باسمه تعالی

خبر مشاهده نور‌ آبی در آسمان نیویورک، در شب گذشته، را قاعدتاً باید همه شنیده باشند. روایت رسمی این است که یکی از ترانسفورمرهای بزرگ در محله North Queens در نیویورک آتش گرفته و نور ناشی از جرقه‌های آن در آسمان بصورت نور آبی دیده شده است.

این روایت از چند جهت ایراد دارد:

ایراد اول این است که به فرض اینکه بار روی یک ترانسفورمر به حدی زیاد شود که باعث آتش‌سوزی بشود، باید کلیدهای ایمنی، یا circuit breakers، در کمتر از یک‌دهم ثانیه، مدار را قطع کنند و جلوی خرابی بیشتر را بگیرند. وقتی مدارهای ایمنی درست عمل نمیکنند، قاعدتاً باید شبکه برق دچار ویروسی مانند Stuxnet شده باشد. عمل‌کرد این ویروس این است که بار زیادی را به طرف یک ترانسفورمر هدایت کرده و جلوی عمل‌کرد کلیدهای ایمنی را میگیرد، تا باعث انفجار ترانسفورمر شود. بعد همین روال را برای ترانسفورمر دیگر تکرار میکند. بعضی از این ترانسفورمرها چیزی نیستند که بشود سریع خرید و جایگزین کرد. بلکه باید به کارخانه سازنده، سفارش داده شود و تحویل گرفتن جایگزین، شاید چند ماه طول بکشد.

روز قبل از آن معادل همین اتفاق در شهر kenner ایالت Louisiana افتاد.[1] هرچند عامل شروع اتصال برق و جرقه زدن‌ها و آتش گرفتن ترانسفورمرها، باد شدید بود، مدارهای ایمنی باید در کسر ثانیه عمل میکردند و جلوی اتصال کوتاه شدن بیشتر را میگرفتتند. در حالی که برای مدت طولانی این جرقه‌ها ادامه داشت. فیلم آن را در لینک [1] میتوانید مشاهده کنید.

ایراد دوم در ماجرای نور آبی نیویورک این است که تابحال سابقه نداشته که آتش‌سوزی یک ترانسفورمر، چنان درخششی داشته باشد که آسمان شهری به بزرگی نیویورک را روشن کند. همین مطلب باعث شده که شایعه مشاهده سفینه‌های فضایی بزرگ در آسمان نیویورک قوت بگیرد و این درخشش نور و انفجار ترانسفورمرها را به آن نسبت دهند. هنرمندان زیادی در این ۲۴ ساعت گذشته، به انحاء مختلف فیلم این صحنه را دستکاری کرده‌اند و مدل‌های زیادی از هجوم بشقاب‌پرنده‌ها به نیویورک را ساخته‌اند و میتوانید آن‌ها را در یوتیوب پیدا کنید. فیلم‌های اولیه غیر دستکاری شده، وجود سفینه را بوضوح نشان نمیدهند. در بعضی فیلم‌ها درخشش‌های پراکنده‌ای در آسمان دیده می‌شود، که آن را به چراغ‌های سفینه نسبت میدهند. در حالی که این نتیجه‌گیری قطعی نیست.

احتمال دیگری که برای پدیده نور آبی، در حجم و اندازه‌ای که بتواند آسمان نیویورک را روشن کند، مطرح شده، بکارگیری دستگاهی مثل Tesla Tower است. در لینک [2] درباره این برج مطالبی را میتوانید بیابید. هدف اولیه طراحی این برج، در ۱۲۰ سال پیش، ارتباطات بیسیم اعلام شده بود. در صده گذشته مطالب فراوانی درباره امکان استفاده‌های نظامی از این دستگاه پخش شده بود. ادعا میکنند که سعی تسلا این بود که با انتقال مقدار زیادی انرژی به یونوسفر و هدایت آن، این انرژی را به نقطه مشخصی در فاصله دور انتقال بدهند، و با تمرکز انرژی باعث حوادث طبیعی مثل زلزله و یا آتش‌سوزی شوند.

در سالهای اخیر فیلم‌های متعددی از برپا شدن برج‌های تسلا در مناطق دوردست و کم‌جمعیت آمریکا و انجام آزمایش روی این طرح، دیده‌ام. اما از میزان موفقیت آن و اینکه چقدر استفاده نظامی از آن عملی است، خبری ندارم.

درباره نور آبی آسمان نیویورک، این‌قدر میتوان گفت که عامل آن آتش‌سوزی ترانسفورمر نبوده است و دو فرض اصلی در این مورد مطرح است: یا یک برج تسلا در یکی از جزایر کوچک نیویورک کار گذاشته شده، که بتواند انرژی زیادی به آسمان منتقل کند، یا چنین وسیله‌ای در جای دیگری کار گذاشته شده و انرژی آن را به نحوی روی نیویورک متمرکز کرده‌اند. وجود مقدار زیاد انرژی میتواند به یونیزه شدن هوا و اتصال کوتاه شدن شبکه‌های برق منجر شود و روی ترانسفورمرها فشار وارد کند. اما بهرحال باید مدارهای ایمنی با ویروسی مثل Stuxnet از کار افتاده باشند، تا عمل‌کرد مدارهای ایمنی مختل شود.

شخصاً در این نقطه از زمان، اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری درباره آنچه واقعاً رخ داده، ندارم و فکر میکنم که برای روشن شدن حقیقت باید کمی صبر کنیم.

در تاریخ ۱۲ دسامبر از QAnon پرسیده‌اند که «آیا برای حمله ویروسی و حملات دیگر به شبکه برق، که بتواند برای مدت طولانی این شبکه را از کار بیاندازد، آماده شویم؟» و او در پست 2615 جواب داده که به این مطالب نباید اهمیت داد، چون Black Eye از آن حفاظت میکند. ظاهرا منظور از «چشم سیاه» یک گروه هکر هستند. تا آنجا که فهمیدم یک جنگ سایبری بین هکرها، برای در دست گرفتن کنترل شبکه برق، در جریان است.

[1] Video: Electrical explosions, sparks light up Kenner sky before power outages https://www.wwltv.com/article/news/local/jefferson/video-electrical-explosions-sparks-light-up-kenner-sky-before-power-outages/289-64c3b654-0d8e-4bb9-b9e1-83d27ea5a247

[2] Tesla Tower in Shoreham Long Island (1901 – 1917) https://www.teslasociety.com/teslatower.htm