عمل‌کرد هواپیما را، در صورت لزوم، مختل کرد. چون هر کدام از شرکای فعلی ممکن است در آینده به رقیب و یا دشمن تبدیل شوند؛ لذا اگر چنین اتفاقی افتاد، بشود هواپیماهای جنگی آن‌ها را ساقط کرد.

‌اسرائیل از همه کشورهای دیگر در این زمینه موفق‌تر عمل کرد و با دنبال کردن برنامه‌ای به نام Talpiot، شبکه‌ای از شرکت‌های تکنولوژیک ایجاد کرد که هماهنگ با هم عمل کنند. شاید موفق‌ترین کار این برنامه، آوردن کارخانجات تولید پروسسورهای اینتل به اسرائیل، و تعبیه در پشتی در همه پروسسورهای اینتل بود. به واسطه این در پشتی، تمام سیستم‌هایی که از این پروسسورها استفاده کنند، قابل هک شدن توسط اسرائیل هستند.

نفوذ اسرائیل در پروژه F-35 به‌قدری وسیع است که هر زمانی که کشورهای دیگر چنین هواپیمایی را خلاف منویات اسرائیل به پرواز درآورند، میتواند آن را از کار بیاندازد و ساقط کند. حدود دو ماه پیش آلمان، که متوجه چنین مطلبی شده بود، از تصمیم خود برای خرید این هواپیماها منصرف شد.[1] بقیه کشورها نیز به بهانه‌های مختلف در صدد عقب‌نشینی از خرید آن هستند و عدم تطبیق آن با نیازهای خود را بهانه می‌آورند. در حالی که مشکل F-35 توانایی‌های آن نیست؛ بلکه مشکل اصلی این است که مثل خانه موریانه‌زده‌ای می‌ماند که هر جزء آن را دیگران هک کرده‌اند.

نحوه سقوط اخیر جت جنگنده F-35 ژاپن، نشان دهنده این است که نمیتواند این حادثه اتفاقی باشد؛ چون کل طراحی F-35 بر این مبنا بنا شده که کنترل کیفیت اجزاء به‌قدری دقیق باشد، که چنین حوادثی اساساً ممکن نباشد.[2] اخیراً با شروع دوره Reiwa و تغییر امپراتور ژاپن در روزهای آینده، ژاپن قصد دارد نقش فعال‌تری در دنیا داشته باشد و خاطرات شکست در جنگ دوم جهانی را کنار بگذارد. آن‌ها حساب‌های تسویه نشده زیادی با صهیونیست‌ها دارند، از جمله ماجرای تخریب در نیروگاه اتمی فوکوشیما توسط ویروس استاکس‌نت. سقوط این هواپیما شاید هشداری از طرف صهیونیست‌ها باشد .

ماجرای جت مسافربری Boeing 737 Max

سقوط اخیر بوئینگ 737 در اتیوپی باعث زمین‌گیر شدن این هواپیما در کل دنیا شد و اعتبار بوئینگ، و کل صنعت هواپیماسازی آمریکا، را تخریب کرد. روایت‌های متعددی درباره علت این سقوط مطرح شده، که هر کدام آن‌ها به اندازه دیگری نگران‌کننده هستند.

روایت اول این است که کل طراحی هواپیما ضعف‌های اساسی دارد و فریم این هواپیما قبل از سقوط دچار مشکل شد. از بعضی از شاهدان عینی نقل شده که، قبل از سقوط، قطعاتی از هواپیما کنده شد. اگر این روایت درست باشد، برمی‌گردیم به همان ادعای اول مقاله؛ که نباید انتظار آینده‌ای درخشان برای تکنولوژی داشته باشیم. نسل جدید از آموزش‌ها و انگیزه‌های قدیمی‌ها برخوردار نیستند و توان کارهای بزرگ را ندارند. نوجوانانی که، بخاطر شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری، توان تمرکز فکر ندارند، وقتی عهده‌دار پروژه‌های حیاتی تکنولوژیک بشوند، نتیجه‌ای بهتر از کار بوئینگ نمیشود انتظار داشت.

روایت دوم این است که سیستم کنترل خودکار هواپیما هک شده بود و عمداً آن را ساقط کردند. اگر این روایت درست باشد،‌به معنی این است که همه هواپیماهای مسافربری شرکت‌های بزرگ دنیا را می‌شود در هنگام پرواز ساقط کرد. ۴ سال پیش در مقاله‌ای دراین باره توضیحاتی داده بودم.[3]

زمانی که اختلافات بین کشورهای دنیا به حدی زیاد شود، که کار از تسویه حساب‌های پشت پرده بگذرد، احتمالاً شاهد سقوط تعداد زیادی از هواپیماهای مسافربری خواهیم بود. اگر چنین اتفاقی بیافتد، شاید مسافرت هوایی برای سال‌های زیادی غیر ممکن باشد.

سازمان‌های اطلاعاتی و ارتش‌های زیادی در دنیا هستند که میتوانند چنین کاری را انجام دهند. اما اسم یک شرکت خصوصی در این میان از همه برجسته‌تر است؛ و این شرکت Serco است. Serco شرکتی متعلق به ملکه انگلیس است و شاید یکی از بزرگترین شرکت‌های عالم باشد؛ و شعبه‌های محلی آن در هر کشوری نام خاص خود را دارند. تقریباً هرچیز مهمی در غرب تحت کنترل این شرکت است. مثلاً اداره و مسئولیت ثبت اختراعات و ابتکارات در آمریکا، اطلاعات پزشکی همه مردم آمریکا، و کنترل رفت وآمد کشتی‌ها در دریا و هواپیماها در آسمان، و هزاران چیز دیگر، همه تحت کنترل یک شرکت خصوصی هستند. ظاهر فعالیت این شرکت خیلی ساده است: وقتی مناقصه‌ای برای مدیریت اطلاعات یک پروژه بزرگ، حتی نظامی، برگزار میشود، این شرکت هم در مناقصه شرکت میکند و هر دفعه برنده می‌شود.

این شرکت بواسطه تسلط بر اطلاعات، میتواند هر کشتی نظامی در دریا را هک کند و مسیر آن را تغییر دهد و آن را به کشتی‌های باری بکوبد. یا میتواند هر هواپیمایی را از آسمان ساقط کند. فیلم ذیل در یوتیوب، توضیحات مقدماتی خوبی را درباره این شرکت ارائه میکند.[4]

[1] Germany officially knocks F-35 out of competition to replace Tornado https://www.defensenews.com/global/europe/2019/01/31/germany-officially-knocks-f-35-out-of-competition-to-replace-tornado/

[2] Japan Grounds Fleet of F-35As After Fighter Jet Disappears in Mid-Air - Reports https://sputniknews.com/asia/201904091073956500-japanese-f-35-radar-disappears/

[3] بر سر پرواز شماره 4U9525 شرکت Germanwings چه آمد؟ https://shakeri.net/1553

[4] SERCO - The Biggest Company You've Never Heard Of https://www.youtube.com/watch?v=jfOdtfk4coQ