باسمه تعالی

روز ۲۰ مارس امسال سایت نیویورک تایمز خبر داده بود که قرار است در روز ۱۹ آوریل معبد بعل در میدان تایمز نیویورک و ترافالگار لندن برپا شود. این معابد قرار است به ارتفاع ۴۸ فوت، درست هم‌اندازه معبد بعل در پالمیرای سوریه که سال پیش به دست داعش تخریب شد، باشد. سال گذشته داعش با تصرف پالمیرا، که به نام تدمُر هم معروف است، این معبد را تخریب کرد. در آن زمان اعتراضات جهانی زیادی به این کار تحت عنوان از دست رفتن میراث جهانی و آثار تاریخی انجام شد. اما همه اینها بهانه بود. واقعیت این است که بت‌پرستی و علی الخصوص پرستش بعل در دوره معاصر هنوز وجود دارد. بلکه در بین رهبران کشورهای غربی بسیار شایع است.

temple-of-baal

نوزدهم آوریل شروع دوره ۱۳ روزه‌ای است که پرستندگان بعل مراسمی را برای پرستش این بت برگزار میکنند. قربانی کودکان و ریختن خون جزء اصلی ترین بخش های این مراسم است. بعضی وقتها این قربانی انسان در کشورهای دیگر با بهانه هایی مانند راه اندازی جنگ و حملات تروریستی و یا مبارزه با تروریسم انجام میشود. بعضی اوقات هم این قربانی انسان واقعا در همان محل و در جلوی چشم شهروندان از همه جا بیخبری انجام میشود که فکر  میکنند چنین مراسمی ساختگی و فقط برای تفریح و خوشگذرانی است.

بت بعل یکی از ده بتی است که نام آنها در قرآن ذکر شده است. در سوره صافات آیه ۱۲۳ تا ۱۲۶ اعتراض الیاس به قوم خود را چنین نقل میکند:

وَإِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنْ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَلَا تَتَّقُونَ أَتَدْعُونَ بَعْلًا وَتَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخَالِقِينَ اللَّهَ رَبَّكُمْ وَرَبَّ آبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ

(ترجمه خودم) الیاس یکی از فرستادگان الهی بود که به قوم خود میگفت چرا از خدا نمیترسید؟ این چه کاری است که بت بعل را میپرستید و عبادت احسن الخالقین را ترک میکنید؟ الله همان پروردگار شما و پروردگار اجداد قدیمی شما است. ( پس پرستیدن او اولی است)

روال قرآن  این است که جزئیات غیر مهم را ذکر نکند تا حواس مردم به خاطر این جزئیات از اصل مطلب منحرف نشود. اینکه قرآن داستان الیاس را همراه با ذکر نام این بت آورده، شاید به این خاطر باشد که پرستیدن این بت در همان دوران نزول و در دوره معاصر هنوز یکی از مشکلاتی است که بشر به آن گرفتار است. دین اصلی گروههای شیطانی که داعیه راه اندازی نظم نوین جهانی را دارند، پرستش همین بت است.