باسمه تعالی

حدود یک ماه است که آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا حضور خود در جنوب سوریه را پررنگ‌تر کنند و زمینه تشکیل گروه‌های معارض سنی غیر افراطی را فراهم کنند که هم با نظام حاکم بر سوریه دشمن باشند و هم با داعش و القاعده مبارزه کنند. چند هفته پیش در همین وبلاگ خبر کوتاهی در این مورد آورده بودم. خبر چند هفته پیش این بود که حدود ۷۴۰۰ سرباز آمریکایی و انگلیسی و دیگر اعضای ائتلافشان، در منطقه التنف به همراه ۴۰۰۰ نفر از معارضان آموزش دیده سوری جمع شده‌اند تا حرکات آتی را اجرا کنند. در این مدت در خبرها بود که هواپیماهای آمریکایی به کاروان نظامی سربازان سوری و متحدانش که به طرف التنف در حرکت بودند حمله کرده‌اند. اخیرا هم در مناطق حضور آنها در نزدیکی این شهر مرزی برگه‌هایی را از هوا ریخته‌اند که در آن هشدار داده بودند که هرگونه تلاش برای نزدیک شدن به التنف سرکوب خواهد شد. البته فکر میکنم خود آنها هم بدانند که بزودی مجبور به ترک آن منطقه میشوند، چون همه متحدان سوریه بر سرکوب آنها و جلوگیری از تداوم این عملیات متحد هستند.

اما خبر جدید دو روز پیش نیویورک تایمز حاکی از این بود که دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، قرارداد ۲۵ ساله‌ای را به یک شرکت به نام Olive Group واگذار کرده که بزرگراهی را که بغداد را به عمان، پایتخت اردن، متصل میکند مرمت و نگهداری کند. در خبر چنین آمده که دولت آمریکا به امضای این قرارداد کمک کرده است تا زمینه توسعه پایدار و تضمین حضور آنها در منطقه فراهم آید. لذا تحقیق و تحلیل این واقعه لازم است.

این قرارداد ۲۵ ساله شامل حفظ و نگهداری بزرگراه، احداث محل‌های استراحت برای مسافران و همچنین حفاظت از بزرگراه است. شرکت Olive Group به تازگی به گروه شرکتهای Constellis Group ملحق شده است. این گروه مذکور، گروهی است که شرکت Academi را نیز تصاحب کرده است.  شرکت آکادمی در واقع همان شرکت بلک‌واتر است که در سال ۲۰۰۹ به XE و در سال ۲۰۱۱ به آکادمی تغییر نام داده است. از آنجا که حفظ امنیت جاده جزو قرارداد جدید است، حضور مزدوران شرکت آکادمی در کل مسیر جاده قابل انتظار است.

این قرارداد عملا به آمریکا اجازه خواهد دادکه حرکت شیعیان عراقی را در آن مناطق محدود کند و علاوه بر محدود کردن حضور نظامی آنها، جلوی رشد و فعالیت اقتصادی شیعیان را نیز بگیرد. در کل برنامه آمریکا این است که منطقه حائلی در مرز عراق و سوریه ایجاد کند که راه ارتباطی ایران با سوریه و مدیترانه را قطع کند. طبعا چنین قراردادی مخالفت شیعیان عراقی را به همراه داشته و تلاش آنها برای برکناری العبادی را زیادتر کرده است.

التنف در نقطه تلاقی مرزهای عراق و اردن و سوریه قرار دارد و تسلط آمریکا بر بزرگراه بین این سه کشور، عملا به آنها کمک خواهد کرد که حضور نیروهای خود و پشتیبانی از معارضان متحد خود در آن منطقه، و در کل در جنوب سوریه، را ادامه دهند.