باسمه تعالی

در حالی که تظاهرات جلیقه زردها وارد هفته نهم خود میشود، معترضان فرانسوی قرار بود از شنبه گذشته با هجوم به بانکها و خروج سپرده‌های خود، بانکها را مستأصل کنند. بانکهای فرانسوی، به بهانه‌های مختلف، مانند تعمیرات دستگاه‌های خودپرداز، سرویس خود را محدود کردند تا جلوی این اتفاق را بگیرند.[1] اما هراس از اینکه این حادثه باعث ترس مردم کشورهای دیگر دنیا شود، و آن‌ها هم بخواهند پول‌های خود را از بانکها بیرون بکشند، کشورهای دیگر مثل کانادا و ایرلند را واداشت که محدودیت‌هایی در عملیات بانکی ایجاد کنند.[2] همین مطلب نشان از نگرانی کشورهای دنیا از یک حادثه مالی فراگیر دارد.

حادثه دیگر که به احتمال زیاد روی بازارهای مالی دنیا اثر خواهد گذاشت، رأی منفی پارلمان بریتانیا به طرح توافق خروج از اروپا، موسوم به Brexit deal، بود. این توافق بریتانیا را در شرایطی بدتر از عضویت در اروپا قرار میداد و طبعا قابل قبول مردم، که خواهان خروج از اروپا هستند، نیست. اما تبعات این عدم توافق این است که به اصطلاح فرود نرمی در کار نخواهد بود. بنابراین لندن بیش از این نمیتواند مرکز مالی دنیا محسوب شود و این موقعیت را از دست خواهد داد.

مجموع چندین عامل، از جمله دو عامل ذکر شده، میتواند به عنوان بهانه برای توفان در بازارهای مالی در چند روز آینده به حساب آید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دلیل اصلی آن این است که قرار است در کنفرانس داووس، World Economic Forum، که از سه‌شنبه آینده ۲۲ تا ۲۵ ژانویه، برگزار میشود، آینده مالی دنیا تعیین شود. اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا در معرض ورشکستگی قرار دارند و عامل اصلی این ورشکستگی سیستم بانکداری و ارزهای بدون پشتوانه، یا به اصطلاح Fiat Currency، شناخته شده‌اند. ظاهراً تلاش بعضی کشورها این است که چنین ارزهایی را با ارزهای دارای پشتوانه جایگزین کنند. بعضی ارزها، مانند Renminbi چین، پشتوانه طلا دارند. دلار جدید آمریکا نیز قرار است پشتوانه طلا داشته باشد.

هنوز درباره اینکه بقیه کشورها به چه طریقی میتوانند پشتوانه‌ای برای ارز خود معرفی کنند، اطلاعات دقیقی ندارم. اما فرضم این است که هرچیزی که قابل تبدیل به نقدینگی باشد، میتواند به عنوان پشتوانه معرفی شود. مثلاً کشورهای نفت‌خیز میتوانند مبنای ارز خود را معادل یک واحد از نفت خام تعریف کنند، و هر زمانی که دارنده آن ارز مایل باشد، بتواند آن را به چیزی که معادل همان مقدار نفت ارزش داشته باشد، تبدیل کند.

اخیراً نام‌ QFS یا Quantum Financial System، به عنوان سیستمی که تبدیل لحظه به لحظه ارزش مبنای ارزهای مختلف دنیا را انجام دهد، زیاد شنیده میشود. ظاهراً این سیستم با کمک کامپیوترهای کوانتومی، که توان پردازش موازی خیلی بالایی دارند، قرار است نحوه تبدیل و ارزش‌گذاری ارزهای مختلف را به عهده بگیرد.

یکی از اخبار بسیار مهم تکنولوژیک ماه گذشته، که هیچ بازتابی در رسانه‌های ایران نداشت، تصویب طرحی به نام Quantum Initiative Act در سنای آمریکا بود.[3] این طرح که قرار است به زودی اجرایی شود، خبر از تلاش آمریکا برای جهشی در زمینه توسعه کامپیوترهای کوانتومی دارد. اولین استفاده این کامپیوترها، در همین سیستم QFS‌ است. این خبر حتی در آمریکا بازتاب نداشت و تنها کسی که شاهد بودم همان زمان درباره آن اطلاع‌رسانی کرد، ایوانکا ترامپ بود.

از این کامپیوترها می‌شود برای رمزگشایی یا decryption نیز استفاده کرد. فرض همه روشهای رمزنگاری این است که به نحوی اطلاعات را رمز کنند که از نظر عملی رمزگشایی توسط کامپیوترهای موجود، نیاز به دهها سال وقت داشته باشد. اما با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی رمزگشایی خیلی سریع خواهد شد. این به این معنی است که تمام سیستم‌های نظامی و همه عملیات بانکی، با روشهای رمزنگاری موجود، دیگر امنیت نخواهند داشت. بنابراین اولین کشوری که بتواند دست برتر در این زمینه پیدا کند، هم از نظر نظامی و هم اطلاعاتی میتواند برتری یابد. در یوتیوب که جستجو کردم، یافتم که چند سالی است که متخصصین امنیت سیستم‌های کامپیوتری، سمینارهایی برای هماهنگی راه‌های مقابله با چنین شرایطی برگزار کرده‌اند.

برآوردم این است که، همانطور که عرضه کامپیوترهای شخصی زندگی مردم را درنیم قرن گذشته متحول کرد، عرضه کامپیوترهای کوانتومی به همین میزان تاثیرگذار خواهد بود و زمینه‌های جدیدی از کاربردهای علمی و روزمره را ایجاد خواهد کرد.

[1] French Banks Reportedly Begin To CLOSE, NOT ALLOWING WITHDRAWALS Ahead Of Yellow Vest Bank Run https://www.dailycrusader.com/2019/01/french-banks-reportedly-begin-to-close-not-allowing-withdrawals-ahead-of-yellow-vest-bank-run/

[2] “Yellow Vests” Effective – French BANK RUN Causing Fears As Far As IRELAND and CANADA https://www.dailycrusader.com/2019/01/yellow-vests-effective-french-bank-run-causing-fears-as-far-as-ireland-and-canada/

[3] H.R.6227 - National Quantum Initiative Act https://www.congress.gov/bill/115th-congress/house-bill/6227