باسمه تعالی

قرارداد معروف به Montreux Convention درباره تنگه بسفر ، که در بین دو بخش استانبول قرار دارد، مشخصا بیان میکند که اگر بین دو کشور جنگ رخ داد، تنگه بطور اتوماتیک روی کشتی‌هایی که پرچم کشور مهاجم را حمل میکنند، بسته میشود. در فرماندهی ناتو در این باره بحث شده که روسیه را شروع کننده درگیری اخیر در تنگه کرچ، و مهاجم اعلام کنند؛ تا بتوان به این بهانه تنگه بسفر را روی کشتی‌های روسی بست.[1] اوکراین نیز از ترکیه تقاضا کرده که این تنگه را روی کشتی‌های روسی ببندد. فرمانده نیروی دریایی ترکیه قبلا اعلام کرده بود که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آنها طبق کنوانسیون، تنگه را خواهند بست.

شخصا این اقدام را بسیار خطرناک می‌بینم. چون روسیه جدید خود را ظهور مجدد امپراطوری روم شرقی میداند. استانبول هم بطور تاریخی پایتخت این امپراطوری بوده است.

اخیرا اروپایی‌ها موفق شدند بین کلیسای ارتدکس استانبول با کلیسای روسیه بر سر اعطای خودمختاری به کلیسای اوکراین، اختلاف ایجاد کنند و کار را به جایی برسانند که کلیسای روسیه برای اعلام جهاد جلسه مشورتی تشکیل دهد. بنابراین اگر تنگه بسفر روی کشتی‌های روسی بسته شود، ادعای روسیه درباره مالکیت استانبول، پس از ۵۷۰ سال، دوباره مطرح شده و ممکن است در آینده نزدیک، جنگ بر سر این موضوع سر گیرد.

نکته دیگری که توجه دیگر اهل کتاب را جلب کرده، پیش‌گویی‌های خاخامی به نام Vilna Gaon است که حدود ۲۲۰ سال پیش درگذشته است.[2] یکی از نوادگان او به نام خاخام Moshe Shternbuch چند سال پیش پیشگویی‌های او را، که در این سالها محرمانه نگه داشته شده بود، منتشر کرد. او چنین گفته بود که «زمانی که روسیه کریمه را دوباره فتح کند، دوران بازگشت منجی آخرالزمان یا Messiah است و صدای قدمهای او را خواهید شنید. اما زمانی که شنیدید که نیروهای روسیه به استانبول رسیده‌اند، لباس‌های روز تعطیل سبت را بپوشید و درنیاورید و برای پیشواز آماده باشید. چون هرلحظه ممکن است که او برسد.»

لذا خیلی از آن‌ها انتظار این خبر را بیصبرانه میکشند.

[1] Closing of Bosphorus Strait for Russian ships discussed at NATO HQ https://en.interfax.com.ua/news/general/549369.html

[2] The Prophecy of the Vilna Gaon https://destination-yisrael.biblesearchers.com/destination-yisrael/2014/05/the-prophecy-of-the-vilna-gaon-when-you-hear-that-the-russians-have-captured-the-city-of-crimea-the-.html