باسمه تعالی

کالیفرنیا با پدیده آتش‌سوزی جنگل آشنا است و در تاریخ، این ایالت همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم میکرده است. اما آتش‌سوزی‌های دو سال اخیر تفاوت‌هایی دارند که سئوال‌های زیادی را برانگیخته است. قبلاً در چند مقاله درباره این موضوع بحث کرده‌ام که اگر مایل باشید میتوانید در مقاله‌ای تحت عنوان «آتش سوزی کالیفرنیا را از دیده عبرت بین»[1] و مقالاتی که لینک آن در آن مقاله آورده شده، مطالب بیشتری پیدا کنید. صرفنظر از اینکه از نظر علمی تحلیل آنچه در حال اتفاق افتادن است آسان نیست، این مسأله جنبه‌های دیگری دارد که در اینجا قصد دارم درباره آن بحث کنم.

درست روز بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای در Thousand Oaks کالیفرنیا یک نفر وارد کافه‌ای می‌شود و ۱۲ نفر را میکشد. همان روز در شمال و جنوب این ایالت دو آتش‌سوزی رخ میدهد که سریعاً گسترش پیدا میکنند و بعد وزش بادهای گرم و خشک معروف به Diablo، مهار آتش را سخت‌تر میکند.

اهالی ایالت کالیفرنیا دل خوشی از دموکراتها ندارند و آن‌ها تنها با تقلب در انتخابات میتوانند رأی بیاورند. سیاست‌های دموکراتها، این ایالت را از یک ایالت ثروتمند و موفق، به وضعی رسانده که خیابان‌های اکثر شهرها پر از مدفوع انسان است. دلیل این امر این است که درآمد بسیاری از مردم کمتر از هزینه‌های زندگی در این ایالت بوده، تعداد کارتن‌خوابها خیلی زیاد شده است. بنابراین طبیعی است که مردم غیر مهاجر به دموکراتها رأی ندهند.

بعضی از تحلیل‌گران سیاسی ادعا میکنند که هم کشتار در کافه و هم شروع آتش‌سوزی‌های اخیر ساختگی و عمدی بوده است و برای این ادعا شواهدی نیز آورده‌اند.[2] ظاهراً دموکراتها قصد داشتند با گرد و خاک به راه انداختن، فرصت بحث بر سر تقلب در انتخابات را از حریف بگیرند. واگذار کردن نتایج انتخابات به جمهوری‌خواهان در این برهه، گلوبالیست‌ها را از پیگیری پروژه تجزیه کالیفرنیا، باز میدارد.

اما عده‌ای دیگر ادعا میکنند که دولت دموکرات برای جبران کسر بودجه خود آتش‌سوزی عمدی راه انداخته تا بتواند میلیاردها دلار از دولت فدرال پول بگیرد و مشکلات خود را حل کند؛ البته هزینه آن را مردم بی‌خبر از همه جا، که خانه و زندگی‌شان سوخته می‌پردازند. توئیت‌های ترامپ دراین رابطه به نوعی تأیید این مطلب بود که قضیه آتش‌سوزی ساده نیست. او ادعا کرد که دلیل آتش‌سوزی، بی‌کفایتی مسئولین ایالتی است و دولت فدرال هزینه بی‌کفایتی آن‌ها را نخواهد پرداخت.

جدا از بحث اینکه آیا شروع این اتش‌سوزی عمدی بوده و یا طبیعی، دیگر زوایایی که در این حوادث وجود دارد را نباید از نظر دور داشت. یکی از این موارد این است که در این آتش‌سوزی‌ها صحنه‌هایی دیده می‌شود که با تمام تجارب قبلی از آتش‌سوزی متفاوت است. مثلاً همان‌طور که در عکس زیر مشهود است، ساختمان‌هایی را می‌شود یافت که صددرصد آن خاکستر شده و هیچکدام از درختهای چهار طرف آن نسوخته‌اند. با یک جستجوی ساده میتوانید تعداد بیشماری از چنین صحنه‌هایی را بیابید.

توفان آتش و بادهای تند، شراره‌های آتش را تا صدها متر دورتر از محل آتش‌سوزی پخش میکنند و باعث گسترش آتش میشوند. جهت باد به هر سمتی که باشد، باید در همان جهت آتش به درختان هم سرایت کند.

