باسمه تعالی

این روزها ادعای داشتن اطلاعات سیاسی درباره آمریکا، بدون شناخت کافی درباره پدیده QAnon از هیچ‌کس قابل قبول نیست. اگر این پدیده را درست بخواهیم تحلیل و بررسی کنیم، در حد یک کتاب قطور می‌شود مطلب نوشت.

از اواخر اکتبر ۲۰۱۷ گروهی تحت عنوان «Q ناشناس»، یا به اصطلاح Anonymous، شروع به پخش مطالبی در اینترنت کردند که خبر از عمق تلاش ملی‌گراهای آمریکا در جهت شناسایی عوامل Deep State‌ و حذف آن‌ها می‌داد. مطالب پخش شده توسط آن‌ها بیشتر در قالب یک سئوال، و یا پیشنهاد سئوالی، مطرح میشد. بنابراین انتخاب نام QAnon هم «سئوال از طرف یک ناشناخته» و هم «سئوال و جواب، یا Question/Answer» را در ذهن تداعی میکند.

شواهد نشان میدهد که تیم Q تیمی از افراد نظامی و اطلاعاتی هستند. اما رهبری این تیم بر عهده کسی است که با فلسفه و تاریخ خیلی خوب آشنا است. چون روش کارشان را از سقراط الگو گرفته‌اند. معروف است که سقراط برای بیدار کردن وجدان مردم، شروع به سئوال کردن از آن‌ها میکرد و در نهایت سعی میکرد که یا تناقض بین باورها و رفتارهای آن‌ها را به خودشان نشان دهد؛ و یا کاری کند که آن‌ها به باورهای توحیدی اقرار کرده، از سفسطه دست بکشند. گروه Q نیز با همین روش کار خود را شروع کرد.

پدیده انجمن‌های مخفی و فراموشخانه‌ها را در کل طول تاریخ در همه جوامع بشری میتوان مشاهده و ردگیری کرد. اما این پدیده از زمان شروع جنگهای صلیبی تحول عمده‌ای داشت. از آن زمان گروه‌هایی مثل Knights Templar تحت نظر واتیکان تشکیل شدند، تا با نفوذ در حکومتها و ترور، برنامه واتیکان را پیش ببرند. اما این پدیده در قرن‌های اخیر اوج داشت و فراموشخانه‌های فراماسونری در همه دنیا ریشه گرفت. شاید بعضی افراد ساده‌لوح با تصور اینکه این انجمن‌های مخفی، نوعی سندیکا برای حمایت از گروهی از افراد همفکر و هم‌درد هستند، به این گروهها بپیوندند. اما به تدریج درخواهند یافت که هدف این انجمنها پیشبرد یک اعتقاد و مکتب شیطانی خاص است. از آن رو که سردمداران این انجمن‌ها پیرو عقاید شیطانی بودند، قربانی انسان در برابر بتها و کودک‌آزاری و انواع و اقسام فساد، ملازم توسعه چنین گروه‌های بود. به همین دلیل در تمام این سالها افرادی پیدا می‌شدند که با بسط قدرت این انجمن‌های مخفی مبارزه کرده، و یا افشاگری کنند.

در آمریکا نیز تلاش‌های ناموفق زیادی برای مبارزه با این گروه‌ها، یا به اصطلاح Secret Societies، در گذشته انجام شده است. عملیات قربانی انسان ۱۱ سپتامبر و مصائب بعدی که به جامعه آمریکا وارد شد، بسیاری را در آمریکا به این جمع‌بندی رسانده که تا دیر نشده باید دست به کار شوند و بساط این انجمن‌های مخفی و اختاپوس هزار پا را جمع کنند. این افراد که بخش عمده‌ای از فرماندهان ارتش و اعضای سازمان‌های اطلاعاتی و دیگر دست‌اندرکاران علم و صنعت را تشکیل میدهند، اتحادیه‌ای تشکیل داده‌اند که آن را با نام ساده اتحادیه و یا Alliance خطاب میکنند.

ادعای ملی‌گرایان آمریکایی این است که این دفعه با برنامه‌ریزی سنگین و کار گروهی، قصد دارند بدون تخطی از قانون، تمام وابستگان انجمن‌های مخفی و مراکز فساد را شناسایی، دستگیر و محاکمه کنند. Q در‌واقع با زبانی رمزآمیز وظیفه سخنگویی این اتحادیه را به عهده دارد.

