باسمه تعالی

این روزها به جای اینکه تبریک ایام پر برکت عید قربان را به دوستان بگویم، باید اخبار تاسف باری مثل کشته شدن حاجیان در مکه و منا را گزارش کنم. متاسفانه در این ایام از این قبیل حوادث زیاد رخ میدهد. خبری که امروز پخش شد این بود که حداقل 717 حاجی در منا در زیر دست و پا کشته و بیش از 800 نفر مجروح شدند. همانطور که در فیلم زیر میتوانید ملاحظه بفرمائید، کشته شدگان اکثرا مردان جوان و قوی بودند و مرگ آنها جای تعجب است. همه این حوادث حاکی از بی کفایتی آل سعود در اداره حرمین شریفین دارد. کشته شدن 107 حاجی در حرم امن الهی در حادثه سقوط جرثقیل قاعدتا باید سعودیها را هشیار میکرد تا این مراسم را بهتر اداره کنند. اما چنین نشد.

بعضی از اخبار بی کفایتی سعودیها و در کل وهابیها در امر اداره حرمین شریفین به قدری تاسف بار است که ترسم این بود که ذکر کردن آن باعث وهن به همه مسلمین شود. اما چه وهنی از کشته شدن 717 حاجی زیر دست و پا آنهم در حرم امنی که جانوران وحشی هم باید امنیت داشته باشند، بیشتر است؟

چند روز پیش امام جماعت مسجد النبی کمتر از 30 ثانیه بعد از شروع ظاهرا نماز مغرب، باد پر صدایی از معده خود خارج میکند. چنانکه افتد و دانی این اتفاق برای همه ممکن است بیافتد. اما کسی که میخواهد امامت چنین نماز مهمی را در مسجدالنبی به عهده بگیرد، قاعدتا اگر حال خوشی ندارد، باید این کار را به دیگری محول کند. آنچه که برای من حیرت آور بود این بود که امام جماعت در بلندگو اعلام میکند که یک دقیقه منتظر باشید تا ایشان به دستشوئی برود و تجدید وضو کند و برگردد و نماز را ادامه بدهد. من که تا به حال چنین چیزی را نشنیده بودم. قاعدتا اگر امام جماعت نتواند نماز را ادامه بدهد، باید نفر دیگری امامت را به عهده بگیرد و نماز متوقف نشود. متاسفانه وهابی ها هیچ حرمتی نه برای نماز و نه برای حج باقی نگذاشته اند.