باسمه تعالی

درباره علل تعطیلی دولت آمریکا، قبلاً در مقالات متعدد بحث کرده‌ام. مقالاتی که در زیر لینک آن را آورده‌ام، علل این واقعه را از زاویه دیگری شرح میدهند. ظاهر دعوای ترامپ و جناح چپ، بر سر 5.7 میلیارد دلار بودجه ساخت دیوار حائل است. پایین بودن این رقم نشان‌دهنده این است که اختلاف نمیتواند روی چنین مسائل کوچکی باشد. حجم تجارت دارو و موادمخدر غیرقانونی در آمریکا،‌ که از مرزهای جنوبی وارد میشوند، سالانه 500 میلیارد دلار است. ساخت دیوار میتواند چند برابر کل بودجه خود، روی حجم این تجارت اثر بگذارد.

ترامپ با دعوت غیرمترقبه رسانه‌ها به جلسه خود با سران کنگره، کاری کرد که موضوع به قول معروف حیثیتی شود؛ و آنها مجبور شوند که روی مواضع خود اصرار کنند. از آن به بعد سران حزب دموکرات تلاش دارند که خود را قوی و قادر به مقابله با ترامپ نشان دهند. آن‌ها حتی طرح استیضاح ترامپ را به جریان انداخته‌اند؛ در حالی که مطمئن هستند که چنین کاری بی‌نتیجه است.

بعضی از حرکات سران جناح چپ مرا به یاد سعید الصحاف، وزیر اطلاع‌رسانی صدام در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، می‌اندازد. او با استحکام به یاد ماندنی، حتی تا زمانی که تانکهای آمریکایی به بغداد رسیده بودند، از پیروزی خود و شکست آمریکایی‌ها حرف میزد. سران جناح چپ ظاهراً متوجه نیستند که چه دامی برای آن‌ها انداخته شده است.

مقاله [1] شرح میدهد که طبق قوانین موجود، اگر کارکنان دولت به مدت ۳۰ روز در محل کار حاضر نشوند، دولت باید برنامه Reduction in Force و یا به اختصار RIF را دنبال کند. این برنامه به دولت اجازه میدهد بر اساس کارآیی و سابقه‌کار، بعضی از کارکنان را حفظ و بقیه را اخراج کند. تا کنون تعطیلی دولت به ۲۶ روز رسیده و از شروع هفته بعد دولت میتواند اخراج کارکنان وابسته به جناح چپ و Deep State را شروع کند.

مقاله [2] توسط یکی از مقامات اداری دولت آمریکا، البته بدون ذکر نام، نوشته شده است. او شرح میدهد که در این دو سال تصدی، فقط ۱۵٪ کارکنان با برنامه‌های رئیس‌جمهور هماهنگ بودند و ۸۰٪ از کارکنان هیچ تلاشی برای کار مفید کردن نداشتند. دلیل آن هم مشخص است؛ چون دولت توان اخراج آن‌ها را ندارد. این مدیر ادعا میکند که فقط ۱۵٪ زمان کاری خود را به پیشبرد برنامه‌های دولت ملی‌گرا میتواند اختصاص دهد؛ و بقیه ۸۵٪ زمان را باید برای جلوگیری از خرابکاری کارمندان دیگر، صرف کند. اکثر این افراد وقت کاری خود را برای کارهایی صرف میکنند که نفع خود آنها در میان است؛ مثلا تاثیرگذاری روی اینکه چه کسی برنده قراردادهای دولتی شود، و یا تعریف پروژه‌هایی که دوستان آنها بتوانند انجام دهند.

ادعای این مدیر این است که با اینکه میداند چه کسانی مشغول خرابکاری هستند، توان اخراج و حذف آن‌ها را ندارد. ادامه تعطیلی به بیش از ۳۰ روز، فرصت قانونی حذف همه این افراد بی‌خاصیت و خرابکار را از سازمان‌های دولتی فراهم میکند.

[1] Trump's shutdown trap? https://www.americanthinker.com/blog/2019/01/trumps_shutdown_trap.html

[2] I’m A Senior Trump Official, And I Hope A Long Shutdown Smokes Out The Resistance https://dailycaller.com/2019/01/14/smoke-out-resistance