طبعا سئوالات زیادی در مورد این اتحادیه مطرح می‌شود:

  • آیا این اتحادیه خودش یکی از همان انجمن‌های مخفی تحت کنترل ایلومیناتی است و قصد دارد رقبا را حذف و سلطه خود را گسترش بدهد؟
  • به فرض که این افراد با نیت خوب و به قصد قطع کردن دست‌های شیطان از جامعه خود قیام کرده باشند، آیا رهبری حرکت این‌ها در آینده تحت کنترل همان انجمن‌های مخفی درنخواهد آمد؟
  • به فرض که این اتحادیه بتواند ایلومیناتی و دیگر انجمن‌های مخفی را قلع و قمع کرده و بساط دیگر گلوبالیست‌ها را در اروپا جمع کند، آیا در نهایت این حرکت به تشکیل یک امپراطوری دیگر و ایجاد مشکلات مضاعف برای بقیه دنیا خواهد انجامید؟
  • آیا اتحادیه خواهد توانست به همه اهداف خود برسد و بیش از ۶۱ هزار حکم جلب معروف بهSealed Indictments واقعاً به دستگیری مجرمین بیانجامد؟ یا در نهایت مجبور به سازش و تقسیم قدرت خواهند شد؟

برای جواب این سئوالها باید منتظر آینده باشیم.

بررسی تحولات اخیر سیاسی آمریکا بدون در نظر داشتن پدیده Q تصویر ناقصی از اوضاع ارائه میکند. به عنوان نمونه اخیراً بعد از پایان انتخایات میان‌دوره‌ای، ترامپ از وزیر دپارتمان قضایی Jeff Sessions، خواست که استعفا بدهد. رسانه‌های چپ، که تا چند روز پیش خواستار استعفای او بودند، تبلیغات سنگینی را شروع کردند مبنی بر اینکه ترامپ از ترس محکوم شدنش در پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ توسط Robert Mueller، چنین اقدامی کرده است. به همین دلیل جناح چپ در اعتراض به استعفای سشنز، تظاهرات و اغتشاش در ۹۰۰ شهر آمریکا را سازمان‌دهی کرد. خبرگزاری ایرنا در مقاله‌ای با تیتر «برکناری وزیر دادگستری آمریکا پیامی برای دمکرات های پیروز» چنین آورده بود که «ترامپ یک روز پس از شکست در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر دادگستری خود را برکنار کرد تا شاید بر حلقه تندروهای کاخ سفید هم بیفزاید و پیشاپیش از فشار دمکرات ها در موضوع دخالت روسیه در انتخابات 2016 جلوگیری کند.»

در حالی که Q روایت دیگری دارد. مثلاً در پست2397 روایتهای مختلف و رایج ماموریت Mueller را لیست میکند و چنین سئوال میکند که «وقتی همه راهها به خاطر فاسد و غیرکارآ بودن سیستم بسته است، چه باید کرد؟» و بعد میگوید «بمب‌افکن‌های رادارگریز در پروازند». او تلویحا چنین میگوید که تحقیقات مولر در‌واقع راهی برای پیدا کردن مدارک جرم عوامل Deep State است. در پست 2452 نیز از Sessions به خاطر فداکاری‌های فراوانش تشکر میکند. یعنی دعوای ترامپ و سشنز تمام این مدت یک جنگ زرگری بود تا سر جناح چپ را گرم کرده، مدارک جرم آن‌ها را جمع کنند. Q در پست 2459 هدف تغییر وزیر قضایی را چنین بیان میکند که نقشی که Sessions بازی میکرد، به او اجازه نمیدهد که مدارک طبقه‌بندی شده بر علیه عوامل Deep State را افشا کند. تغییر وزیر به آن‌ها اجازه میدهد که بازی را عوض کنند و با خارج کردن مدارک از طبقه‌بندی، دستگیری مجرمین را سرعت بخشند. او درباره استراتژی ملی‌گرایان در انتخابات میان‌دوره‌ای این سئوال را طرح میکند که «شما برای ماهی گرفتن چکار میکنید؟ اینها احمق هستند». او با طرح این سئوال بر این نکته تأکید میکند که ملی‌گراها توانستند تمرکز جناح چپ را به طرف مسائل درجه ۲ و بی‌اهمیت منحرف کنند و به نتایج دلخواه خود در انتخابات برسند.

در پست 2441، فرازی از انجیل را به این مضمون آورده است: «اگر بندگانم مرا خوانده، تضرع کرده و دعا و توبه کنند، صدای آنها را خواهم شنید و گناهانشان را میبخشم و سرزمین‌شان را اصلاح میکنم» چنین پستی نشان از این دارد که اعتقادات مسیحیت در بین ملی‌گراها هنوز وجود دارد و امید به اصلاح در این کشور هنوز قطع نشده است.

[1] https://qanon.pub/