باسمه تعالی

آنچه در پس تلاش برای استقلال کردستان و رفراندوم هفته گذشته آن می‌گذرد، بر همه روشن است. اگر هم کسی از ماوقع بی‌اطلاع باشد، با دیدن عکس‌های پرچم‌های به اهتزاز درآمده اسرائیل در خیابان‌های کردستان عراق، میتواند پی ببرد که این جریان منافع چه کسانی را تأمین میکند. اما تقریباً همزمان با رفراندوم کردستان، رفراندوم دیگری در کاتالونیای اسپانیا برگزار شد که مخالفت دولت مرکزی اسپانیا را به همراه داشت و درگیری‌هایی نیز بین پلیس و مردم پیش آمد. واضح است که چنین جریان‌های اجتماعی بدون کمک خارجی و دست‌های پیدا و پنهان سازمان‌های اطلاعاتی مطرح دنیا، عملی نیست.

سئوالی که باید جواب آن را پیدا کرد این است که چه کسی میخواهد اروپا را به هم بریزد و دلیل آن چیست؟

این روزها خبر رأی ۹۰ درصدی ساکنان کاتالونیا در اسپانیا به استقلال از اسپانیا از همه رسانه‌ها پخش میشود. نحوه پخش خبر هم به صورتی است که کار خواننده را راحت میکند و به او القاء میکند که باید از تلاش مردم کاتالونیا جانبداری کند و دولت اسپانیا همان دولت فاشیست ژنرال فرانکو است. عکس پیرزن‌هایی با صورتهای خون‌آلود و زخمی‌هایی که پلیس با بیرحمی تمام آن‌ها را کتک زده، زیاد پیدا میشود. اما واضح است که این عکس‌ها، همانند عکس‌های بمباران شیمیایی ادلب توسط دولت سوریه که توسط کلاه‌سفیدهای مزدور تهیه شد، واقعی نیست و احتمالاً قبلاً در یکی دیگر از کشورهای اروپایی، با استخدام بازیگرها گرفته شده است.

نکته‌ای که در همه این انقلاب‌های رنگی و تحرکات استقلال‌طلبانه مشترک است، این است که روش کار و حتی شعارهای آن‌ها یکسان است. همین نکته نشان‌دهنده این است که همه آن‌ها را یک اتاق فکر طراحی و پشتیبانی میکند. شعارهای مردم در تظاهرات استقلال کاتالونیا، دقیقاً همان شعارهایی است که در اوکراین و کردستان داده شده است.

عملیات ترور اخیر در مارسی فرانسه نیز حلقه‌ای دیگر از زنجیره فعالیت‌های تروریستی در اروپا است، که بدون هدایت و برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا نمی‌توانست تا این حد ادامه داشته باشد. موج مهاجرت از آفریقا و خاورمیانه در سالهای اخیر، هم بسیار وسیع است و هم دولتهای اروپایی در برابر آن دست بسته مانده‌اند، که خود نشانه دیگری از رقابتهای قدرتهای جهانی برای به ضعف کشاندن اروپا است.

اگر حرکت استقلال‌طلبانه کاتالونیا به نتیجه برسد، احتمالاً فرانسه نیز بخشی از سرزمین خود را ازدست خواهد داد و آندورا به کشور جدید خواهد پیوست. بنابراین فرانسه نیز گرفتار درگیری‌های داخلی خواهد شد. بخش عمده‌ای از طرح‌هایی که برای تضعیف اروپا انجام میشود، توسط آمریکا و سازمان سیا مدیریت میشود. آمریکا علاوه بر اینکه در اوکراین و کاتالونیا و فرانسه در حال ایجاد درگیری و بحران‌های اجتماعی است، برای تسلط بر جبل‌الطارق و راه‌ ورودی به دریای مدیترانه نیز برنامه‌ریزی کرده و احتمالاً اسپانیا بخش‌های دیگری از سرزمین خود را از دست خواهد داد.

در مقاله بعد درباره انگیزه‌ها و برنامه‌های آمریکا برای این کار بحث خواهم کرد.