باسمه تعالی

این روزها خبرهای مهمّی از آمریکا شنیده میشود، که در ایران بازتابی ندارد. اصل ماجرا این است که دعواهای سیاسی در آمریکا به نقطه‌ای رسیده که دیگر پرونده‌سازی و افشاگری و فحش دادن کاری از پیش نمی‌برد و هر دو طرف دعوا به اینجا رسیده‌اند که باید مرحله حذف فیزیکی و احتمالا جنگ خیابانی را شروع کنند.

از وقتی که ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید، جناح چپ برنامه‌ریزی سنگینی کرد تا هرچه زودتر، به هر روش ممکن، رای عدم کفایت او را از مجلس نمایندگان و سنا بگیرند و او را سرنگون کنند. داستان ارتباط ترامپ با روسیه و کمک روسیه به او در انتخابات، فقط یکی از این تمهیدات بود. البته این افشاگری‌ها بی‌اثر نبود و باعث شد که مایکل فلین پس از فقط ۲۰ روز ریاست شورای امنیت آمریکا، که سرپرستی همه سازمان‌های اطلاعاتی را به عهده دارد، رسوا شده، از کار برکنار شود. البته ساده‌لوحی خود این فرد هم بی‌تاثیر نبود. او هنگام شروع کار خود اعلام کرد که قصد دارد ساختار تمام سازمان‌های اطلاعاتی را تغییر دهد و آنها را تصفیه کند. اولین کاری که این سازمان‌های اطلاعاتی کردند، این بود که اسناد پول گرفتن او از وابستگان به دولت ترکیه، برای لابی‌گری در استرداد گولن به ترکیه، را منتشر کردند. با این کار او مجبور شد که خود را مستخدم یک دولت خارجی معرفی کند و اعتبار لازم برای تصدی پست امنیتی را نداشته باشد.

تصور عموم این است که دولت آمریکا یک مجموعه واحد است که سیاست‌های آن بطور مرکزی تعیین شده و توسط مقامات آن اجرا میشود. هرچند این تصور در بسیاری موارد هنوز هم صادق است، اما با جلو رفتن زمان، شکاف بین جناح‌های رقیب در آمریکا به تدریج بیشتر میشود. بخش مهمی از این سازمان های اطلاعاتی، مانند سیا و NSA و FBI، تحت کنترل جناح کلینتون-اوباما هستند و عملا از جمهوری‌خواهان تبعیت نمی‌کنند. به همین دلیل جناح راست آنها را Deep State نامیده تا بر این نکته تاکید کند که آنها تحت فرمان ریاست‌جمهور نیستند. میشود لیست بلندی از مواردی که وابستگان جناح چپ از دستور دولت تخطی کرده‌اند، نوشت.

به عنوان نمونه جمعه گذشته ژنرال McMaster رئیس شورای امنیت آمریکا در صحبت تلفنی با مقامات ترکیه قول داد که آمریکا دیگر از گروه‌های کردی حمایت نکرده، به آنها سلاح ارسال نکند. قبل از آن هم بسیاری از گروه‌های معارض کرد را تروریستی اعلام کردند تا سیا قانونا مجاز به کمک به آنها نباشد. دلیل اصلی این فرمان این بود که بشود هر مقام امنیتی که به گروه‌های معارض کردی سلاح ارسال میکند را به جرم کمک به تروریسم دستگیر و محاکمه کرد.

اما درست برخلاف دستور مستقیم رئیس‌جمهور، ژنرال Joseph Votel، فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا یا USSOCOM، روز دوشنبه پیش در شبکه CNN ظاهر شد و اعلام کرد که نیروهای ویژه منبیج را ترک نخواهند کرد و برای درگیری با ترکها آماده‌اند. همین مطلب واضحا نشان میدهد که رقابت داخلی جناح‌ها در آمریکا به حد تعارض مستقیم در صحنه بین‌الملل رسیده است. ژنرال ووتل، بنا بر نقل‌هایی، همان کسی است که عملیات کودتای ترکیه را طرح‌ریزی کرده و از وابستگان جناح چپ است.