اولین چیزی که به ذهن ما مذهبی‌ها می‌آید این است که این‌ها علایم عذاب است و بجای اینکه آدم دنبال توسعه یک تئوری درباره نحوه عمل آتش باشد، باید قبل از اینکه فرصت از دست برود، توبه کرده، به دنبال رفع عذاب الهی باشد. اما دیگران به دنبال کشف فیزیکی قضیه می‌روند و به همین دلیل بازار تئوری‌های توهم توطئه، یا Conspiracy Theory، دراین زمینه خیلی داغ است. شاید در ایران این مطلب انعکاس نداشته باشد، اما در بین آمریکایی‌ها یکی از بحثهای جدی در بین مردم است.

مشاهده نور لیزر آبی قبل از شروع اتش‌سوزی

تعدادی از کسانی که خانه‌های خود را هنگام شروع آتش‌سوزی ترک کرده‌اند،‌ ادعا میکنند که درست قبل از شروع آتش، شعاعی از نور لیزر آبی به خانه آن‌ها تابیده و بدون اینکه آتش به اطراف خانه رسیده باشد، اول خود خانه شروع به سوختن کرده است. البته بیشتر ساکنان خانه‌های سوخته، محل زندگی خود را خیلی قبل از نزدیک شدن آتش ترک میکنند و بنابراین تعداد مشاهدات به اندازه‌ای نیست که بتوان روی آن حساب کرد.

در عکس زیر پلی بر روی رودخانه خالی در خیابان Mulholland در Malibu نشان داده شده است. اسکلت فلزی پل بر اثر شدت آتش ذوب شده، تغییر شکل داده و آسفالت روی آن ریخته است. در حالی که زیر پل خالی بوده و چیزی در آنجا نبوده که بتواند حرارت آتش را تا چند هزار درجه بالا ببرد و پل را ذوب کند. اما درختان کنار پل هنوز سبز هستند. همین مطلب این تصور را تقویت کرده که باید انرژی مستقیماً از بالا، مثلاً توسط یک سلاح لیزری در مدار زمین و یا یک هواپیما، پل را ذوب کرده باشد. مشاهده نور لیزر آبی نیز، شایعات مربوط به هدف قرار گرفتن ساختمان‌ها با سلاح Direct Energy Weapon یا به اختصار DEW، را زیاد کرده است. ادعا می‌شود که چنین سلاحی در مدار زمین مستقر شده است.

البته واقعیت این است که حتی به فرض اینکه سلاحی در مدار زمین مستقر باشد و خانه‌ها را با دقت و تک‌به‌تک هدف قرار دهد، هنوز سئوالهای بیجواب بسیاری باقی میمانند. مثلاً عکس‌های زیادی از ماشین‌ها در جاده میتوان یافت که شدت آتش شیشه‌ها و قطعات الومینیومی آن‌ها را ذوب کرده، اما درختان کنار جاده سالم و سبز مانده‌اند. اگر فرض کنیم که ترکیب درختان منطقه از جنسی است که در برابر آتش مقاوم هستند، بنابراین شدت توفان آتش نباید به‌قدری باشد که ماشین وسط جاده را ذوب کند. چون عامل اصلی آتش‌سوزی و حرارت، سوختن درختان جنگلی است و نه چیز دیگر. اگر ماشین‌ها در وسط جاده از شدت آتش میسوزند، یعنی این آتش باید به خاطر سوختن درختهای محیط باشد. این لینک تعدادی از صحنه‌های حیرت‌انگیز سوختن ماشین وسط جاده، در کنار درختان سبز را لیست کرده است.[3]

جمع‌بندی

مسأله آتش‌سوزی‌های اخیر مسئله‌ای نیست که فقط از یک جنبه بشود آن را بررسی کرد؛ و ابعاد گوناگونی دارد. احتمال اینکه دولت دموکرات کالیفرنیا بخواهد با راه‌انداختن آتش‌سوزی عمدی، فرصت رسیدگی به مسأله تقلب در انتخابات را از بقیه بگیرد، خیلی زیاد است. دموکراتهای گلوبالیست و صاحبان شرکتهای خیلی بزرگ سیلیکون‌ولی، که تماماً تحت کنترل گلوبالیستها هستند، برنامه‌های سنگینی برای استقلال کالیفرنیا دارند. آن‌ها نیاز دارند تا مردم را گرفتار مشکلات عدیده‌ای کنند تا فرصت درک ماوقع و توان اعتراض را نداشته باشند. آن‌ها در این راه از قربانی گسترده انسان و شوک‌درمانی جامعه، ابا ندارند. اما حتی با فرض اینکه گلوبالیست‌ها عامل همه اتفاقات اخیر باشند، هنوز سئوالات زیادی بیجواب باقی میمانند.

