باسمه تعالی

ضمن عرض سلام، از همه دوستان گرامی تقاضا دارم در اطلاع‌رسانی مطالب این وبلاگ، به افرادی که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی دخیل و تأثیر گذار هستند، کمک بفرمایید. سرعت تحولات سیاسی در جهان شدت گرفته و جبهه‌بندی‌ها با سرعت در حال تحول هستند. تصمیم گیری سیاسی بر اساس اطلاعات تاریخ مصرف گذشته و غیر دقیق، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

یک تصور رایج این است که دولتها و رهبران تصمیم‌گیر یک جامعه به اطلاعاتی دسترسی دارند که دیگران از آن بی‌خبرهستند و بر اساس آن اطلاعات، تصمیم‌گیری آن‌ها دقیق‌تر خواهد بود.

چنین چیزی صحیح نیست.

چون حصول اطمینان از اطلاعاتی که از طریق دستگاههای اطلاعاتی میرسد، کار ساده‌ای نیست و موارد فراوانی را می‌شود یافت که این اطلاعات را عوامل نفوذی برای گمراه کردن ساخته‌اند.

نقل شده که ژنرال Tony Zinni که زمانی فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا بود، از مدیران تحت امر خود می‌پرسد که چند درصد اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع عمومی بدست میآورند؟ آنها جواب دادند که ۸۰ درصد. سپس او پرسید که از ۲۰٪ باقیمانده چند درصدش را در اطلاعات محرمانه طبقه بندی شده، موسوم به Open-source intelligence (OSINT)، که در دسترس عموم نظامی ها هست، می‌شود یافت؟ آن‌ها جواب دادند ۸۰ درصد آن.

بنابراین اطلاعات محرمانه که سازمانهای اطلاعاتی بطور مخفیانه بدست می‌آورند در کل فقط ۴٪ کل اطلاعات مورد نیاز فرماندهی ارتش را تشکیل میدهد. یعنی نقش اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی یک کشور در اندازه آمریکا، علیرغم بودجه دهها میلیارد دلاری، در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، خیلی محدود است.

عمده اطلاعاتی که مبنای تصمیم‌گیری استراتژیک رهبران یک جامعه میشود، در همین منابع عمومی، که در دسترس همه است، یافت میشود.

نکته دیگر این است که در بین تصمیم‌سازان هر جامعه، میشود افرادی را یافت که درک خوب و به‌روزی از تحولات دنیا داشته باشند. اما نقش افرادی که اطلاعات ناکافی و یا تاریخ مصرف‌ گذشته دارند، را نباید کوچک پنداشت. تصمیم‌گیری‌های بزرگ در شوراهایی انجام می‌شود که بخش عمده حاضران مشغله فراوان داشته، و وقت کافی برای به‌روز کردن اطلاعات خود ندارند.

شخصاً با اینکه حرفه‌ام امور سیاسی نیست، وظیفه خود میدانم که درباره تحولات سیاسی دنیا اطلاع‌رسانی کنم. چون اثر اطلاعات تاریخ مصرف گذشته را در بیان چهره‌های سیاسی، بوضوح مشاهده میکنم. از همه دوستان گرامی نیز تقاضا دارم در راستای این اطلاع‌رسانی، کمک و همکاری داشته باشند، تا شاید جلوی خسارت‌های احتمالی آتی گرفته شود.