اخباری غیرقابل راستی‌آزمایی مبنی بر حضور ریاست Foreign Intelligence Service یا SVR روسیه در آمریکا در همین هفته شنیده شد. Sergey Naryshkin ظاهرا قصد داشت به دولتمردان ترامپ بگوید که بیش از این نباید وقت را تلف کنند و هرچه زودتر باید موجی از دستگیری‌ها از سران جناح چپ راه بیاندازند. به این دلیل که سران جناح چپ و وابستگان آنها در سازمان‌های اطلاعاتی ممکن است، با راه اندازی عملیات پرچم دروغین False Flag و یا ترور و خرابکاری، سعی کنند صحنه بین‌المللی را چنان به آشوب بکشند که ترامپ فرصت رسیدن به مسائل داخلی را نداشته باشد و آنها بتوانند موج افتضاح‌های سیاسی اخیر را پشت سر بگذارند.

در پی افشاگری‌های اخیر علیه جناح راست، فردی با نام مستعار Q مجموعه اسنادی با عنوان QAnon را منتشر کرد که مطالبی را درباره سران FBI و دپارتمان قضایی آمریکا افشا میکند. این مجموعه اسناد، با عنوان FISA، الان در اختیار مجلس نمایندگان است و ترامپ قول داده که روز جمعه آنها را در دسترس مردم قرار دهد، تا زمینه دستگیری اوباما و کلینتون و عوامل آنها فراهم شود.

اما روند حوادث نشان میدهد که این کار کار ساده‌ای نیست. چون چند تن از اعضای کمیته اطلاعات مجلس آمریکا و رئیس آن کمیته، Devin Nunes، که به افشای این مدارک رای داده بودند، ظاهرا تهدید به ترور شده بودند. لذا در زمانی که قرار بود در صحن مجلس حضور داشته باشند، با قطاری به سمت یکی از پناهگاه‌های امن زیرزمینی برده میشدند تا تهدید رفع شود. این قطار با هلی‌کوپتر اسکورت میشد و تمام جاده‌های مسیر را بسته بودند تا قطار بدون خطر رد شود. اما یک کامیون حمل زباله با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به واگن جلو میکوبد و قطار را از ریل خارج میکند. بعضی‌ها ادعا میکنند که با توجه به بسته بودن جاده‌ها، این تصادف باید عمدی باشد تا به دولتمردان ترامپ و جناح راست بفهمانند که در صورت افشای این مدارک، جناح چپ از آنها انتقام خواهد گرفت و آنها در امان نیستند.

یکی از شخصیتهای مذهبی معروف آمریکا، به نام Franklin Graham، روز چهارشنبه گفت که ما در وضعیت کودتا هستیم. شبکه فاکس نیوز، وابسته به جناح راست، نیز حرف او را پخش کرد.

خبر دیگر این است که نتانیاهو دوشنبه در پی دیدار خود از مسکو، اظهار نظر کرده بود که نابودی کامل حزب دموکرات آمریکا باید سریعا رخ دهد. این خبر را جروسالم پست منعکس کرد. حزب دموکرات در جریان انتخابات ۲۰۱۵ اسرائیل تلاش زیادی کرد که نتانیاهو رای نیاورد. او هم به عنوان انتقام، هرچه در توان داشت در حمایت از ترامپ تلاش کرد. با این که وارد شدن در دعوای مرگ و زندگی در بین جناح‌های آمریکا چیزی نیست که یک سیاستمدار خارجی به راحتی بپذیرد، ظاهرا نتانیاهو ریسک این کار را پذیرفته و قصد دارد تا نابودی کامل حزب دموکرات هرچه در توان دارد انجام دهد.

هرچند ترامپ برگ‌های برنده بیشتری در اختیار دارد و مدارک زیادی علیه کلینتون-اوباما وجود دارد، شخصا حذف کامل حزب دموکرات و همه عوامل آن از بدنه ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی را ساده نمی‌بینم. اگر کودتای ترکیه و حذف وابستگان به گولن به اخراج حدود ۵۰ هزار نفر و دستگیری هزاران نفر دیگر منجر شد، حذف حزب دموکرات باید به مراتب سخت‌تر از این باشد و بعید است بدون جنگ داخلی ترامپ بتواند این کار را به انجام برساند.