سلاح DEW بیشتر به یک تخیل علمی شبیه است و هیچ نشانه علمی بر قابل ساخت بودن چنین سلاحی وجود ندارد. حتی با فرض وجود چنین سلاحی در مدار زمین، و فرض اینکه این سلاح بتواند هزاران ساختمان را تک‌به‌تک نشانه بگیرد و بسوزاند، مسأله نحوه سوختن ماشین‌ها در جاده، در کنار درختان سبز، هنوز معما باقی میماند.

وقتی انسان به چنین شرایطی میرسد که از درک ماوقع عاجز میماند، طبیعی‌ترین کار این است که به خدای خود پناه ببرد و شروع به توبه و استغفار کند. قرآن در آیه ۸۳ سوره هود میفرماید که سنگهایی که به عنوان عذاب‌ آسمانی فرود آمد، هر کدام نشان دار بود و مشخص بود که باید بر سر چه کسی فرود آید.

مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ

عذاب آسمانی را با قوانین فیزیک و آمار و احتمالات نمی‌توان تشریح کرد. وقتی انسان می‌یابد که شعله آتش دقیقا می‌داند چه چیزی را بسوزاند و چه را نسوزاند، آنجا باید از خشم خدا به خود او پناه برد.

نکته پایانی

اخیرا شاهد بودم که بعضی افراد وقتی اخبار آتش‌سوزی‌های اخیر را میشنوند، از نزول عذاب بر این قوم ابراز خوشحالی میکنند. در حالی که این کار عاقلانه‌ای نیست. اهل ایمان با مشاهده علائم عذاب، باید رو به توبه و انابه بیاورند و از اینکه خودشان هم گرفتار عذاب شوند، به خدا پناه ببرند.

مفهوم دولت-ملت یک قرارداد بین آحاد بشر است و در جهان خارج از ذهن ما وجود ندارد. ما عادت کرده‌ایم که مثلاً آمریکا را یک ملت واحد و یک قوم واحد بدانیم که در نهایت یک سرنوشت واحد خواهند داشت. در حالی که در این کشور اقوام گوناگونی زندگی میکنند که با هم خیلی فرق دارند. جنوب کالیفرنیا محل تجمع همه صنایع تخدیر روان انسان، مثل هالیوود و صنعت موسیقی و پورن، است. در شمال آن، در سیلیکون ولی، شرکتهای اینترنتی که شکل‌دهی و کنترل افکار عمومی جهان را برعهده گرفته‌اند، جمع شده‌اند. معابد شیطانی، مثل rosicrucian و Bohemian Grove نیز در همین منطقه قرار دارند. اما ایالت‌هایی وجود دارند که اکثر ساکنان آن مسیحی‌های معتقدی هستند که دل خوشی از شیطان‌پرستی و گلوبالیسم ندارند. حرکت ملی‌گرایی اخیر و مبارزه با گلوبالیسم، ریشه در این گروه از مردم دارد و حساب آن‌ها از سرزمین‌هایی مثل کالیفرنیا جدا است. گلوبالیسم و همه اشکال مختلف آن، مثل لیبرالیسم و کمونیسم و سوسیالیسم، دشمن مشترک همه ما است و همانقدر که مردم ایران از گلوبالیستها ضربه خورده‌اند،‌ آن‌ها هم صدمه دیده‌اند. گلوبالیسم از هر کدام از این طرفین ضربه بخورد، به نفع همه ما خواهد بود. بنابراین آرزوی عذاب کردن برای این بخش از مردم سرزمینی، که ما خیلی ساده همه آن‌ها را با یک نام آمریکا خطاب میکنیم، صحیح نیست.

[1] آتش سوزی کالیفرنیا را از دیده عبرت بین https://shakeri.net/3598

[2] OPERATION TORCH CALIFORNIA: A Special Report on the Firestorm Terror Operation http://stateofthenation2012.com/?p=107985

[3] How did these vehicles burn up in the Cali. fires when trees nearby remain untouched? http://themillenniumreport.com/2018/11/how-did-these-vehicles-burn-up-in-the-cali-fires-when-trees-nearby-remain-untouched/