باسمه تعالی

اگر روند حوادث و اخبار بقیه سال ۲۰۱۸ به اندازه اخبار همین دوهفته اول آن باشد، باید سالی پرتلاطم را انتظار داشته باشیم. خبرهای زیادی در رسانه‌های عالم پخش می‌شود که انعکاس چندانی در ایران ندارند. بسیاری از خبرهای دیگر هم دم‌بریده منتشر می‌شوند و ربط آن خبرها به اخبار دیگر توضیح داده نمیشود. به همین دلیل برآن شدم که درباره چند تا از خبرهای روزهای اخیر توضیحاتی را ارائه دهم.

دو روز پیش پاپ فرانسیس که عازم بازدید از پرو و شیلی بود، در مصاحبه با خبرنگاران گفت که

«من واقعاً نگران خطر جنگ هسته ای هستم و جهان تنها یک گام با آغاز جنگ هسته ای فاصله دارد.»

«من واقعاً از این مساله ترس و واهمه دارم. یک اتفاق کافی است تا بارانی از مصائب را به دنبال خود بیاورد.»

اظهارات پاپ یک ابراز احساسات آنی و گذرا نبود و نشان از این داشت که پاپ واقعاً قصد دارد یک پیامی را به همه برساند. چون به هر یک از خبرنگاران حاضر عکس کودکی بازمانده از بمباران‌های ناکازاکی را، که جنازه برادر خود را برای سوزانده شدن حمل میکرد، داد. او با این کار قصد داشت این پیام را برساند که خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی واقعاً نزدیک است. اما ایشان توضیح نداد که چطور به چنین تحلیلی رسیده است.

برای اینکه نشان دهیم چرا شرایط به اینجا رسیده، خبرهای زیادی را می‌شود مثال آورد:

  • خبرهای زیادی در هفته‌های اخیر درباره عزم چین در معرفی ارز یوآن نفتی، یا Petro-Yuan، در سال ۲۰۱۸ پخش شد. ظاهراً چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان، قصد دارد دلار آمریکا را از معاملات نفتی خود حذف کند. در سالهای اخیر چین و روسیه بزرگترین خریداران طلا بوده‌اند تا بتوانند پشتوانه‌ای برای ارزهای جایگزین دلار داشته باشند. این پشتوانه ذخایر طلا، دیگر کشورها را به استفاده از ارز جدید تشویق میکند.
  • مقامات ارشد چینی رسما توصیه کرده‌اند که چین در سال جدید خرید اوراق بهادار، یا US Treasuries، را متوقف و یا حداقل کم کند. دلار در ماههای اخیر خیلی متغیر بوده، و این حرکت به این معنی است که چین آینده خوشی برای دلار نمی‌بیند.
  • چند روز پیش بانک مرکزی آلمان، Bundesbank، اعلام کرد که ارز چین را به عنوان ارزی که با آن ذخایر خود را حفظ کند، پذیرفته است.
  • حدود دو هفته پیش پاکستان اعلام کرد که قصد دارد دلار را از مبادلات با چین کنار بگذارد.
  • بزودی قرار است Jerome Powell به عنوان رئیس جدید بانک فدرال رزرو آمریکا منصوب شود. با توجه به سابقه این فرد، تحلیلگران معتقدند که این انتخاب به معنی تصمیم این بانک به بالا بردن شدید نرخ بهره‌ها است. چنین حرکتی قطعاً به دور جدید ورشکستگی شرکتها و ترکیدن حبابهای اقتصادی منجر خواهد شد.

مجموع این خبرها حاکی از این است که آمریکا بزودی دوره تورم شدیدی را تجربه خواهد کرد و دلار شانس باقی ماندن به عنوان ارز بین‌المللی را ندارد. طبعا این شرایط مطلوب آمریکا نیست و آن‌هایی که در آمریکا مایل به حفظ وجهه ابرقدرتی آمریکا هستند، حاضرند حتی به قیمت راه‌اندازی جنگ جهانی از تغییر شرایط جلوگیری کنند.

این مطلب از دید مسئولین سیاسی کشورهای دیگر پنهان نیست و بنابراین خبرهای آماده شدن کشورها برای جنگ در این روزها خیلی شنیده شد:

  • خبر ۳ روز پیش آژیر حمله موشکی به هاوایی و روز بعد از آن آژیر اخطار در ژاپن نگران کننده بود. هرچند اعلام شد که این آژیرها به علت اشتباه انسانی بوده، روزنامه Honolulu Star-Advertiser به نقل از مسئولین هاوایی نوشته بود که مقامات نظامی بعداً به آن‌ها گفته بودند که تهدید واقعی بوده است.
  • سایت نیویورک‌تایمز دو روز پیش در گزارشی از آماده شدن ارتش آمریکا برای جنگ خبر داد. پنتاگون هم هفته گذشته اعلام کرد که 3 بمب افکن B-2 و خدمه آن از پایگاه میسوری به گوام اعزام شدند. هواپیماهای جنگ الکترونیک نیز به بهانه حفاظت از المپیک زمستانی کره جنوبی، به این منطقه اعزام شدند. در حالی که واضحا این تجهیزات در عملیات جنگی کاربرد دارند.
  • دیروز نیز وزیران خارجه کشورهایی که در جنگ کره، سال ۱۹۵۰، بر علیه کره‌شمالی جنگیدند، در ونکوور کانادا گرد هم آمدند. طبعا این اقدام نیز خصمانه تلقی شد، چون از هیچ کشور دیگر، مانند روسیه و چین، دعوتی نشد.
  • دو روز پیش روسیه رزمایش نیروهای هسته‌ای خود، شامل موشکهای متحرک Topol-M و بمب‌افکن‌های استراتژیک، را در مرزهای نروژ شروع کرد. این هم نشانه‌ای از این است که اگر جنگی دربگیرد، فقط محدود به شبه جزیره کره نخواهد بود.

