باسمه تعالی

حدود ۴ روز پیش یک ویدیو کلیپ پخش شد که نشان میداد که عده‌ای با جامه‌های سیاه در شب، جلوی مجسمه شیوا در آزمایشگاه سرن، مراسم قربانی انسان به راه انداخته‌اند. طبیعتا عده زیادی با مسئولان این آزمایشگاه بزرگ تماس میگیرند و توضیح میخواهند. ظاهرا آنها هم در پاسخ گفته‌اند که این اتفاق یک شوخی بوده که از طرف مهمانان و مدعوین به این آزمایشگاه انجام شده و مسئولین این آزمایشگاه نه این کار را تایید میکنند و نه در آن نقشی دارند. اما این ادعا چقدر قابل باور است؟

قبلا در مقاله دیگری درباره این آزمایشگاه و مجسمه شیوا، خدایگان مرگ و نیستی هندوها نوشته بودم. شاید تا بحال مسئولین آزمایشگاه سرن میتوانستند ادعا کنند که مجسمه شیوا فقط به عنوان یک اثر هنری نصب شده است. البته چنین ادعایی را میشود علامت عوام بودن و بی‌اطلاعی آنها دانست. چون در این عالم هر چیزی مفهوم و کاربردی دارد. ادعای هنر برای هنر را فقط در بین عوام کالانعام میشود پیدا کرد. اما رخداد این مراسم قربانی، حتی از نوع شوخی آن، چنین بهانه ای را از آنها خواهد گرفت. اگر این مجسمه برای عده‌ای به عنوان شیئی قابل پرستش است که بشود در جلوی آن قربانی انسان انجام داد، قطعا جای چنین چیزی در یک آزمایشگاه علمی نیست.

اما واقعیت تلخ دوره معاصر این است که علم تجربی خود به صورت یک دین درآمده است. دینی که ادعایش این است که انسان را قادر میسازد که به حقایق کائنات دست یابد، همه مشکلات خود را حل کند و به جای اینکه نیاز به پرستش خدا داشته باشد، خود خدایی کند. غلط بودن این ادعا با اینکه بسیار واضح است، عده زیادی را به دنبال خود کشانده است. دست خالی علم تجربی در نهایت منجر به این میشود که پیروانش به وادی خرافات و اینگونه مراسم شیطان‌پرستی بیافتند.

اگر واقعا ادعای مسئولین این آزمایشگاه درست باشد که نقشی در اجرای این مراسم نداشته‌اند، باید پرسید چرا افرادی به عنوان مهمان و مدعو پذیرفته‌ میشوند که گرفتار چنین خرافه‌هایی هستند و اساسا قابل دعوت شدن به عنوان اهل علم نیستند. واقعیت این است که اکثر کسانی که در مراکز تحقیقاتی و موسسات علمی فعال هستند، درک درستی از علم ندارند و نمیتوانند علمی را که به دنبال آن هستند، تعریف کنند و فقط به دنبال نام و نانی راه افتاده‌اند. طبیعتا وجود چنین افرادی در مراکز علمی منجر به رخداد امثال اتفاق مذکور میشود.

شخصا بر این باورم که مسئولین آزمایشگاه سرن، مانند بسیاری از اصحاب علم تجربی که عقاید خرافی و شیطانی خود را در پس ظاهر سکولار مخفی کرده‌اند، آگاهانه و به منظور رساندن یک پیام، مجسمه شیوا را در مرکز خود نصب کرده‌اند. اما حادثه مذکور میتواند فقط به این عنوان باشد که اول توجه همه را جلب کند و بعد از چند روز با اثبات شوخی بودن آن، هر کسی را که این خبر را پخش کرده و این آزمایشگاه را به انجام مراسم قربانی متهم کرده، منکوب کنند. چنین کاری باعث میشود که در ذهن مردم، افرادی که در چنین مواردی افشاگری میکنند، بی‌اعتبار فرض شوند.