باسمه تعالی

آفریقای جنوبی از سال 2014 تدریس زیان Mandarin را در مدرسه‌های خود آغاز کرده است. اوگاندا نیز تدریس این زبان را در دبیرستان اجباری خواهد کرد. در کنیا نیز ار سال ۲۰۲۰ قرار است از کلاس ۴ به بالا این زبان جزء برنامه درسی قرار داده شود.

چین کارخانه‌های زیادی در آفریقا ساخته و به بهانه کمبود کارگر، نیروی کار چینی را به کشورهای آفریقایی مهاجرت داده است. به همین دلیل آفریقایی‌ها تلاش دارند با یادگیری زبان چینی، توان ارتباط با اربابان جدید را پیدا کنند و بخشی از نیاز آنها به نیروی کار را تامین کنند.

چندی پیش بانک چینی Exim Bank وامی به دولت کنیا برای ساخت بندر مومباسا پرداخت کرد و پیشنهاد چین برای ساخت راه‌آهن به بندر و تأسیسات دیگر، به‌قدری جذاب بود که دولت کنیا حاضر شد تعهد کند که در صورت عدم توان بازپرداخت وام، مالکیت بندر را به بانک مذکور واگذار کند. از آن جهت که هم بودجه و هم اجرای پروژه با شرکتهای چینی بود، به نحوی کار را مدیریت کردند که پروژه در زمان لازم به بهره‌برداری نرسد و دولت کنیا توان بازپرداخت وام را نداشته باشد. در نتیجه کل بندر به مالکیت چین درآمد و تمام درآمد این بندر از این به بعد به چینی‌ها تعلق خواهد یافت.

ظاهراً چین این روش وام دادن به قصد تصرف سرزمین را قبلاً بارها تجربه کرده است. مثلاً در دسامبر 2017 بندر Hambantota سریلانکا را به همین روش تصاحب کرده‌اند. در سپتامبر 2018 نیز فرودگاه Kenneth Kaunda زامبیا به خاطر تأخیر در پرداخت اقساط وام به مالکیت چین درآمد.

هدف چین در اعطای وام به کشورهای دیگر، مشارکت اقتصادی نیست؛ بلکه فتح سرزمین و منابع و مهاجرت چینی‌ها برای کنترل آن منابع است.روش استعمار چین با کشورهای غربی متفاوت است. آن‌ها احتیاجی به نیروی انسانی مردم مستعمرات خود ندارند و میتوانند تمام جمعیت آن کشورها را با چینی‌ها جایگزین کنند.

[1] Kenya will start teaching Chinese to elementary school students from 2020 https://qz.com/africa/1517681/kenya-to-teach-mandarin-chinese-in-primary-classrooms/

[2] China To Take Over Kenya’s Largest Port Over Unpaid Loan https://www.infowars.com/china-to-take-over-kenyas-largest-port-over-unpaid-loan/