خبر دیگر این بود که دونالد ترامپ از ترس اینکه در غذایش سم بریزند و او را از این طریق به قتل برسانند، دیگر در کاخ سفید غذا نمی‌خورد و گاه و بیگاه به رستورانهای متفرقه شهر میرود. بعضی از خبرهای منتشر شده در سایتهای ایرانی این کار او را به انتشار کتاب آتش و خشم درباره کاخ سفید در دوره ترامپ نسبت داده‌اند؛ که واضحا بیمعنی است. شخصاً هیچ تحلیل درستی از این قبیل اخبار در سایتهای ایرانی ندیدم.

اوضاع داخلی آمریکا به شدت آشفته است. قبلاً در مقاله‌ای با عنوان درباره انقلاب بنفش آمریکا دراین باره بیشتر توضیح داده بودم. اختلافات بین جناحهای سیاسی روز به روز شدیدتر می‌شود و هر دو طرف علیه دیگری دست به افشاگری و پرونده سازی میزنند. قبلاً مواردی از این قبیل را در همین وبلاگ ذکر کرده بودم؛ اما شرح کامل این درگیری‌ها خود مقاله مستقلی را نیاز دارد. اخیراً بیش از یک میلیون سند دوران دولت اوباما-کلینتون افشا شده و به رهبران جمهوری‌خواه کنگره بهانه‌های کافی برای راه ‌اندازی یک جریان بر علیه کلینتون‌ها و عمال آن‌ها داده و احتمالاً با تکیه بر این اسناد خواهند توانست هیلاری کلینتون را محاکمه کنند. جمهوری‌خواهان عمال کلینتون را با عنوان Deep State خطاب میکنند تا بر این نکته تأکید کنند که آن‌ها به راحتی از صحنه سیاسی کنار نخواهند رفت. ظاهراً در این معارضه جمهوری‌خواهان دست بالاتری دارند و همین مطلب باعث شده که عُمّال کلینتون تهدید به شورش و اغتشاش و راه‌اندازی جنگ داخلی کنند.

اخبار اغتشاشات ایران در تمام خبرگزاری‌های دنیا پخش شد. اما قبل از شلوغی‌های ایران، خبرهای درگیری‌های داخلی آمریکا به ندرت بازتاب داشت و همه سایتها خیلی سریع آن‌ها را فراموش کردند. به عنوان نمونه خارج کردن قطار باری از ریل و سقوط چندین واگن آن به روی ماشین‌های اتوبان، اگر در ایران رخ داده بود، قطعاً جلسه شورای امنیت سازمان ملل را در پی داشت. مسئولیت این حادثه را گروه‌هایی که توسط جرج سوروس و کلینتون پشتیبانی میشوند، به عهده گرفتند.

جناح چپ در آمریکا، ظاهراً برای اینکه شرایط بازی را، که به نفع آن‌ها پیش نمیرود، عوض کند، از هیچ کاری دریغ ندارد و هیچ خط قرمزی را رعایت نمیکند. یکی از تمهیدات آن‌ها این است که دست به ترورهای سیاسی در آمریکا بزنند. به همین دلیل ترامپ نگران جان خود است و سفرهای خارجی خود را لغو کرده است. ظاهراً نهادهای اطلاعاتی روسیه خبر برنامه‌ریزی برای ترور ترامپ را اولین بار پخش کرده اند و به او هشدار دادند.

تمهید دیگر این است که با راه‌اندازی جنگ و درگیری خارجی، زمینه پیش‌روی جناح راست را از بین ببرند. خبرهایی، هرچند غیرقابل راستی‌آزمایی، شنیده شد که عملیات هدف قرار دادن پایگاه‌های هوایی روسی در خاک سوریه، توسط نهادهای اطلاعاتی تحت کنترل جناح چپ مدیریت شده است. این نهادهای اطلاعاتی اخیراً تعدادی موشک استینگر FIM-92 را به معارضان سوری داده‌اند تا هواپیماهای روسی را هدف قرار دهند. تعدادی از محموله موشکهای ضدهواپیما نیز به خود آمریکا برگشته، تا احتمالاً هواپیماهای مسافربری را هدف قرار دهند و یک عملیات False Flag راه بیاندازند. این کارها هم اغتشاش داخلی را به همراه دارد و هم دست ترامپ و حزب جمهوری‌خواه را، در تسویه حساب‌های داخلی، برای مدتی خواهد بست.